Vilken ryggplatta är bäst?

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Ska köpa nytt! Vilken platta är absolut bäst?? Jag bryr mig inte om priset utan ska ha det bästa!

Tacksam för ALLA tips!!

/Eas

Last edited:
jag fick veta att denna ryggsköld från halvarssons hade vunnit "bäst i test" o litar på att den funkar riktigt bra.
väldigt smidig o följsam, så jag gillar den. :tummenupp

ps. på en liten vit lapp står det "level b2, backprotector prEN1621-2", så alla vet vilken modell det e. (försäljare åt halvarssons? nädå, bara nöjd kund :) )

Bifogat

• IMG_0679 copy.jpg
    IMG_0679 copy.jpg
    37.9 KB · Visningar: 287
  • IMG_0680 copy.jpg
    IMG_0680 copy.jpg
    36.4 KB · Visningar: 237
Last edited:
Jag har och Halvarssons modellen enligt ovan och efter drygt 1 säsong så är kardborrebandet helt slut, fäster inte alls :(
Ska be tanten sätta i två knappar istället så kan jag nog ha det några år till.
I övrigt är jag mycket nöjd med skyddet men har sett att Dainese har en väst med dragkedja som verkar smidig.

Last edited:
Har en rygskena från daineese, sitter bra och är ganska bekväm. Vet inte vad modellen heter dock.
Nästa ryggplatta skulle jag vilja ha bättre ventilering, man ha en tendens att bli ganska svettig bakom denna.

Har en sån Daineseväst med dragkedja, sitter gjuttet på kroppen utan att vara ivägen. Funkar jättebra för mig både vid tävlande och på gatan.

Blitzen skrev:
Har en sån Daineseväst med dragkedja, sitter gjuttet på kroppen utan att vara ivägen. Funkar jättebra för mig både vid tävlande och på gatan.
Är det en sådan här??

Bifogat

• 1_Waistcoat-Next-front_m.jpg
    1_Waistcoat-Next-front_m.jpg
    19.9 KB · Visningar: 542
Både jag och farsan har Dainese Wave. Det funkar suvveränt och kardborren har suttit i två sessonger nu. Väl ventilerat och jag blir inte farligt svettig ens på varma sommardagar.

Jag har ett Dainese av ledad typ med hängslen och njurbälte. Kardborren är lika bra nu som för snart 10 år sedan.

Neutral skrev:
Jag har ett Dainese av ledad typ med hängslen och njurbälte. Kardborren är lika bra nu som för snart 10 år sedan.
Kan inte annat än att hålla med.... Har också ett ledat med njurbälte... kannonkvalla, ca 5år nu och inga problem. :tummenupp

Halvarssons Track är mjuk och följsam, fick bäst i bikes test. Har haft samma trassel med kardborrebandet. Det suger, den var ju inte billig direkt. ca 1200. Man börjar då att fundera varför det blir så; dålig konstruktion från början, eller dålig kvalitetskontroll? Inget av alternativen känns OK.

Dainese Wave har den bästa absorberingförmågan när det gäller fördelningen av kraft vid vurpa. (enl. Yamaha-center där jag köpte min) :tummenupp

Vilken som är bäst vet jag inte, men se till att det står "1621-2" på märkningen. Den EU-standarden ställer högre krav än den tidigare "1621-1".

Oops skrev:
Halvarssons Track är mjuk och följsam, fick bäst i bikes test. Har haft samma trassel med kardborrebandet. Det suger, den var ju inte billig direkt. ca 1200. Man börjar då att fundera varför det blir så; dålig konstruktion från början, eller dålig kvalitetskontroll? Inget av alternativen känns OK.
Då var inte mitt någon måndagsex iaf utan tydligen lika dåligt som alla andra.
Här har man ju nackdelen med testerna som tidningarna gör, de kan ju inte ta hänsyn till hur bra produkten står sig med tiden.

Låter som att man ska satsa på Dainese nästa gång :)

Fanns några av dom gamla Dainese ryggskydden som inte var så bra. Dom hårda plastbitarna var ditsatta i skumgummit med plastnitar som kunde skada ryggen om dom trycktes in hårt. Hittade inga bilder på hur dom såg ut men dom som har sålts dom senaste åren har haft bättre konstruktion på nitarna.

Jag har ett Knox-skydd som jag är nöjd med. Det går ut över njurarna och skulderbladen, inbillar mig att det skyddar bra om man skulle dra i backen. Dyrt dock, 1900 har jag för mig.

Håller med Axxexs. Jag hade Dainese tror att det var en BAP 2. Den var gott om plastnitar som väntade på att borra sig in, iof gick min vurpa bra med det skyddet på men jag belastade inte ryggen heller (av det jag minns).

Jag gick över till UFO, det var ordentligare karrborreband (dubbla fästen), bättre ventilering OCH INGA PLASTNITAR. Dessutom är fodret på UFO urtagbart till skillnad från Dainese. Ändå är UFO runt 200kr billigare...

Har ett "Dainese Wave" som jag köpte i år (maj).. har använt det nästan dagligen och kan konstatera att kardborre-bandet inte fäster längre!!! :mad: Varning, köp ej!!!

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...