Få ner katten innan den dör

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Genier, hur gör man för att få ner katten innan den dör ?

Nu har Klara suttit 12-15 meter upp i trädet i snart fem dygn. I Sandviken var det på söndagen stormvindar, snödrev och många grader kallt. Katten Klaras förtvivlade jamanden blir allt svagare, och varken brandkåren eller hjälpande grannar och bekanta har kommit på något sätt att få ned henne.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=526503&previousRenderType=3

"Och du är förstås orolig?"

"- Ja, man tar ju på sig ett ansvar för husdjur, även om det finns många som kan tycka att en katt inte är mycket för världen. Så det känns kymigt när man hamnar i det här läget och inte kan göra något åt det."

Bra ansvar att ha kattstackarn ute på vintern då? (eller huvud taget)
(Sen får ni tycka att jag är dum i huvet bäst ni vill.)

Den klättrar ner innan den dör. 5 dygn är ingenting för en pälsboll.

Rikkard skrev:
jag ser bara en lösning på problemet: :kulspruta

Man krokar ner gammel 12an och laddar med hjorthagel :tummenupp

Hur ofta hittas en ihjälsvulten/ihjälfrusen katt uppe i ett träd (eller nedanför)?

Katter klättrar lika bra ner som upp, men dom är fegare när dom ska ner, blir dom tillräckligt hungriga/desperata så kommer dom ner.
Jag har haft katter själv, jag avgudar katter som djur och jag skulle aldrig göra en katt illa eller sälja en katt (för det är ju miss-handel).

Läs min första rad med ironiglasögonen på.

Min katt (rip :gråta ) var i samma situasjon många gånger, tror den satt där över en veckan en gång (detta var 15 år sen). Den dog aldrig i trädet, ett par gånger klättrade farsan upp efter den, en gång sågade vi ner trädet men dom flästa gångerna kom den ner av sig själv.

vi hade en katt som satt i ett träd en 4 dar.
Brandkåren var inte till nån hjälp, så vi sågade ner gren för gren på trädet, sen var katten nere.
Känns lite otäckt om den är ute i denna kylan bara.....den har nog svårt att hålla sig varm.
Jag hade börjat såga om du vill ha den levande.

Mvh Rejvis

KristianAE86 skrev:
tror inte det finns en enda gång en katt hamnat i ett träd ointe tatt sig ner själv när den tröttnat helt enkelt

Du har inte träffat min katt hör jag... Överlevnadsinstinkten hos honom är obefintlig i vissa fall. Han går gärna fram och spottar en hund på drygt 45 kilo rakt i ansiktet, en hund han aldrig har träffat förut. Som tur var så visste inte hunden vart han skulle ta vägen och hoppade över sushi ala katt den dagen...
När det är -20grader så tror jag inte katten har så stora chanser till överlevnad om den är lite till åren. Det finns en anledning till varför den inte har kommit ner hittills antagligen.
Det är väl för fan bara att öppna telefonkatalogen och ringa första bästa som sysslar med klättring, repullering etc. Tafatta människor är så jävla tråkigt :mad: "vi tror brandkåren har varit här..." *suck*

Hur ofta ser man förtvinade kattlik uppe i träd?

Dom kommer ner till slut.

Dee_cati skrev:
Överlevnadsinstinkten hos honom är obefintlig i vissa fall. Han går gärna fram och spottar en hund på drygt 45 kilo rakt i ansiktet, en hund han aldrig har träffat förut.

Överlevnadsinstinkt=dum :D

Är du säker på att ni bara sågade ner trädet en gång? ;)

Avanti skrev:
Min katt (rip :gråta ) var i samma situasjon många gånger, tror den satt där över en veckan en gång (detta var 15 år sen). Den dog aldrig i trädet, ett par gånger klättrade farsan upp efter den, en gång sågade vi ner trädet men dom flästa gångerna kom den ner av sig själv.

War-psycho skrev:
"Och du är förstås orolig?"

"- Ja, man tar ju på sig ett ansvar för husdjur, även om det finns många som kan tycka att en katt inte är mycket för världen. Så det känns kymigt när man hamnar i det här läget och inte kan göra något åt det."

Bra ansvar att ha kattstackarn ute på vintern då? (eller huvud taget)
(Sen får ni tycka att jag är dum i huvet bäst ni vill.)
Dom har päls ser du :tummenupp

och sen har vi ingen kattlåda, så om vi helt plötsligt skulle vägra
att låta katten gå utomhus så skulle det nog snabbt blir VÄLDIGT äckligt här inne. :hihi

Hoppas det löser sig!

Morsan hade en katt förut som jag fick offra liv och lem för att hämta ner från ett träd.

Vi gorde som så att vi spände fast en lång stege med spännband på traktorn och hissade upp mig för att kunna nå den.... behöver jag säga att det inte kändes så trevligt att stå där längst upp!? :3freak

Å va ska katten ute å göra??
Jag kan inte förstå varför d e så j-la viktigt att katter ska springa ute vind för våg, måste dom nu ut, så e d inte svårare att ha dom i koppel än d e å ha hund i koppel.
Hundar är det dessutom koppeltvång på från 1 feb-1 okt med vissa undantag.

/Jösse

Back