Att starta utan att koppla...

-shoyo-

fattig student
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
GSXR 750 -03
Tja på er,
jag har ett litet i-landsproblem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det är så att på min cykel, en gixxer 750 -03, så måste kopplingen hållas in för att man ska kunna starta motorn, även om neutralen ligger i. Väldigt jobbigt, eller hur?
Jag skulle vilja ha det som på t ex en R1. Dvs att kopplingen måste vara intryckt när en växel ligger i men inte annars.

Jag har lurat lite på om man kan sätta ett relä någonstans för att lura cykeln att kopplingen är intryckt så fort neutralen är i. Vad tro ni om det??
Kruxet är att jag inte är så insatt i sladdhärvan på cykeln så jag har ingen aning om var man ska göra sin fulkoppling.

Tacksam för hjälp/ shoyo

har samma på min 500 har aldrig kännt mig störd av det dock tar ju inte mycke mer energi av en o dra in de.. :va

Man kan bygla kontakten uppe vid kopplingshandtaget, men då kan du starta den med växel i också.

Det borde funka om man kopplar in en tråd från neutrallampan som styrning till ett relä som sedan sätts parallellt med kopplingsbrytaren.

kontakten som sitter under kopplingen skruvar du bort. låt den vara inkopplad och lägg den bara åt sidan så slipper du hålla in kopplingen

majtii skrev:
Inte så bra, annan mapp med kopplingen indragen.
Va? Det är ingen skillnad i mappning med kopplingen indragen, mappningen skiljer däremot på de olika växlarna. Skulle det vara annan mappning beroende på kopplingens läge skulle man ju byta mapp bara genom att dra in kopplingen vid växling :7peta

Det känns lite riskabelt att börja sätta in relän för att komma runt hojens säkerhetsfunktioner. Visserligen bryter man bara startmotorkretsen, så det gör väl mindre, så länge man inte kan starta med växel i och kopplingen ute. Det är värre om man kokar ihop något så att tändningen kan riskera att brytas, för när det händer så kommer det att hända vid en omkörning eller mitt i den där knäskrapskurvan :huvet

Problemet är enkelt: Du parallellkopplar bara den befintliga kabeln med neutrallampan.
Problemet löst.

Man startar ju ändå ALLTID med kopplingen indragen, de sitter väl i ryggmärgen!? Startar du din bil utan att hålla ner kopplingen också? :confused: :va

DollarKatten skrev:
Man startar ju ändå ALLTID med kopplingen indragen, de sitter väl i ryggmärgen!? Startar du din bil utan att hålla ner kopplingen också? :confused: :va

Det håller jag inte med om. Jag brukar inte koppla när jag ska starta hojen. Lyser neutrallampan vet man ju att det är "grönt" (:hihi). Bilen har däremot ingen neutrallampa, så där kopplar jag. I det fallet sparar man ju några sekunder på att koppla jämfört med att känna om någon växel är i först.

Man kan inte bara ta bort kopplings kontakten

Mycke riktigt så går den i annan map när kopplingen är indragen

Bland annat så ligger maxvarvtalet lägre , och vad den gör med tändningen
är osäkert men att den ändras vet man

det man kan göra är att nere på startrelät koppla den gulsvarta kabeln
direkt till jord i stället för som tidigare då den jordar genom kopplingshandtaget

klipp alltså kabeln som går upp i stammen vid startrelät och jorda den del som kommer från startrelät

Nr:18 skrev:
Va? Det är ingen skillnad i mappning med kopplingen indragen, mappningen skiljer däremot på de olika växlarna. Skulle det vara annan mappning beroende på kopplingens läge skulle man ju byta mapp bara genom att dra in kopplingen vid växling :7peta

Jorå, precis som A-turbo skrev. Bla lägre maxvarv för skydda motorn från obelastat övervarv.
Håll motorn konstant på 2k rpm och dra in kopplingen så ändras varvet. Märks tydligare med en TRE inkopplad.

:7peta :ar tillbaka...

-shoyo- skrev:
Tja på er,
jag har ett litet i-landsproblem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det är så att på min cykel, en gixxer 750 -03, så måste kopplingen hållas in för att man ska kunna starta motorn, även om neutralen ligger i. Väldigt jobbigt, eller hur?
Jag skulle vilja ha det som på t ex en R1. Dvs att kopplingen måste vara intryckt när en växel ligger i men inte annars.

Jag har lurat lite på om man kan sätta ett relä någonstans för att lura cykeln att kopplingen är intryckt så fort neutralen är i. Vad tro ni om det??
Kruxet är att jag inte är så insatt i sladdhärvan på cykeln så jag har ingen aning om var man ska göra sin fulkoppling.

Tacksam för hjälp/ shoyo

Alt 1:

Bygla konktakten uppe vid kopplinghandtaget samt pluggar ur rätt svart/gul på ECU (finns mer än en svart/gul).

Alt 2:

Kapa svart/gul ifrån startrelä samt jorda kabeln ifrån relä

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC