Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

Länkar:
http://www.suzuki-rf.de/

Sprängskisser:
RF600/900R (Välj årsmodell)

Servicemanualer/Rephandbok:
RF 600R
RF900R

// JKay
 
Last edited:
JKay skrev:
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

// JKay

Hade en sådan innan, den sålde jag fortare än kvickt. Det var rena skräpet, spec min hoj, gick värre än världens sämsta riskokare. Stackars han som har den nu ;)










Hi hi, nä då helnöjd med den med gott ljud i den med det blåset på. Rock on!!!!!!!!!!!!
 
Tro katten att du tycker det! Det är ju DIN gamle hoj! :tummenupp
 
Som sagt, stackars jävel som har köpt den :D:D Han kommer inte långt :D:D
 
Hade en RF600 tidigare... Trevlig och helt OK hoj!
Tyckte att 600:an va trött på låga varv eller rättare sagt, den hade en lucka i motoraktivitet mellan 5000-10000rpm...
 
Allt är nästan bättre än vad jag hade tidigare...eller har fortfarande. Fast den säljs i helgen. En GSX 750 ES
 
JKay skrev:
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

Länkar:
http://www.suzuki-rf.de/

// JKay

21(samma som till tändstiften) mm hylsa till Oljepluggen(rf 900), kan vara bra att köpa oljefilteradapter, som passar över filtret, den har en 17 mm bultskalle.
Tempmätarna på RF brukar bara klättra ca 1/4 av mätarskalan, men det brukar vara normalt på dessa, både 600/900 modellen.

Personligen har jag haft problem med bränslerören, då inte reserv/orginal lirar ihop just nu, men tror det är igensatt ena röret, så jag kör jämt på reserven för tillfället, men det är bara armaturen i tanken som måste bytas.

Sen brukar medbringaren för laddningen till generatorn mellan Växellådan och generator ge upp runt 3000 mil på dessa, och jag har hört att kommer man åt en piratdel i nylon, så är det bättre än orginalbiten med gummiinfattning i stålringen, som håller ca 3000 mil alltså, lite visst beroende på åldrandet också, men kan vara bra att veta, är denna bytt 1 gång så har den gått varjefall minstl 3000 mil, 2 ggr så är den inne på 6000 mil el mer.

Tändstift: NGK-R CR 8 EK, 4 st kostade mig 472 kronor, Vet ej om det var orginal, men köpte samma som satt i då hojen gått bra på den!

Fram och bakhjul har 27 mm hylsa.

Bromsoket bak sitter med 12 mm hylsa
Kedjejustering: 12 mm
för att skruva bort bakdrev: 14 mm

Bromsok fram 14 mm hylsa.
 
Last edited:
Hade en RF600 -93 fram till till slutet av förra sommaren. Det var en trevlig hoj som jag tyckte gick väldigt bra och som detsutom är snygg, tycker att det är en av de snyggaste hojarna.

Men sen kom det en dag då min bror kom hem med en sprillans cbr600rr, då var jag såld. Märkte direkt stor skillnad, då kändes plötsligt rf ganska stor och tung, så jag köpte en r6:a.

Men det är absolut en hoj som jag kan rekommendera och jag hoppas att min gamla rf mår bra hos sin nya ägare på gatorna i stockholm.
 
JKay skrev:
Då tar jag saken i egna händer och startar en tråd för alla oss som har en RFXXXR-modell.
Jag har nyligen införskaffat en 600 -93 och är nöjd som fan! Sen vet jag att många inte gillar bakänden på den men det gör jag.
Alla ni som har en RF....dela med er av era erfarenheter, tips & tricks m.m.

Länkar:
http://www.suzuki-rf.de/

// JKay

Jag hade en 600 -97:a förut. Var helt sjukt slö på låga varv men bättre på höga. Tungstyrd och tråkig fast bra om man skulle köra längre. Gick bra att skjutsa på. Jag är glad att jag sålde den.
 
Hade en RF -96 och tyckte att den va lite slö på dom låga varven. Annars tyckte den va helt ok faktiskt. "Gälarna" fram uppväger ankröven. :nicka
 
Last edited:
Liten fråga om kopplinglameller till 600:an....
Är det likadana lameller till 600:an som 900:an?
 
JKay skrev:
Liten fråga om kopplinglameller till 600:an....
Är det likadana lameller till 600:an som 900:an?

Ursäkta att jag lägger näsan i blöt igen i denna tråd men kunde inte låta bli att kolla upp detta lite. Enligt Touringbutiken är det inte samma grejor, artikelnummer är inte detsamma. Kolla t ex på http://www.ronayers.com/ o klicka vidare till microfiskarna o sen jämför artnr på de två modellerna. Borde väl ge ett hyfsat korrekt svar eller nått :)
 
OKej...då blir det till att leta...om det blir dax ngn gång.
 
Vad har ni för däck på era RFar?
Något som är prisvärt eller rent av det bästa som ni tycker er uppleva.

Ps. Uppdaterar första posten med matnyttig info efter hand. Ds.
 
JKay skrev:
Vad har ni för däck på era RFar?
Något som är prisvärt eller rent av det bästa som ni tycker er uppleva.

Ps. Uppdaterar första posten med matnyttig info efter hand. Ds.

Jag har kört med Michelin macadam, säkert slitstarka som f-n. då jag satte i 500 mil i de och de hade säkert suttit på ett par säsonger. Men kanske inte bästa kurvdäcken..

Jag köpte Pirelli dragon mtr 21:or, 2300 kr för fram och bakdäck, Hos Mark Jennings i Kvicksund(Eskilstuna) tyckte de däcken är kanoners för mig, lite hårdare i mitten och mjukare på sidorna, så både slitstyrka rakt fram och bra grepp i kurvorna, har kört 600 mil med dessa däck, ser till utseende ut nästan som pirelli supercorsa.. skall dock byta bakdäcket då jag fick punka i slutet på säsongen :gnissla annars har det säkert räckt 200-300 mil till om jag inte gjort några "rökare"....

däcket(scrolla ner):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=34&pp=20
 
Last edited:
Är det svårt att ta bort tanken när den är full med bensin? Tänkte byta luftfilter..

Hur sitter slangen kan man lyfta tanken lite och komma åt filtret? eller måste man koppla loss kablar o slang?
 
CeZar skrev:
Är det svårt att ta bort tanken när den är full med bensin? Tänkte byta luftfilter..

Hur sitter slangen kan man lyfta tanken lite och komma åt filtret? eller måste man koppla loss kablar o slang?

Jag plockade ner min i somras, full på soppa..nåja ca 20-30 kg beroende på hur stor volym samt vad tanken väger.

Jag kom inte åt mitt filter om jag inte lyfte bort tanken helt o hållet!, Stäng av soppakranen!! På min är det en skruv för själva kranen, man lyfter ur den ur en bajonettfattning, sen är det ett "skvaller" rör som drar in under motorn/växellådan, sitter med ned stålbygel (el vad det heter) som nyper åt.

Kan vara bra om man är 2, både lyfta bort o tebax, jag var själv, jäkla pussel för finliret, sen gäller det att ha fina mjuka ytor att lägga tanken på för att inte repa den.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top