Nedmontering av gaffelben, vad händer om man gör såhär....?

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag har precis plockat av det ena gaffelbenet på min Thundercat. Enligt min alldeles underbara Haynes handbok (dock på engelska), skall man efter att man lossat på den övre topp bulten när gaffeln fortfarande satt fast, nu lossa på den nedre bulten (Allen bolt). Det är ju en grymt stor insex bult i botten på gaffelbenet. Man skall då vara två eller ha ett snyggt skruvstäd. När gaffeln sitter fast skall man pressa ihop gaffeln så mycket det går och då skall den lossa. Jag är skeptisk till att jag lyckas med detta utan att skada insexbulten (runda den). Då den sitter som f....n.

Så här kommer frågan då:

Om man tar ut den övre bulten helt direkt, släpper man på trycket på den nedre då? Eller kommer den att skjuta iväg som en torped inne i garaget?
 
Last edited:
är de inte så att man ska ha nå djäla spec verktyg för o få ihop sen :3freak :va
 
ozeo skrev:
är de inte så att man ska ha nå djäla spec verktyg för o få ihop sen :3freak :va

Näe, inte enligt de jag snackat med. Jag sa nämligen att troligen står jag där med en halvt isärplockad gaffel och får inte ihop den för att det saknas något djäla spec verktyg. Men jag skulle klara mig med en ordinär uppsättning verktyg.

Men det lär jag väl bli varse när jag kommer dit. :3freak
 
Verkstadshandboken! :tummenupp

Har du inte demonterat en gaffel förut så är boken ett måste. Där får du reda på arbetsordningen och om du behöver specialverktyg. Hittar du ingen bok till din egen hoj så är de flesta gafflarna ganska lika.

Du ska lossa på den stora muttern i ovanändan först. Om du släpper på fjäderförspänningen så pressar inte fjädern på så hårt. Håll emot med handen och en trasa när du skruvar loss så går det bra. Töm på olja.

När du ska lossa på insexbulten i botten på gaffelbenet så är bra verktyg ett måste. Ta en passande insex-bit. Sätt den i 1/4-tums sexkantshylsa som du sedan sätter på spärrskaftet med en lagom förlängning. (1/4-tumshylsa hittar du tex på Clasohlson)
 
Retep skrev:
Verkstadshandboken! :tummenupp

Har du inte demonterat en gaffel förut så är boken ett måste. Där får du reda på arbetsordningen och om du behöver specialverktyg. Hittar du ingen bok till din egen hoj så är de flesta gafflarna ganska lika.

Du ska lossa på den stora muttern i ovanändan först. Om du släpper på fjäderförspänningen så pressar inte fjädern på så hårt. Håll emot med handen och en trasa när du skruvar loss så går det bra. Töm på olja.

När du ska lossa på insexbulten i botten på gaffelbenet så är bra verktyg ett måste. Ta en passande insex-bit. Sätt den i 1/4-tums sexkantshylsa som du sedan sätter på spärrskaftet med en lagom förlängning. (1/4-tumshylsa hittar du tex på Clasohlson)

Jag har verkstadshandboken, men i den stod det att jag bara skulle lossa lite på den övre bulten. Sedan skall jag lossa helt på den nedre insexbulten.
Men ditt svar var ju klockrent. Då kan jag med andra ord lossa den övre bulten först för att lätta på trycket på den nedre.
Nytt verktyg införskaffat, faktiskt precis enligt det du skrev, dock ej på Clas Ohlson.
 
<<Spider>> skrev:
Jag har verkstadshandboken, men i den stod det att jag bara skulle lossa lite på den övre bulten. Sedan skall jag lossa helt på den nedre insexbulten.
Men ditt svar var ju klockrent. Då kan jag med andra ord lossa den övre bulten först för att lätta på trycket på den nedre.
Nytt verktyg införskaffat, faktiskt precis enligt det du skrev, dock ej på Clas Ohlson.

Mittåt... du har rätt. Jag glömde en sak. Anledningen till att lossa den nedre insexbulten först är att om du har kvar fjäderförspänning så roterar inte det inre gaffelbenet när du lossar insexbulten.

Du behöver inte vara rädd för att lossa på den undre bulten, det händer ingenting. Det rinner olja bara. Sen lossar du på den övre muttern och plockar ur innerbenet(dämparen).

Sen när du ska ha isär ovre och undre gaffelbenet så lossar du på låsringen som håller packboxen på plats. Sedan rycker du isär benen.

