SR-71 vs Viggen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Denna historia har florerat på detta forum ett flertal gånger, huruvida det var en skröna eller inte var svårt att avgöra. Ofta varierade förutsättningerna som tex vilken flygflottilj planen kom från och vilken plats det var, och om det var J35 Draken eller JA37 Viggen.

För de som inte har tidningen så bekräftas det i senaste Insats och Försvar om incidenterna som tydligen var flera stycken. JA37:or som genomförde både lyckade radar/robotlåsningar och fick visuell kontakt med SR-71. Fast flyghöjden ville de tyvärr inte avslöja, den bör dock ha varit hög då Blackbird låg och flög en bra bit över 20 000 meter och enligt en av de svenska jaktpiloterna var himlen svart och jordenskrökning syntes tydligt.

Ganska coolt tycker jag....
 

Bifogat

  • vigg.jpg
    vigg.jpg
    2 KB · Visningar: 2,913
  • bl.jpg
    bl.jpg
    3 KB · Visningar: 3,237
Last edited:
Chris Ash skrev:
Denna historia har florerat på detta forum ett flertal gånger, huruvida det var en skröna eller inte var svårt att avgöra. Ofta varierade förutsättningerna som tex vilken flygflottilj planen kom från och vilken plats det var, och om det var J35 Draken eller JA37 Viggen.

För de som inte har tidningen så bekräftas det i senaste Insats och Försvar om incidenterna som tydligen var flera stycken. JA37:or som genomförde både lyckade radar/robotlåsningar och fick visuell kontakt med SR-71. Fast flyghöjden ville de tyvärr inte avslöja, den bör dock ha varit hög då Blackbird låg och flög en bra bit över 20 000 meter och enligt en av de svenska jaktpiloterna var himlen svart och jordenskrökning syntes tydligt.

Ganska coolt tycker jag....

Det skedde EN gång...

PÅ alla år.

När Blackbirden vände i bottenviken uppe vid Luleå, så startade alltid en rote spaningsviggen - i Kallinge (Ronneby)!
Sen la sig viggarna i en exakt uträknad bana med full EBK från start.....

EN gång klippte de SR-71:an!!

Det kom ett kort: "Congrats! Finally You made it!"

Lite kult och lite nutidshistoria faktiskt!
 
En gång?

The article presents an interview with the former Viggen division leader, Per-Olof Eldh. The article is about near encounters with the sr-71 blackbird near swedish airspace. He recalls one time as they where practicing airdefense over gotland (an island outside the eastcoast of sweden) but suddenly where interupted by the command central to intercept a target moving towards them, coming from the near costal area south of stockholm. Per-Olof was guided to an directattack at a target flying at 21500 meters. His radar locked on at maximum distance,and the primary weapon selected was the rb 71 skyflash, and by the numbers presented to him he knew that it could only be a mig 25 or the sr-71. As the contct came closer he could eventually see the gray siluette of an sr-71 passing a couple of 1000 meters above. Per-Olofs altitude is claimed to still be classified. But he says that he was higher then he had ever been before, and the sky turned black instead of the usual blueish colour. Since that day they had several contacts with the sr-71. They often flew very close to swedish airspace. coming from the east just south of åland at mach 3, decreasing speed to mach 2.56 to make the turn and head south along the swedish coast, accelerating between the islands gotland and öland. Per-olof says that he made 5 encounters during his time as an active pilot.

The usual way to make an intercept was to climb up to 8000 meter, turn around and head north back towards stockholm, accelerating to maximum speed and altitude. The later evaluations told them that they would have succeded in shooting down the aircraft if they had used their missiles.
 
medic skrev:

Lockheed SR-71 "Blackbird", världens snabbaste jetdrivna flygplan (mach 3.2). En extremt dyr och extremt högtflygande (topphöjd över 26 000 meter) spaningskärra.

