Fyra val! Ett rätt! Vilket? (Däck)

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jaha, då skall man köpa nya sulor. Har läst de trådar som finns men det har inte gett mig något. Så här kommer det:
Kör en Thundercat. Nöjeskör nästan bara. Någon gång till jobbet. Kanske lägger 500 mil på en säsong.
Det var grunden, men detta år skall jag köra på bana minst en gång kanske fler.
Har tittat på följande däck:

Dunlop D208
Dunlop D208RR
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Road

Så nu vill jag gärna ha era synpunkter. Jag vet att det finns många åsikter så skriv gärna varför ni gör ett visst val.

Thunder skrev:
Jaha, då skall man köpa nya sulor. Har läst de trådar som finns men det har inte gett mig något. Så här kommer det:
Kör en Thundercat. Nöjeskör nästan bara. Någon gång till jobbet. Kanske lägger 500 mil på en säsong.

Dunlop D208
Dunlop D208RR
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Road

Så nu vill jag gärna ha era synpunkter. Jag vet att det finns många åsikter så skriv gärna varför ni gör ett visst val.
Jag har Bridgestone BT002 på min Kawa och tycker de är kanon. Bra bett både på vägen och banan. De slits dock ganska fort...

pilot power är nog i en klass för sig! Greppet är grymt och i vått väglag överlägset alla andra, det är fan nästan lika bra i vått som tort där, Slits inte farligt fort heller med tanke på hur Jag kört och lekt med dom..

Last edited:
Pilot power helt klart, har avverkat över 700mil med mina, men nu är de iof slut :tummenupp

Thunder skrev:

Dunlop D208
Dunlop D208RR
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Road

Alla svarar väl mikkelajn.

I hallen här står just nu ett set med Dulop 208 GP
Ser SÅ fetenajsa ut och de bara VILL ut på banan!
D208GP.jpg

Last edited:
Michelin pilot power hade jag på min zx9r gjorde slut på 2 backdäck 1 framdäck på ca 1200 mil, grymt grepp oavsett väder!!

På min gsxr 1000 åker jag på bridgestone (bt0014 tror jag dom heter) men hann bara köra ca 70 mil innan vintern!!

pirelli diablo! har sett många kasa av banan med michelin. de har grymt grepp men när det släpper släpper det utan förvarning. Jag ska i år därföe byta till just Pirelli då jag hört av bantrogna åkare av hög rang att de är mycket trevligare att åka med då de inte ehlt plötsligt bara släpper, utan ger förvarning. Sedan om man vill ha värre däck en Diablo modellen så finns det med, men de slits snabbare. :tummenupp

metkallica skrev:
pirelli diablo! har sett många kasa av banan med michelin. de har grymt grepp men när det släpper släpper det utan förvarning. Jag ska i år därföe byta till just Pirelli då jag hört av bantrogna åkare av hög rang att de är mycket trevligare att åka med då de inte ehlt plötsligt bara släpper, utan ger förvarning. Sedan om man vill ha värre däck en Diablo modellen så finns det med, men de slits snabbare. :tummenupp

Jag hade som första val Diablo corsa, men tyvärr finns de inte i min storlek hos www.raceshop.se där jag tänkt köpa. Men kan det lösas så blir ingen gladare än jag.
Bak nu sitter det D208 och det har ju funkat. Men jag tycker mig märka en viss lutning mot Michelin just nu i denna tråd. Är de verligen så mycket bättre?

Dr.Bike skrev:
Alla svarar väl mikkelajn.

I hallen här står just nu ett set med Dulop 208 GP
Ser SÅ fetenajsa ut och de bara VILL ut på banan!
D208GP.jpg

Dom är väl rena racedäck för bana och inte alls avsedda för gata? :va

Thunder skrev:

Dunlop D208
Dunlop D208RR
Michelin Pilot Power
Michelin Pilot Road

Jag har michelin pilot power på min sp - 1:a och är mycket nöjd med dom.
Jag har inte testat några andra däck.

pilot power är helt klart dom bästa däck jag haft iaf, greppar grymt även i vått väglag.. batlax12 eller vad dom nu hette som va original på min k4 va långt ifrån lika bra som p-power men ändå dyrare.. konstigt då däcker ligger i samma prisklas..nästan iaf..

Om du ska handla av Håkan (klart du ska :tummenupp ) så har han ju också nya Metzeler M3, vet inte vad du ska ha för size dock.

Av de du nämner skulle jag välja Pilot Power 10 gånger av 10. I Bikes test i fjol var de näst bäst på torrt (efter Power Race) och bäst på vått (Power Race sämst).

metkallica skrev:
Då ska du nog satsa på diablo corsa. Jag gillar power ordentligt och tycker att de släpper förhålladevis mjukt.
Vanliga diablo gillade jag inte, fick inte upp temp på gata och de gav en osäkerhetskänsla när man började köra aktivt.
Corsa varianten har jag inte provat så jag kan inte uttala mig om dem, men de borde vara bättre för aktiv körning i torrt väglag än de vanliga.

Neutral skrev:
Om du ska handla av Håkan (klart du ska :tummenupp ) så har han ju också nya Metzeler M3, vet inte vad du ska ha för size dock.

Av de du nämner skulle jag välja Pilot Power 10 gånger av 10. I Bikes test i fjol var de näst bäst på torrt (efter Power Race) och bäst på vått (Power Race sämst).

Har kollat på dom oxå, föll mig väl i smaken (många man kollar på alltså, skulle ju kunnat skriva Tusen val! Flera rätt! Men vilket?).
Men som med Diablo så finns de ej till min hoj. Det är ju uppenbarligen båtkärrehjul 120/60ZR17, 160/60ZR17 :rolleyes: .

Hm, 208:orna är jävligt hala när det är 8 grader ute... :gnissla Bara så du vet. :D
Får dock se vad jag tycker om dem i år, kanske får ta och investera i nya däck snart, trots att jag inte vill... :(

Syss skrev:
Hm, 208:orna är jävligt hala när det är 8 grader ute... :gnissla Bara så du vet. :D
Får dock se vad jag tycker om dem i år, kanske får ta och investera i nya däck snart, trots att jag inte vill... :(

Jorrå, det må vara hänt, får värma bättre. jag har för avsikt att hålla dem närmare 100 på banan.
Har ett set fälgar extra till gatan med andra ostar.

pilot power helt klart. har precis satt på nya såna inför säsongen mycket najs :tummenupp

Thunder skrev:
Jag hade som första val Diablo corsa, men tyvärr finns de inte i min storlek hos www.raceshop.se där jag tänkt köpa. Men kan det lösas så blir ingen gladare än jag.
Bak nu sitter det D208 och det har ju funkat. Men jag tycker mig märka en viss lutning mot Michelin just nu i denna tråd. Är de verligen så mycket bättre?

Det verkar ju som att folk faller för en trend och hypar "sitt" däck.
Visserligen har en del kört olika däck, men ingen har nog kört så många däcka SAMMA DAG under samma förhållanden som man gör på däckstest, så därför blir det lite svårt med verifieringen.
Körde man dessutom det ena däcket en säsong och det andra en annan så sker ju dessutom däcksutvecklingen så snabbt att det sämsta däcket ett år mycket väl kan vara i topp nästa osv.

Det mest troliga sanningen är att de flesta däck kan mer än de flesta normalbegåvade svenssons som jag m.fl så innan däcken börjar spela nån roll finns det tusen och åter tusen detaljer att slipa på för att bli en bättre förare.

Thunder skrev:
Dom är väl rena racedäck för bana och inte alls avsedda för gata? :va

JO det är dom väl, men som sagt jag har två set fälgar så på gatan blir det lite mera gatdäck på.

Dr.Bike skrev:
Jorrå, det må vara hänt, får värma bättre. jag har för avsikt att hålla dem närmare 100 på banan.
Har ett set fälgar extra till gatan med andra ostar.

Tja, man kan väl sammanfatta, som gatdäck på sen höst och tidig vår => no good. :brinnerup

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8