Om du har otur så kan du drabbas av det som hände mig. Den undre bussningen/glidmetallen ska normalt sett slå ut den övre bussningen som i sin tur slår ut packboxen. I mitt fall så kilade den undre bussningen in sig mellan den övre bussningen och gaffelbenet. Tvärstopp med andra ord. Jag fick slå ihop gaffelbenet(slägga/vedträ) för att det skulle lossa, sen rycka igen, fastna igen, slå ihop, rycka, fastna igen, slå ihop, rycka, fastna igen, slå ihop, fastna igen, slå ihop, rycka, rycka, fastna igen, slå ihop, rycka......
:huvet länge! Den övre bussningen flyttade sig utåt några tiondels millimeter varje gång. Gaffelbenet satt i ett skruvstäd som satt fast i ett bord som min fru höll i. Jag ryckte alltihop, inklusive fru en halvmeter framåt varje ryck.

Men, det blev inga skador på grejorna mer än att bussningarna fick kasseras. :)

/Peter
 
Hmm, det är bara att köra med muttermaskin på undre bulten och hålla tryck på gaffeln så lossnar den.
 
Retep skrev:
...Jag ryckte alltihop, inklusive fru en halvmeter framåt varje ryck.

Men, det blev inga skador på grejorna mer än att bussningarna fick kasseras. :)

/Peter


gick det för dig?
 
Sedär!
Var ju väl att jag inte hunnit hem och börjat klanta till det än då.

Med glada tillrop och ett gäng nya verktyg springer jag nu hemåt för att lyckas med uppdraget. :smasha

Jag antar att jag kommer att få återkomma till denna tråd så snart det börjat jävlas. :ätapiller

Tack skall ni ha såhär långt.
 
<<Spider>> skrev:
Jag har precis plockat av det ena gaffelbenet på min Thundercat. Enligt min alldeles underbara Haynes handbok (dock på engelska), skall man efter att man lossat på den övre topp bulten när gaffeln fortfarande satt fast, nu lossa på den nedre bulten (Allen bolt). Det är ju en grymt stor insex bult i botten på gaffelbenet. Man skall då vara två eller ha ett snyggt skruvstäd. När gaffeln sitter fast skall man pressa ihop gaffeln så mycket det går och då skall den lossa. Jag är skeptisk till att jag lyckas med detta utan att skada insexbulten (runda den). Då den sitter som f....n.

Så här kommer frågan då:

Om man tar ut den övre bulten helt direkt, släpper man på trycket på den nedre då? Eller kommer den att skjuta iväg som en torped inne i garaget?
lämna i gaffeln. de tar bara 500 spänn
så slipper du tänka på skiten. det gjorde jag när hayan började pissa gaffelolja efter bara 600 mil
 
Retep skrev:
Du behöver inte vara rädd för att lossa på den undre bulten, det händer ingenting. Det rinner olja bara. Sen lossar du på den övre muttern och plockar ur innerbenet(dämparen).

Sen när du ska ha isär ovre och undre gaffelbenet så lossar du på låsringen som håller packboxen på plats. Sedan rycker du isär benen.

/Peter

Då fick jag loss den nedre bulten, men den skall väl inte lossas helt? Det bara snurrar. Jag har tagit av den övre och plockat loss fjädern. Men det sitter fortfarande kvar en del i mitten som allt var låst på. Är det den som sitter fast med den nedre bulten. Behöver man verligen ta loss den mittre delen?
Jag har gjort precis som det står i verkstadshandboken.

Jag har ryck och ryckt men inte f..n lossnar benet. Ser inte ut som om packningen rör sig en millimeter. Hur mycket våld behövs? :va
Skulle behöva hjälp nu omedelbart innan jag blir galen. :galen

h01hmt skrev:
lämna i gaffeln. de tar bara 500 spänn
så slipper du tänka på skiten. det gjorde jag när hayan började pissa gaffelolja efter bara 600 mil

Nog så smart, men det är ju ingen utmaning. Något måste man ju få svära över även på vintern. :hihi
 
Jag grejade det utan mutterpicka på USD gaffel till TL1000.
 
<<Spider>> skrev:
Då fick jag loss den nedre bulten, men den skall väl inte lossas helt? Det bara snurrar.
Det är därför du skall ha muttermaskin. Då behövs inget mothåll och det går att lossa bulten helt. Gör inbrott i en däckverkstad.
 
Då var den rackaren äntligen isär.
Muddrade farsan på mutterdragare, men den var för stark.
Lösningen blev att sätta ihop skiten igen, använda två starka tvingar och trycka ihop den ordentligt. Sedan ta fram Dewalt skruvdragaren och sätta på lågt motstånd så den precis hackade. Sedan kom den loss efter en liten stund. Resten var ju en barnlek.

Nu skall bara allt detta ihop igen!!! :va
 

Bifogat

  • P1150010.JPG
    P1150010.JPG
    131 KB · Visningar: 100
Back
Top