Motard Vad ska man ha?

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Om man skulle vilja ha en "motard" vad ska man köpa om man inte vill byta olja och filter offta... typ husa... snygg å allt,gär fint.. men inte billig i drift...
ska man ha en offroad/enduro då eller... tips tips.. å mera tips.. gärna lite bilder eller länkar också..! :tummenupp
 
porec skrev:
Om man skulle vilja ha en "motard" vad ska man köpa om man inte vill byta olja och filter offta... typ husa... snygg å allt,gär fint.. men inte billig i drift...
ska man ha en offroad/enduro då eller... tips tips.. å mera tips.. gärna lite bilder eller länkar också..! :tummenupp

Gå in o läs i motardforumet och använd sökfunktionen finns hur många trådar som helst om detta.
 
Marals76 skrev:
Gå in o läs i motardforumet och använd sökfunktionen finns hur många trådar som helst om detta.

Vad jag har förstått är Ktm 660/625 riktigt bra som motard samtidigt som de inte behövs servas särskilt ofta. Tror oljeintervallerna ligger på 250mil och ventiler 500 eller nåt. Honda xr650 verkar också vara ok, fast har tydligen sämre chassi än Ktm:erna. Ska man sedan ha ännu längre serviceintervaller så får man nog sattsa på en tt600r, xr600 eller liknande. Dessa är dock luftkylda med ganska basic konstruktion och "tröttare" motorer.
 
Jag skulle rekomendera en XT660x/r om du vill kunna köra utan att tänka på service hela tiden. Sök på www.bikez.com för att jämföra och kolla lite i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59942&highlight=modifiering för att se goda sidar av XTn den har service vid, om jag inte missminner mig, vid 100,500,1000,2000 osv... Enda nackdelen är att den är lite tyngre än komkurenterna. Men den går att busa mycket med ändå.
 
Vill du slippa serva hojen så mycket tror jag på Honda xr650 eller KTM 660.
Kan du tänka dig att serva lite mer så köp antingen Honda crf450 eller KTM 525.
Dom senare nämda hojarna har enligt mig dubbelt så mycket körglädje.
Det är i varje fall vad jag tycker... har själv ägt en husa 650 -02 samt en honda crf450 -03, men jag har provat i princip alla dom vanligaste motarderna både på bana och landsväg.

Obs! Om du ska ha en motard för att ev köra lite längre sträckor så är honda xr650 att föredra av dom här modellerna.
 
Har som du ser en xr650, och denna gämfört med ktm660 är att den kanske är liiite
slöare i chassi och en lite "större" hoj! Dock bra mycket
skönare att åka på! (Jag förstår fortfarande inte hur man kan köra en 660
utan att förlora känseln i alla lemmar somman håller kära : )
 
Det jag har tänkt mig är att ha den som andra hoj och bara busa runt på stan... men ändå vill slippa att byta olja och filter varje kväll...då jag kör väldigt mycket.. inga jätte krav på vad man vill ha.. billigt och bra..

ReDan skrev:
Har som du ser en xr650, och denna gämfört med ktm660 är att den kanske är liiite
slöare i chassi och en lite "större" hoj! Dock bra mycket
skönare att åka på! (Jag förstår fortfarande inte hur man kan köra en 660
utan att förlora känseln i alla lemmar somman håller kära : )

en polare har en sån som du.. men har dock aldrig provat den.. får bli nästa säsong då han ställt in sin..
 
ReDan skrev:
Har som du ser en xr650, och denna gämfört med ktm660 är att den kanske är liiite
slöare i chassi och en lite "större" hoj! Dock bra mycket
skönare att åka på! (Jag förstår fortfarande inte hur man kan köra en 660
utan att förlora känseln i alla lemmar somman håller kära : )

hur många ärliga hk på XR650?, tyckte den verka OK som den va i broschyren men fick höra att det är glädje siffror från Honda, hade provat trimmad LC-4 så mycket mindre ville jag inte ha...
 
porec skrev:
Det jag har tänkt mig är att ha den som andra hoj och bara busa runt på stan... men ändå vill slippa att byta olja och filter varje kväll...då jag kör väldigt mycket.. inga jätte krav på vad man vill ha.. billigt och bra..



en polare har en sån som du.. men har dock aldrig provat den.. får bli nästa säsong då han ställt in sin..
Då tycker jag att du ska köpa en Honda crf450... men se till att det sitter slip-on eller crossljuddämparen på den, går satans mycket hårdare då.. inget prblem att ta upp den på 4an-5an i ca 80-90 :tummenupp
Super enkel att köra på bakhjulet med samt separat olja för motor samt låda 5,5dl i varje. :tummenupp
 
Ktm 660 är billig i försäkring och behöver inte servas jätteofta, men den drar så sjukt mycket bakdäck...
 
crf450 -03 kanske kan bli bra.. kraften räcker? kollar lite på KTM.. ser trevliga ut.. får se?
 
porec skrev:
crf450 -03 kanske kan bli bra.. kraften räcker? kollar lite på KTM.. ser trevliga ut.. får se?

Kraften räcker aldrig till, jag funderade på turbo på min 660, men sålde den istället..
 
ceasar skrev:
Kraften räcker aldrig till, jag funderade på turbo på min 660, men sålde den istället..
men på en 660.. så tror jag att jag hade klarat mig ett tag... en sesong om inget annat.. hihihi :hihi jag menar jämför jag min SV 650, inte för att det går att jämföra.. men jag menar att jag inte tycker det är så himla mycket krut i den...slulle jag byta.. så hade det varit uppåt.. så jag menar.. en 450.. hade man tröttnat fort eller inte? för det är ju ändå ett jävla vrid i sånna..
 
porec skrev:
men på en 660.. så tror jag att jag hade klarat mig ett tag... en sesong om inget annat.. hihihi :hihi jag menar jämför jag min SV 650, inte för att det går att jämföra.. men jag menar att jag inte tycker det är så himla mycket krut i den...slulle jag byta.. så hade det varit uppåt.. så jag menar.. en 450.. hade man tröttnat fort eller inte? för det är ju ändå ett jävla vrid i sånna..

CRF 450 är väl inte optimalt för gatåka,kolvbyte var 50 timme ,sen har det väl mummlats en del om ras på dom när man kör gata med dom.

Det finns väl en anl till att 640/625/660 är populära.
 
Hur skulle en Suzuki drz400s vara som motard? Någon som provat? Den lär väl vara enklara att handskas med i skogen iaf. Sägs vara lite slö som orginal, men med förgasarbyte och annat avgas ska den tydligen vara lika pigg som enduromodellen.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top