Bromsskivor - vanliga kontra wave skivor

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Är sugen på gaflers wave skivor (gruppköpet).

Men givetvis dyker det upp ett par funderingar för min del.
  • Bromsverkan - Mindre kontaktyta för oket?
  • Livslängden jämfört med vanliga

Priset är samma för båda sorterna för min del.
Hjälp.
 
Wave

Jag körde med Wave på min Hayabusa och de tog avsevärt bättre än original. Iofs är väl inte busens bromsar världsklass men ändå........

Den största skillnaden var nog att de tålde värme bättre, framförallt vid inbromsningar från höga hastigheter. Jag köpte oxå Ferrodo belägg samtidigt som skulle passa Wave-skivorna.
 
VR-8 skrev:
Jag körde med Wave på min Hayabusa och de tog avsevärt bättre än original. Iofs är väl inte busens bromsar världsklass men ändå........

Den största skillnaden var nog att de tålde värme bättre, framförallt vid inbromsningar från höga hastigheter. Jag köpte oxå Ferrodo belägg samtidigt som skulle passa Wave-skivorna.

Okej, för jag har ett par splitter nya SBS belägg som fortfarande ligger i förpackningen. Måste väl funka bra det med?
 
Muggen skrev:
Okej, för jag har ett par splitter nya SBS belägg som fortfarande ligger i förpackningen. Måste väl funka bra det med?

Funkar säkert. Annars så kostar ju anpassade belägg "bara" 400kr i samma gruppköp. Du kan ju spara dina SBS till framtiden........
 
VR-8 skrev:
Jag körde med Wave på min Hayabusa och de tog avsevärt bättre än original. Iofs är väl inte busens bromsar världsklass men ändå........
Har väl mest med temperaturen att göra att det är wave sen att bromsdammet inte fastnar lika lätt :)
broms effekten hänger ju mest på antal kolvar i oken och strl på skivan
 
Gottis skrev:
Har väl mest med temperaturen att göra att det är wave sen att bromsdammet inte fastnar lika lätt :)
broms effekten hänger ju mest på antal kolvar i oken och strl på skivan

Jag läste nånstans att wave-skivor ger bättre bromsverkan än vanliga eftersom man har större omkrets på skivan, iom vågigheten. Det inbillar jag mig är skitsnack, eftersom det väl är momentet (avstånd från centrum), anliggningsyta för beläggen och beläggens kraft som avgör det? Om man bortser från vägbeläggning, nerlägg, däck osv vill säga...
 
Hoztic skrev:
Jag läste nånstans att wave-skivor ger bättre bromsverkan än vanliga eftersom man har större omkrets på skivan, iom vågigheten. Det inbillar jag mig är skitsnack, eftersom det väl är momentet (avstånd från centrum), anliggningsyta för beläggen och beläggens kraft som avgör det? Om man bortser från vägbeläggning, nerlägg, däck osv vill säga...


Precis :tummenupp någon som kan svara på det då känns mest som bling bling
 
Och glöm inte, att det är mindre gyroeffekt i lättare skivor.
 
Bättre värmeavlednings förmåga då det inte bildas lika mycket turbulens i "hålen" jämfört med den klassiska runda "hål" skivan.
 
Hoztic skrev:
Fast man kan ju ha avlånga hål i en rund skiva också! :fakta

Japp, men utvecklingen gick inte direkt från den klassiska skivan med runda hål till Waveskivan. Wave skivan är ju också rund, precis som jorden.
 
Gottis skrev:
Har väl mest med temperaturen att göra att det är wave sen att bromsdammet inte fastnar lika lätt :)
broms effekten hänger ju mest på antal kolvar i oken och strl på skivan

Friktionen mellan skiva och belägg beror ju lite på vilken skiva och vilket belägg man använder, inte bara antal kolvar och diameter osv.....
 
Lite sammanblandningar tror jag. Den större omkretsen (i form av vågytan) ger bättre värmeledningsförmåga då den exponerade kylytan blir större. Oavsett hålen i skivan alltså, jag pratar bara om den yttre vågformen.

Kawas originalskivor är en liknande design.

zx10brake.jpg
 
Jag har wavediskar på min o jag tycker de biter till härligt. Om o om igen dessutom. Jag märkte det de senaste gångerna jag vart på Anderstorp.

Sen måste jag jag bara kommentera ang att omkresten skulle vara större. Det är den förvisso, men bara ytterst mer. Diameterna är ju den samma.....Skulle omkretsen vara mycket större än en vanlig rund skiva skulle wavediskarna ta i oken. 3cm längre omkrets på en cirkel ger ungefär 1cm längre diameter.

Hålen är främst till för att avleda gaser som bildas mellan belägg o skiva. Kylningen är bara en positiv bieffekt. Eller om det var tvärt om....

häls, M
 
Jag bytte till waveskivor på min förra hoj en R1 -03, tyckte det blev en rätt så stor skillnad till det bättre. Första ggn jag skulle prova dessa höll jag på att bromsa omkull inför Midlandabanans chikan, tryckte in bromshandtaget lika hårt som före bromskivebytet vilket fick till följd att det blev en ofrivillig rullande stoppie... Sedan har jag hört att waveskivorna skulle slita mer på beläggen, tvärtom säger jag. Beläggen har aldrig hållt så bra som med dessa skivor.
 
Alla ni som tycker att ni fått bättre bromsverkan med nya wave skivor.
Det är inte så att ni bara fått NYA skivor som bör vara bättre än slitna skivor. Tänker på hur det hade varit om ni fått på NYA likadana skivor.

Bara en tanke..
 
Muggen skrev:
Alla ni som tycker att ni fått bättre bromsverkan med nya wave skivor.
Det är inte så att ni bara fått NYA skivor som bör vara bättre än slitna skivor. Tänker på hur det hade varit om ni fått på NYA likadana skivor.

Bara en tanke..

Jag kan inte svara för "alla" andra men jag bytte ut mina original-skivor vid 100 mila servicen, köpte min buse ny förresten. Efter det så blev bromsarna fram mycket bättre.
 
Bytte till Brakings wave-skivor och Vesrah's standardbelägg på min gamla banhoj, och det var bland det bästa jag nånsin haft. Bettet var totalt, men ändå med bra finkänslighet i bromshandtaget.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top