Mer här:http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/lockheed_sr71.htm

SR-71 på spaning över östersjön kränkte ofta svenskt luftrum (svängradien i mach 3 är rätt stor) och det florerade historier om Svenskt jaktflyg som klättrat såpass högt att de kunnat skjuta ner dem om de hade velat. Detta är nu bekräftat.

Dr.Bike skrev:
Det skedde EN gång...

PÅ alla år.

När Blackbirden vände i bottenviken uppe vid Luleå, så startade alltid en rote spaningsviggen - i Kallinge (Ronneby)!
Sen la sig viggarna i en exakt uträknad bana med full EBK från start.....

EN gång klippte de SR-71:an!!

Det kom ett kort: "Congrats! Finally You made it!"

Lite kult och lite nutidshistoria faktiskt!

Nej det hände många gånger som sagt, och det var inte några beräknade intercepts. Artikeln avslöjar att JA37:orna ibland startade från marken och plockade SR-71:an.

Tackkortet var dock fabricerat av kamraterna på LFC:t och alltså bara ett skämt.
 
Meissner skrev:
.. at mach 3, decreasing speed to mach 2.56 to make the turn...


:eek:

Zlatan vad snabbt de där SR-71:orna går. Det är väl världens snabbaste plan va? Vad toppar de?
 
Zee skrev:
:eek:

Zlatan vad snabbt de där SR-71:orna går. Det är väl världens snabbaste plan va? Vad toppar de?
3.2 enligt chrissy. Hur snabbt är det i km/h för oss som inte bryr oss om att veta hur snabbt mach och knop och sån skit är?
 
Zee skrev:
:eek:
Zlatan vad snabbt de där SR-71:orna går. Det är väl världens snabbaste plan va? Vad toppar de?

Det vet inte ens Lockheed själva eftersom den axar fortfarande då bränslet börjar ta slut :)
HEPP!

Tror ni den har KN-filter?
:D
 
honkiie skrev:
3.2 enligt chrissy. Hur snabbt är det i km/h för oss som inte bryr oss om att veta hur snabbt mach och knop och sån skit är?

Mach: ljudhastighet. Dvs vid normal atmosfär vid markytan 340 m/s och långsammare ju högre du kommer (ljudet breder ut sig långsammare i ett tunnare media.)

Sen är det bara att räkna om det :)

Alla: F-n vad ni hackade på det där med EN gång... :lol Det var iaf vad jag hört!
Men alltnog: SR:71 ÄR ett häftigt plan och det är ju även Hondas variant!
 
Dr.Bike skrev:
Mach: ljudhastighet. Dvs vid normal atmosfär vid markytan 340 m/s och långsammare ju högre du kommer (ljudet breder ut sig långsammare i ett tunnare media.)

Sen är det bara att räkna om det :)

Alla: F-n vad ni hackade på det där med EN gång... :lol Det var iaf vad jag hört!
Men alltnog: SR:71 ÄR ett häftigt plan och det är ju även Hondas variant!

är mach 1 olika snabbt beroende på hur högt man är ovanför marken alltså?

(För de som tänker skämta om skotern mach1 nu så kan jag meddela att det inte är roligt)
 
Meissner skrev:
Du kan inte få upp den här på ngt sätt?

Nope tyvärr, kanske nån annan kan? Tidningen går ju ut till alla som är krigsplacerade vad jag förstått.

honkiie skrev:
är mach 1 olika snabbt beroende på hur högt man är ovanför marken alltså?

Japp så är det.

Vid havsytan motsvarar mach 3.2 nästan 4000 km/h.
 
Chris Ash skrev:
Nope tyvärr, kanske nån annan kan? Tidningen går ju ut till alla som är krigsplacerade vad jag förstått.

.


himla intressant tidning faktiskt .. hehe.. bra skithuslektyr :D
 
Jo det va ju lite småtufft faktiskt...piloterna i SR-71:orna måste blivit överraskade när de märkte att de blivit låsta... :3freak
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top