Hand bakbroms hur har ni gjort ?

  • Thread starter Thread starter TB
  • Start date Start date

TB

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
GNESTA
Hoj
honda f4i , gixxer 750-98
Ska bygga hand bakbroms och skulle behöva lite råd om hur jag ska göra :confused:
lägg gärna in bilder också !

Mvh TB
 
TB skrev:
Ska bygga hand bakbroms och skulle behöva lite råd om hur jag ska göra :confused:
lägg gärna in bilder också !

Mvh TB

Tror jag hört att det skall finnas satser för sådant på andra sidan atlanten.. vet dock inte var men börja kolla där kanske!?
 
!!!!!

Här har du 2 varianter en med enkelt ok bak då kan man andvända en broms i taget antingen bak lr fram.
Sedan ett med dubbla ok mer jobb och dyrare men då kan man andvända dem samtidigt.

Klicka runt på bilden så får du förstoringar http://www.ruthless.se/bikes.htm




TB skrev:
Ska bygga hand bakbroms och skulle behöva lite råd om hur jag ska göra :confused:
lägg gärna in bilder också !

Mvh TB
 
Annars kan man ju Köpa ett begangat hydral broms grepp till nån scooter moppe och sedan ett ok som passar det borde funka utmärkt..

hydral bromssytem runt 400kr ok riunt 600 kanske
annars kan man beställa kit från USA 2700kr pluss frakt :kocko

//Micke
 
TOKER skrev:
Här har du 2 varianter en med enkelt ok bak då kan man andvända en broms i taget antingen bak lr fram.
Sedan ett med dubbla ok mer jobb och dyrare men då kan man andvända dem samtidigt.

Klicka runt på bilden så får du förstoringar http://www.ruthless.se/bikes.htm

va fasen. är det en oljetrycksmätare du har på hojen (r1000)??

hur har ni moddat oljepickuppen?
 
......

pickupen är bak flyttad och tråget om svetsat ca 5liter olja i och oljetrycksmätare för att vara på den säkra sidan.



GIXxXER skrev:
va fasen. är det en oljetrycksmätare du har på hojen (r1000)??

hur har ni moddat oljepickuppen?
 
TOKER skrev:
Här har du 2 varianter en med enkelt ok bak då kan man andvända en broms i taget antingen bak lr fram.
Sedan ett med dubbla ok mer jobb och dyrare men då kan man andvända dem samtidigt.

Klicka runt på bilden så får du förstoringar http://www.ruthless.se/bikes.htm


Värmeslinga ?

Det går utmärkt att köpa från Engelska AP-racing de har färdiga kitt - men dyra som tusan.

du kan även bygga det själv genom att ha själva vätskebehållaren uppe på styret & sedan en slang ner till fotbromscylindern & därifrån till bakoket - men du måste ha det i en enda slinga - exakt samma princip som en rallybil med hydraulisk handbroms faktiskt.


MVH/
.......K
 
...

Ja det är ju kallt så här års!!!


KristianAE86 skrev:
Värmeslinga ?

Det går utmärkt att köpa från Engelska AP-racing de har färdiga kitt - men dyra som tusan.

du kan även bygga det själv genom att ha själva vätskebehållaren uppe på styret & sedan en slang ner till fotbromscylindern & därifrån till bakoket - men du måste ha det i en enda slinga - exakt samma princip som en rallybil med hydraulisk handbroms faktiskt.


MVH/
.......K
 
Borde det inte bara vara att dra en slang från styret och det tänkta bakbromshandtaget ned till oket bak och sätta dit slangen med en lite längre skruv som är gjord för 2 slangar? Eller trycker man ut kolven vid fotbromsen då? Borde ju iofs ta stopp mot själva pedalen.

Bara en fundering :)
 
trycker bara upp vätskan i fotbromsbehållaren!!!


