Röd BMW på Österlen

Oerhört trist det som hände med poliserna (en död och en svårt skadad), men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att de borde kunna jaga ett fordon så pass trafiksäkert att de ser ett tåg åtminstone.

Men jag kan ju ha fel, kanske är det skymt eller nåt på platsen där det hände...

Zee skrev:
Oerhört trist det som hände med poliserna (en död och en svårt skadad), men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att de borde kunna jaga ett fordon så pass trafiksäkert att de ser ett tåg åtminstone.

Men jag kan ju ha fel, kanske är det skymt eller nåt på platsen där det hände...

Nu har det hänt och det är naturligtvis tragiskt. Ingen idé att ens yttra ifrågasättanden tycker jag.

/ Johan

Fakkverk skrev:
Nu har det hänt och det är naturligtvis tragiskt. Ingen idé att ens yttra ifrågasättanden tycker jag.

/ Johan

Visst. Hoppas ingen tar det på fel säät. Hemskt trista att sånt här ska behöva hända. Tydligen har runtomkringboende klagat på järnvägskorsningen innan också. Trist att ingen lyssanr förrens det händer en olycka..

R.I.P :(

En röd bmw med GRÖNA fälgar kan väll inte vara allt för svårt att hitta?

ja det är tragiskt som faan...

...hur i helvete kan nån sätta gröna fäljar på en röd bil :huvet

skämt å sido.. trist för familjen å kollegorna. hoppas banverket kan få upp ögonen å sätta dit bommar eller nåt annat

Farbrordane skrev:
ja det är tragiskt som faan...

...hur i helvete kan nån sätta gröna fäljar på en röd bil :huvet

skämt å sido.. trist för familjen å kollegorna. hoppas banverket kan få upp ögonen å sätta dit bommar eller nåt annat

Ja mycket bra ide, borde finnas bättre varningssytem :confused:
Fast det kanske inte så lätt att uppfatta dom befintliga varningarna när man är mitt uppe i en biljakt...

om det nu ens fans nån vaningssignal...är det en väldigt lite väg så kanske det bara var en skylt och inte ens en lampa eller klocka

Farbrordane skrev:
om det nu ens fans nån vaningssignal...är det en väldigt lite väg så kanske det bara var en skylt och inte ens en lampa eller klocka
Kan vara väldigt svårt att veta när det kommer tåg ibland, körde efter lillträskvägen i somras med hojen (jävligt kul väg) och där går vägen först på vänster sida av rälsen och sen höger, jag körde över och sen typ 10 sekunder senare när jag tittade vänster så såg jag tåget :skrämd kändes lite dumt :3freak

bissmark skrev:
Sant, det är besparingar. Inget annat!

Mmmm, dom där nötterna på Banverket som är i farten och drar in på allt, sen får SJ skit för det. Precis likadant som när de gräver av en kabel och tågen blir stående... :7peta

För några veckor sedan skulle det repareras en bit räls och när en bit av den befitliga skenan kapats av insåg man att biten man tagit med var för kort... :rofl Samtidigt som man hade problem att svetsa pga vädret...

Det var en kompis farsa som klarade sig med i princip alla ben krossade. Vet inte hur han har tagit det då han inte varit i skolan sen den här veckan.

Vad jag har förståt så är det inte skymd sikt på platsen.

Lugn skrev:
Mmmm, dom där nötterna på Banverket som är i farten och drar in på allt, sen får SJ skit för det. Precis likadant som när de gräver av en kabel och tågen blir stående... :7peta

"Dom där nötterna på Banverket" arbetar på regeringens uppdrag - och anslagsfinaniseras på så sätt. Det är således politikerna - och i förlängningen det svenska folket som bestämmer ramarna.

Banverket gör idag stora insatser för att ta bort plankorsningar eller öka säkerheten vid dem.
Målsättningen är att minska antalet olyckor till högst 25 olyckor per år, en halvering från 1996. Arbetet har kommit långt. Vid tågtrafikens huvudlinjer finns några hundra oskyddade korsningar kvar och det dubbelspåriga nätet är idag helt utan dessa korsningar.

Antalet plankorsningar har de senaste åren minskat från mer än 16.000 till cirka 8.500 stycken.
Det finns flera olika sorters plankorsningar. Allt från korsningar med bommar där många vägtrafikanter passerar varje dag till oskyddade korsningar där endast ett fåtal passerar.

duckie skrev:
"Dom där nötterna på Banverket" arbetar på regeringens uppdrag - och anslagsfinaniseras på så sätt. Det är således politikerna - och i förlängningen det svenska folket som bestämmer ramarna.

Nähä?? En öm punkt? :7peta

Hur många förseningar orsakar då Banverket varje år? Vad kostar det tågbolagen? :confused:

Lugn skrev:
Nähä?? En öm punkt? :7peta

Hur många förseningar orsakar då Banverket varje år? Vad kostar det tågbolagen? :confused:

Jag kan inte några siffror - men tex nedanstående diagram visar att förseningarna främst orsakas av tågoperatörerna följt av infrastrukturfel pga Banverket.

Och vad det kostar tågbolagen? Ptja - Banverket får betala böter om man försenar tåget mer än fem minuter.
En mindre försening kostar Banverket 100 kronor per minut förutom en fast avgift på 1000 kronor per tillfälle. Vid större förseningar utgår ett större bötesbelopp och en 60 minutersförsening kan innebära ett bötesbelopp på närmare 100 000 kronor.

Bifogat

• förseningar.JPG
    förseningar.JPG
    61.9 KB · Visningar: 56
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu