Hayabusa kopplingsmodd/uppgradering

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Hayabusa koppling med oljud. modd/uppgradering?

det ska gå och uppgradera kopplingen på hayabusa från tex -01 -02 koppling
för att ta bort ett visst ljud och få en finare koppling.

någon som har gjort detta? och vad kostade det?

blev det någon rejäl skillnad?

min hoj "rumlar" mycket i kopplingen vid väldigt lågt varvtal på tomgång
ställer jag upp tomgången blir det tystare, samt om jag drar in kopplingshandtaget.

jag vet att man kan svetsa lockupen och öka fjädertrycket, men tänkte om det går att fixa lättare
 
Last edited:

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
h01hmt skrev:
Min hoj rumlar mycket i kopplingen vid väldigt lågt varvtal på tomgång. Ställer jag upp tomgången blir det tystare, samt om jag drar in kopplingshandtaget.

Är du säker på att det är kopplingen som låter och inte växellådan?
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Min koppling (när jag hade en Busa) blev precis "som den skall vara" efter svetsning och hårdare kopplingsfjädrar. Alternativet är väl att alltid ha helt ny koppling :gnissla .
Matte Bohlin (08-trakten) fixade min koppling.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
J.J skrev:
Min koppling (när jag hade en Busa) blev precis "som den skall vara" efter svetsning och hårdare kopplingsfjädrar. Alternativet är väl att alltid ha helt ny koppling :gnissla .
Matte Bohlin (08-trakten) fixade min koppling.
lät den illa också innan du svetsade? och vilken årsmodell hade du?

hojen funkar dock bra samt kopplingen, ingen har bakhjulsåkt med den.
den har gått 1400 nu.
ska kopplingen vara cp redan? dålig kvalitet i sånna fall
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
h01hmt skrev:
lät den illa också innan du svetsade? och vilken årsmodell hade du?

hojen funkar dock bra samt kopplingen, ingen har bakhjulsåkt med den.
den har gått 1400 nu.
ska kopplingen vara cp redan? dålig kvalitet i sånna fall

Jag hade en 99:a som hade gått ca. 2000 mil. Ja, den lät lite skumt när man försökte starta hårt, men den där "lock-up" funktionen gjorde så att den högg tag/slutade slira. Jag vill minnas att den blev lite tystare efter modden.
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
J.J skrev:
Jag hade en 99:a som hade gått ca. 2000 mil. Ja, den lät lite skumt när man försökte starta hårt, men den där "lock-up" funktionen gjorde så att den högg tag/slutade slira. Jag vill minnas att den blev lite tystare efter modden.
vad kostar en ny kopplingskorg från suzuki?
finns det nån annan piratkorg från tex APE ?
 

bamsefar

förvirrad???jag med
Gick med
5 May 2004
Ort
karlskrona
Hoj
cbr929-00a
h01hmt skrev:
det ska gå och uppgradera kopplingen på hayabusa från tex -01 -02 koppling
för att ta bort ett visst ljud och få en finare koppling.

någon som har gjort detta? och vad kostade det?

blev det någon rejäl skillnad?

min hoj rumlar mycket i kopplingen vid väldigt lågt varvtal på tomgång
ställer jag upp tomgången blir det tystare, samt om jag drar in kopplingshandtaget.

jag vet att man kan svetsa lockupen och öka fjädertrycket, men tänkte om det går att fixa lättare
har för mig att man byter skivan längst(byter med 02ans) in eller nåt bara föratt 99-00 an inte gick att slira på kopplingen så bra.inga bra rejs med andra ord.kan ta reda på det om du vill.kostade runt 500 kr.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
h01hmt skrev:
min hoj "rumlar" mycket i kopplingen vid väldigt lågt varvtal på tomgång
ställer jag upp tomgången blir det tystare, samt om jag drar in kopplingshandtaget.
Den kanske går lite ojämnt på tomgång. Ställa ventiler o synka spjäll, kanske.
(Bara en tanke.)
/u
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
finns det någon slags justering på hayabusans koppling? nån...
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
koppling

tjena
jag kör drag med min busa ( -99) och har fixat min koppling
"lock up" funktionen är svetsad
innersta fiberlamellen bortplockad och ersatt av de tre inersta delarna från nyare busakoppling, tunnare lamell med större centrum, en vågbricka och en vanlig "mellanbricka".
detta räckte på min för att få bort "oljud" + att det funkar att slira den utan hugg.
Jag har även satt ditt hårdare kopplingsfjädrar och en förstärkning på kopplingskåpan ( kan spricka annars! )
skicka ett pm med ditt nummer så kan jag förklara närmare
// Jocke
 

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
buse 1300R
Mawerick skrev:
2069094 tjena
jag kör drag med min busa ( -99) och har fixat min koppling
"lock up" funktionen är svetsad
innersta fiberlamellen bortplockad och ersatt av de tre inersta delarna från nyare busakoppling, tunnare lamell med större centrum, en vågbricka och en vanlig "mellanbricka".
detta räckte på min för att få bort "oljud" + att det funkar att slira den utan hugg.
Jag har även satt ditt hårdare kopplingsfjädrar och en förstärkning på kopplingskåpan ( kan spricka annars! )
skicka ett pm med ditt nummer så kan jag förklara närmare
// Jocke
Hittade en bild på en koppling, vilka delar ska man köpa
http://www.ronayers.com/fiche/300_0...del_k2_k3.cfm?man=su&groupid=5410&parent=5390
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ekman skrev:


Går inte att länka denna sida , du måste skriva part nr eller
ta ett "screen shot " och posta som bild