Stoppsladd skrev:
Borde det inte bara vara att dra en slang från styret och det tänkta bakbromshandtaget ned till oket bak och sätta dit slangen med en lite längre skruv som är gjord för 2 slangar? Eller trycker man ut kolven vid fotbromsen då? Borde ju iofs ta stopp mot själva pedalen.

Bara en fundering :)
 
TOKER skrev:
pickupen är bak flyttad och tråget om svetsat ca 5liter olja i och oljetrycksmätare för att vara på den säkra sidan.

du har igen bild på bygget? är pickuppen vänd och tråget svetsat efter detta, eller??
 
GIXxXER skrev:
du har igen bild på bygget? är pickuppen vänd och tråget svetsat efter detta, eller??
Det går inte vända på pickuppen. Sitter en hemmabyggt pickupp på båda Robins och Magnus hoj. Oljetråget är svetsat så att pickuppen kommer så långt bak så möjligt. Nackdelen är att oljetrycket försvinner vid längre stoppie. Ca. 5,5 l olja i motorn.
 
Evil_Henke skrev:
koppla då in handbromsen där vart behållaren till fotbromsen sitter å så sätter du behållaren vid handbromsen istället..

Lägger in en bild på Whheliemanges konstruktion.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    105.2 KB · Visningar: 474
PB skrev:
Det går inte vända på pickuppen. Sitter en hemmabyggt pickupp på båda Robins och Magnus hoj. Oljetråget är svetsat så att pickuppen kommer så långt bak så möjligt. Nackdelen är att oljetrycket försvinner vid längre stoppie. Ca. 5,5 l olja i motorn.

tack för tipset, har funderat på vad jag skulle göra med den stora jäkla originalpickuppen. hade en fundering på att vända den och svetsa om hela tråget.får bli ett rör ala stuntex. det här med stoppis visste jag redan. jaja, efter julhelgen så ska jag titta på det och ta lite bilder.

var kopplar man in en oljetrycksgivare??, kan ju vara bra att ha när man experimenterar

supermoppe skrev:
Lägger in en bild på Whheliemanges konstruktion.

så ser min lösning ut oxå, förutom att vi svetsat en större hålborrad aluklump och i denna satt slangen.. använder ett uppochnedvänt grepp från en nsr
 
GIXxXER skrev:
tack för tipset, har funderat på vad jag skulle göra med den stora jäkla originalpickuppen. hade en fundering på att vända den och svetsa om hela tråget.får bli ett rör ala stuntex. det här med stoppis visste jag redan. jaja, efter julhelgen så ska jag titta på det och ta lite bilder.

var kopplar man in en oljetrycksgivare??, kan ju vara bra att ha när man experimenterar



så ser min lösning ut oxå, förutom att vi svetsat en större hålborrad aluklump och i denna satt slangen.. använder ett uppochnedvänt grepp från en nsr
Svetsa oljetråget att det blir likadant på baksidan som på framsidan. Gör en ny pickupp av ett rör rakt ner. Lämna en avstånd mellan pickuppens botten och oljetråg på ca 10mm. Viktigt att svetsa en sil på pickuppens botten.
Oljetryckgivaren kopplar du där original givaren sitter.
 
Last edited:
PB skrev:
Nackdelen är att oljetrycket försvinner vid längre stoppie. Ca. 5,5 l olja i motorn.

Spelar det nån roll egentligen? Den går ju bara på tomgång och det är ju max 20 sekunder det kan handla om.
 
Rigge skrev:
Spelar det nån roll egentligen? Den går ju bara på tomgång och det är ju max 20 sekunder det kan handla om.
20 sekunder är ganska mycket uten oljetryck. Men du har rätt motorn går på tomgång. Förra året körde jag gsxr 600 och vid "längre" stoppie knackade lite grann från motorn efter ca. 5-6 sec. Därför stängde jag av motorn när jag tränade stoppie.
Det finns en lösning på pickuppen som fugerar i alla lägen!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top