krokig ram?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Jag har sökt i forumen men hittar bara frågor och svar gällande polering av ramar.
mitt problem är detta..
jag klotade cykeln i höstas i ca 40-50, cykeln gör en highsider och kastar av mig, och glider sen in i ett avbärarräcke, den spräcker framskärm, och lyse samt toppkåpan, det är också märken på framdäcket, så antagligen har räckets stolpe mosat in sig mellan hjulet och lyse/toppkåpan.
Det faktum att cykeln glidit 10 meter på asfalt och sen krossat massa plast, borde ju innebära att farten bromsats ganska mycket innan stolpen tog i något stumt (Ram/gaffel)

Nu har jag skruvat ner cykeln i smådelar, och konstaterat att det är inga sprickor i ramen, ingenting som tyder på att ramen skulle vara skadad öht. efter som ramen är lackad i hård pulverlack borde lacken spruckit om ramen rört sig tycker jag!?

Gaffelbenen tycks vara raka, jag tog ur dom idag och rullade dom över ett bord, då verkade dom vara raka.

så nu till frågan, varför går hjulet för nära kylaren??? det är tom. så trångt att bottenkåpan inte får plats.
när jag mäter mellan kylaren och fälgkanten på min är det 12cm. kompisens cykel av samma fabrikat har 16cm vilket är ganska mycket skillnad..
hjälp mig och kom med förslag... please :(
kan man mäta ram /gaffel etc på några mätpunkter?

CYKELN ÄR EN ZX9R årsm. 2001

Ta ett mått från ramen till hjulaxeln istället. kylare o kåpor kan ju vara lite skeva.

Japp,kolla hos ninjaklubben det var flera st som fick byta ramar(ca15-17000:- i nypris)
efter liknande vurpor...Det är vid styrhuvudet den ger med sig!!Fast jag tror att det finns killar som kan rikta den om du vågar lita på den efteråt!!Mvh Stefan

R.Stefan skrev:
Japp,kolla hos ninjaklubben det var flera st som fick byta ramar(ca15-17000:- i nypris)
efter liknande vurpor...Det är vid styrhuvudet den ger med sig!!Fast jag tror att det finns killar som kan rikta den om du vågar lita på den efteråt!!Mvh Stefan
Det verkar som att man får gå till Ninjaklubben för att få svar.
Jag ringde och frågade vad en ny ram kostade och det var "bara" 11000 :brinnerup

Efter vad jag har förståt så är just zx9r väldigt känsliga i styrhuvudet.

En "kompis" touchade" en annan hoj i 50 km och fick byta ramen efter det.

Långa farbron skrev:
Efter vad jag har förståt så är just zx9r väldigt känsliga i styrhuvudet.

En "kompis" touchade" en annan hoj i 50 km och fick byta ramen efter det.
det verkar ju inte vara bättre, Ingen som har en rak ram liggandes??

crashtestdummy skrev:
det verkar ju inte vara bättre, Ingen som har en rak ram liggandes??

Ring runt till olika mc skrotar.

det kan ju vara så att dom har ramar liggandes som är osmällda.

min gamla R6 ram ligger iaf på en mc skrot efter att den blev stulen & slaktad.

sedan låter du en mc firma knacka in ramnr, så du har papper på det.

wonderwizard skrev:
Ring runt till olika mc skrotar.

det kan ju vara så att dom har ramar liggandes som är osmällda.

min gamla R6 ram ligger iaf på en mc skrot efter att den blev stulen & slaktad.

sedan låter du en mc firma knacka in ramnr, så du har papper på det.
jag mailade alla skrotar i en lista jag hittade här på sh. utan framgång. :gnissla

Exakt samma grej på min gamla R6. Gick inte att få på underkåpan, gjorde stoppisar skitlätt, kändes skum att köra. Om du inte vill lägga pengar på ny ram så sätt dig och räkna på hur mycket du får för alla delar löst. Jag fick ihop 39k för min och har delar för säkert 5-6k kvar. Sätt ut en annons för att kolla intresset.

FUBAR skrev:
Exakt samma grej på min gamla R6. Gick inte att få på underkåpan, gjorde stoppisar skitlätt, kändes skum att köra. Om du inte vill lägga pengar på ny ram så sätt dig och räkna på hur mycket du får för alla delar löst. Jag fick ihop 39k för min och har delar för säkert 5-6k kvar. Sätt ut en annons för att kolla intresset.
jag har gjort en lista som jag ska summera någon dag, sen blir det ebay tror jag. om listan resulterar i ett bra nog pris.

crashtestdummy skrev:
jag har gjort en lista som jag ska summera någon dag, sen blir det ebay tror jag. om listan resulterar i ett bra nog pris.
Menar du tyska/eng Ebay? På svenska ebay lär du inte få många kronor. Lycka till, tänk på att du säkert kan sälja ramen ändå (inkl papper såklart). Jag fick 7500 för min krokiga ram.

Jag har byggt en jigg som jag håller på och riktar en ram med...
Det är styrhuvudet som viker in sig... så det borde gå att rikta.
Jag återkommer när jag riktat min gamla ram och mätt upp den.

Det fåniga är ett den kröker sig lätt,,, men är hård så in i hel###te att räta ut.....

mvh

mrblue9r skrev:
Jag har byggt en jigg som jag håller på och riktar en ram med...
Det är styrhuvudet som viker in sig... så det borde gå att rikta.
Jag återkommer när jag riktat min gamla ram och mätt upp den.

Det fåniga är ett den kröker sig lätt,,, men är hård så in i hel###te att räta ut.....

mvh
det låter ju alla tiders ju.. hör utav dig till mig när du provat.
jag pm, ar mitt nummer till dig.

Alla deformationer blir ju hårdare än vad de var innan deformeringen. Så att rikta bara med kraft går inte. Det är då det spricker.

Jag tror det går att rikta. Farsan och jag håller på och försöker rikta min ninja ram. Man behöver tydligen upplösa materialet med värmebehandling, för att göra det mjukt och frigöra kornen i materialet. Efter det så riktar man, och sedan åter igen värmebehandling (härdning). Du behöver en jigg och en stor ugn för 500 grader. (Möjligtvis att det går bra med lokal uppvärmning också = blåslampa)

Jag har en fråga jag skulle vilja komma med. Ni kanske uppmärksammat att det finns plastdelar inuti ramens båda sidor. Undrar hur känsliga de är för värme. Om de suttit i under härdningen borde de klara en eller två värmecykler till. Eller?

Ramarna är väl härdade?

/a

Lånar tråden lite, jag klotade i somras, hamnade i ett dike och fick därmed inget tvärstopp men dock en liten buckla på framfälgen, Fick lite kalla fötter då jag hörde om detta, Finns det något enkelt sätt jag kan kolla att ramen är ok, Det jag vet är att jag fick spänna upp syrglappet efter vurpan

crashtestdummy skrev:
"so what you say is,,, im fucked?"
:va

Frågar du mig så ...ja.

Personligen skulle jag inte lita på att en "garage" riktad ram blir bra,hur vet du att du får den rak och att du inte misslyckats med härdningen så att den viker sig eller går av rätt som det är ?

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back