Håller för övrigt med allt som skrivits i tråden


APE har Kopplingskorgar men att kalla dessa "pirat" nää

Snarare aftermarket. Tror dessa ligger på runt 4500 kr och då måste man skicka stomme
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Mawerick skrev:
2069094 tjena
jag kör drag med min busa ( -99) och har fixat min koppling
"lock up" funktionen är svetsad
innersta fiberlamellen bortplockad och ersatt av de tre inersta delarna från nyare busakoppling, tunnare lamell med större centrum, en vågbricka och en vanlig "mellanbricka".
detta räckte på min för att få bort "oljud" + att det funkar att slira den utan hugg.
Jag har även satt ditt hårdare kopplingsfjädrar och en förstärkning på kopplingskåpan ( kan spricka annars! )
skicka ett pm med ditt nummer så kan jag förklara närmare
// Jocke
kan du prova och lyssna på din med oljepåfyllningspluggen av?

det var det som skrämde mig senast.
Då lät det mera när man drog in kopplingen

eller är detta normalt?
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
koppling

nja...just nu kan jag typ inte kolla det.....ramen e tom, motorn i delar, cylindrarna är i staterna och veven nån annanstans......
lite oljud får man alltid räkna med, du måste ju tänka på att det e en hel del "grejer" som snurrar runt där inne när motorn e igång....vad jag kan minnas av min motor sist jag hade igång den så visst lät det lite när man tar av o kollar med motorn igång men inte på något vis så jag blir nervös, men jag kan kolla lite o lyssna en sväng på brossans senare i dag ( en -01a) men har svårt att tänka mig nått oljud där heller.
Tänk oxå på att jag har kört drag med min 2 säsonger nu varav hela första säsongen försökte jag komma på vad det vad som gjorde att den bara högg och inte ville slira... detta har resulterat i mycket isärtagning och ihopsättning av kopplingen, byte av både fiberlameller och stålskivor samt en sprängd kopplingskorg! :3freak men har aldrig reagerat över nån typ av missljud från kopplingen utan bara vad man skulle kunna kalla normalt mekaniskt ljud.
Men känner du dig osäker så bara pm:a ditt nummer så kan vi nog hjälp dig via tele....
om inte ...ta med dig hojen hem till mig så fixar jag den till dig :hihi men jag tror nog du har närmare till andersson turbo , ska ärligt säga dig att jag vet inte vem du har närmst till men det måste ju finnas nån i borlänge trakten som vet hur man fixar detta till dig!

Ersätt innersta med delarna 13-14-15
det som e märkt med # 5 skall centreras och svetsas ihop!
 

Bifogat

  • clutch.JPG
    clutch.JPG
    92.8 KB · Visningar: 296

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Mawerick skrev:
2070931 nja...just nu kan jag typ inte kolla det.....ramen e tom, motorn i delar, cylindrarna är i staterna och veven nån annanstans......
lite oljud får man alltid räkna med, du måste ju tänka på att det e en hel del "grejer" som snurrar runt där inne när motorn e igång....vad jag kan minnas av min motor sist jag hade igång den så visst lät det lite när man tar av o kollar med motorn igång men inte på något vis så jag blir nervös, men jag kan kolla lite o lyssna en sväng på brossans senare i dag ( en -01a) men har svårt att tänka mig nått oljud där heller.
Tänk oxå på att jag har kört drag med min 2 säsonger nu varav hela första säsongen försökte jag komma på vad det vad som gjorde att den bara högg och inte ville slira... detta har resulterat i mycket isärtagning och ihopsättning av kopplingen, byte av både fiberlameller och stålskivor samt en sprängd kopplingskorg! :3freak men har aldrig reagerat över nån typ av missljud från kopplingen utan bara vad man skulle kunna kalla normalt mekaniskt ljud.
Men känner du dig osäker så bara pm:a ditt nummer så kan vi nog hjälp dig via tele....
om inte ...ta med dig hojen hem till mig så fixar jag den till dig :hihi men jag tror nog du har närmare till andersson turbo , ska ärligt säga dig att jag vet inte vem du har närmst till men det måste ju finnas nån i borlänge trakten som vet hur man fixar detta till dig!

Ersätt innersta med delarna 13-14-15
det som e märkt med # 5 skall centreras och svetsas ihop!
Gäller detta vissa årsmodeller eller är det något man bör göra på alla?
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
busan

halloj arwe :pannkyss
detta är i princip samma sak som jag skrev på hayabusa.nu
kommer inte riktigt ihåg när suzuki ändrade kopplingen men kan med säkerhet säga att det gäller fram till -01... har fått göra samma sak på brossans busa :hihi
GLÖM inte att om ni sätter hårdare kopplingsfjädrar i den MÅSTE man förstärka hydralkopplingen`s kåpa.....den kommer att spricka/dela sig...fråga 1000R här på sh....han vet :7peta
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Mawerick skrev:
2071085 halloj arwe :pannkyss
detta är i princip samma sak som jag skrev på hayabusa.nu
kommer inte riktigt ihåg när suzuki ändrade kopplingen men kan med säkerhet säga att det gäller fram till -01... har fått göra samma sak på brossans busa :hihi
GLÖM inte att om ni sätter hårdare kopplingsfjädrar i den MÅSTE man förstärka hydralkopplingen`s kåpa.....den kommer att spricka/dela sig...fråga 1000R här på sh....han vet :7peta
tja det var att tag sen senaste inlägget men jag har funderat och grubblat.
har kollat vad uppgraderingsdelarna kostar nu. Fottas ska ha 1600 spänn!
lite dyrt om det bara innehåller en vågbricka och två lammeller,men men.

ska jag köpa detta och prova? och prova utan att svetsa lock-upen först?
nån?
mvh
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top