Tillverkning/inköp utav rambricka

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Eftersom en tidigare ägare till hojen råkat slarva bort rambrickan vid omlackering av ramen så ringde jag husaberg och frågade efter en ny. De sa att de inte gick att på något sätt få eller köpa en ny bricka till hojen. Tvekade inte en sekund på om jag skulle fråga er här om lösningar. Om någon kan tillverka en trovärdig på egen hand så betalar jag mer än gärna.

Rambricka? När jag reg-besiktade min gxsr-1100 (privatimport 2002) så hade den ingen ram-bricka utan enbart ram- och motor-nummer. Inga problem för mig då iaf.

Måste ju finnas något sätt att få tag på en ny rambricka. Snälla säg inte att ni inte vet :4skrika

andersbrink skrev:
Rambricka? När jag reg-besiktade min gxsr-1100 (privatimport 2002) så hade den ingen ram-bricka utan enbart ram- och motor-nummer. Inga problem för mig då iaf.
Gör man en riktig registreringsbesiktning med bänkningar och avgasmätningar mm så behövs den inte men den är en del i COC godkännandet så att säga och det är det som strular till det enligt snubben på vv och även enligt husaberg själva. :huvet

EDIT: jag vet inte hur du gjorde eller hur det funkar. Det är bara det jag fått sagt per telefon så att säga. :(

Last edited:
Den där lilla skylten kan du låta en lokal skyltmakare göra åt dig.

Vägverket/bilprovningen kan inte avgöra vilken skylt som är "äkta" eller inte - det är bara ram-nummret som är viktigt (som som kan kontrolleras och verifieras om tveksamhet uppstår - på kemisk väg) eftersom det är DET nummret som är hojens identitet. Vad som står på skylten är bara en repetition av vad som står i typgodkännandet för hojens identitet - dvs ramnumret.

andersbrink skrev:

Vägverket/bilprovningen kan inte avgöra vilken skylt som är "äkta" eller inte - det är bara ram-nummret som är viktigt (som som kan kontrolleras och verifieras om tveksamhet uppstår - på kemisk väg) eftersom det är DET nummret som är hojens identitet. Vad som står på skylten är bara en repetition av vad som står i typgodkännandet för hojens identitet - dvs ramnumret.
ok tack. Känns som att lägga av ett berg från hjärtat nu.. pust*
Då har jag en snabb spontan fråga. Vad ska det stå för effekt på rambrickan. Husaberg har en fulleffekt som gäller vid enduroregistrering men enligt COC dokumentet så är det en annan effekt nämligen 10,5kw för LV registrering. antar att det står ursprungseffekten på den gamla brickan (den som jag inte har).

andersbrink skrev:

"på kemisk väg" :va

Tillvägagångssätt? Please tell me more...

maxximus skrev:
"på kemisk väg" :va

Tillvägagångssätt? Please tell me more...

Man kan med kemikalier upptäcka ett gammalt ramnummer med hjälp av förändringar i materialets densitet. Lägger man på svets och stämplar in ett eget nummer lär man vara beredd på att få åka till en MC-handlare och få ett ursprungsintyg fixat - som kan vara väl så knixigt. Det är inte enkelt att byta/verifera ramnummer. Fråga ZX9-ägarna här på sporthoj om det är någon som har haft problem med bilprovningen - för det har de haft. Kawa har varit slarviga med sina ramnummer. Nummret sitter oftast stämplat rakt in i den porösa ytan på styrhuvudet - som gör det väldigt svårt att återskapa om man ger sig på försöka få ett stulet fordon "grönt" - som tur är.

andersbrink skrev:
...Fråga ZX9-ägarna här på sporthoj om det är någon som har haft problem med bilprovningen - för det har de haft. Kawa har varit slarviga med sina ramnummer. Nummret sitter oftast stämplat rakt in i den porösa ytan på styrhuvudet - som gör det väldigt svårt att återskapa om man ger sig på försöka få ett stulet fordon "grönt" - som tur är.

[Drygmode]
Är inte dom flesta kaworna gröna, stulen eller ej?
[/Drygmode]

sorry va bara tvungen... :pannkyss

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025