Hur bli av med sorgmyggor?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ber om ursäkt för min smått bögiga fråga men jag har tröttnat lite på att mina krukväxter dör i mängder. Jag TROR att anledningen stavas sorgmyggor. Enligt min vetskap lägger dessa sina ägg i fuktig jord och deras larver lever sedan på att äta växternas rötter, vilka då naturligtvis dör.
Som att det inte är nog att växterna dör blir det även en hel del sorgmyggor som flyger omkring i rummet likt värsta soptippen.
Jag har försökt spreja insektsmedel på blommor och jord, men det krävs sådana mängder att även växten dör, dessutom kommer de förbannade sorgmyggorna tillbaka efter någon månad...
Har hört att det skall finnas parasitmaskar (nematoder) man blandar i blomvattnet, dessa maskar lever i sin tur på att infektera och äta sorgmyggelarver och är tydligen väldigt effektiva på det.
Jag har sökt som en galning men hittils varit helt oförmögen att hitta någon blomsteraffär som säljer dessa.
Någon som har tips om hur man får tag på nematoder eller några andra sätt att bli av med dessa jävla sorgmyggor från helvetet?

Äntligen någon som vet att sorgmyggor påträffas i krukväxter och att blomflugor är stora getingliknande saker ute i naturen :Bugar

Låt jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna, sorgmyggor lägger helst ägg i fuktig jord.

Man kan också täcka jordytan med dekorationssten, lecakulor eller pinjebark. Då blir det mycket svårare för myggorna att hitta ner till jorden för att lägga ägg.

Man kan kanske be sina rökande vänner att blåsa ut röken på växterna och fimpa i dina blomkrukor! Nikotin är nämligen rena giftet även för larverna! Vattnar man med "fimp-vatten", är det också effektivt, men ta inte i för mycket, så att inte växterna också dör av nikotinförgiftning…

Du kan fånga sorgmyggor med hjälp av gula klisterskivor som finns i trädgårdsfackhandeln.

Eller ställ fram en skål med en blandning av vatten, ättika och lite diskmedel. Helst bör skålen vara gul på insidan, eftersom myggorna dras till gult. De sätter sig på vattnet och ramlar i och drunknar, eftersom ytspänningen minskar med diskmedlet.

Vattenflugor och sorgmyggor kan man också bekämpa biologiskt med ickeparasitära nematoder av släktena Steinernema och Heterorhabditis. De fungerar utmärkt som ett av produktnamnen, "Stoppar sorgmyggor" antyder, alltså stoppar blomflugor och sorgmyggor. Nematoderna angriper larverna i jorden. De är självförnyande, för efter ca 10 dagar kryper en ny generation nematoder iväg mot nya larver, så länge det finns några.

Medlet blandas med vatten och vattnas ut i jorden. Finns t.ex. att beställa hos Weibulls.

Blanda lika delar vatten/äppelcidervinäger (typ en halv dl av varje) i ett glas och droppa i en droppe diskmedel. De blir sugna som fan av den söta lukten, men ytspänningen är borta så de faller i och drunknar. Ställ ut ett par såna glas i lägenheten så ska du se att det ordnar sig. Och se till att det inte finns något annat ställe de kan trivas (ställ frukten i kylskåpet, se till att det inte står tomma vinflaskor på diskbänken osv)... Du blir av med dem snabbare än kvickt. Lycka till!!!

Om du byter jord på alla krukväxterna, ser till att all den gamla jorden försvinner från rotsystem och spolar av det som är kvar innan du planterar i ny jord? Man tycker väl att de borde försvinna då... :va

hur har du blommorna planterade? direkt i ytterkrukorna eller på annat vis?
Bästa är innerkrukor på Blomfat så man ser när jorden blivit mättad och så kan man enkelt se om den är torr.

Ett effektivt sätt som jag använder mig av är att stoppa ned 3-4 tändstickor med svavlet neråt i krukan.

Käka en massa bananer sen går du och skiter nårra rejäla högar i dina blomkrukor och hoppas att flugorna dör och inte växterna :hihi

Prova tippset från LF han har alltid rätt även om det igentligen är fel :fakta

Tänk sicken skräck! Att väcka misstankar om att man är bög! :skrämd

Hujeda mig...

Och nej, jag har dålig koll på insekter :)

Nu skäms jag lite grann.
Lösningen stod ju att finna genom en enkel sökning på google.
Inte nog med det, lösningen jag valde och som föreslagits tidigare i tråden hette Bionema och är parasitära rundmaskar som äter sorgmyggornas larver.
Inte nog med det, företaget Bionema ligger här i Umeå.
Inte nog med det, han som grundade företaget var kursansvarig på min senaste kurs.
Inte nog med det, han har dessutom berättat om sin forskning ett flertal gånger.

Har detta nåt samband med min bristande vakenhet vid föreläsningar?

I vilket fall så har varje krukväxt nu fått en dos parasiter, än är inte de jävla sorgmyggorna borta men förhoppningsvis snart, annars överger jag min fruktodlingskarriär...

Enormt imponerad av vilken kunskap som killarna här på sporthoj sitter inne med vad det gäller krukväxter och dess skadedjur... :tummenupp LF överaskar verkligen med ett uttömmande svar... :banana

Mr Vader skrev:
Enormt imponerad av vilken kunskap som killarna här på sporthoj sitter inne med vad det gäller krukväxter och dess skadedjur... :tummenupp LF överaskar verkligen med ett uttömmande svar... :banana
Kontraster behövs för att utjämna. I ena läget gasar hojfolket med sina hästkraftsstinna monstermaskiner så att håret reser sig på ryggen, för att i nästa stund vattna sin Fikus eller ansa sin Vildvuxxus Rektalis. Yin & Yang du vet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT