Har jag fått problem inför reggbesiktning?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu är det såhär att jag håller på "bygga om" min husaberg med blinkers och allt vad som krävs för att kunna LV regga den. E reggad för tillfället. Har fått alla papper jag behövt från husaberg med COC intyg och hela köret men så idag så kom jag att tänka på dendär aluminiumbrickan folk snackar om som är så viktig som brukar sitta på styrhuvudet på ramen men jag har ingen!.. Eller den kanske sitter någon annan stanns på husaberg :confused: . I vicket fall så blev jag lite avskräckt på om jag kanske inte kan genomföra en reggbesiktning utan den. Och om inte, kan jag fixa en ny och hur?. Tråkigt när man kommit såhär "långt".
 
Det måste ju kännas säkrare att fråga Besiktningen/vägverket?

Varför ens fråga en anonym bunt gissare?
 
Chronic skrev:
Det måste ju kännas säkrare att fråga Besiktningen/vägverket?

Varför ens fråga en anonym bunt gissare?
för att det är helg kanske?. :D
Sist jag ringde vägverket och frågade vad som krävdes var det bara till att åka in och reggbesiktiga. Måste kolla upp det närmare som sagt.. surt om planerna skulle rasa.
 
vad e de som saknas? :va
 
philsson skrev:
Nu är det såhär att jag håller på "bygga om" min husaberg med blinkers och allt vad som krävs för att kunna LV regga den. E reggad för tillfället. Har fått alla papper jag behövt från husaberg med COC intyg och hela köret men så idag så kom jag att tänka på dendär aluminiumbrickan folk snackar om som är så viktig som brukar sitta på styrhuvudet på ramen men jag har ingen!.. Eller den kanske sitter någon annan stanns på husaberg :confused: . I vicket fall så blev jag lite avskräckt på om jag kanske inte kan genomföra en reggbesiktning utan den. Och om inte, kan jag fixa en ny och hur?. Tråkigt när man kommit såhär "långt".

Du får ta kontakt med husaberg för att få en sådan Typ/Reistrerings skyllt.

Det var ett sådant problem som dök upp när jag skulle regbes. ett par krockade å repade kawor förra året.... lycka till
 
tassen skrev:
Du får ta kontakt med husaberg för att få en sådan Typ/Reistrerings skyllt.

Det var ett sådant problem som dök upp när jag skulle regbes. ett par krockade å repade kawor förra året.... lycka till
eftersom jag kunnat få alla papper och godkännanden från husaberg så ska förhoppningsvis inte brickan vara några problem men ni som vet vart brickan sitter på husa, är det vid styrhuvudet? Skulle vara retligt om jag råkade missa den.
 
philsson skrev:
eftersom jag kunnat få alla papper och godkännanden från husaberg så ska förhoppningsvis inte brickan vara några problem men ni som vet vart brickan sitter på husa, är det vid styrhuvudet? Skulle vara retligt om jag råkade missa den.

Ingen verkar veta, men kolla överallt på ramen (oftast på höger sida)
 
Var hos bilprovningen idag och de sa att jag kunde ansöka om dispans. fick nr så jag ringer imorgon när de är inne på kontoret. Hoppas på det bästa. :näsblod
 
brickan sitter på övre röret bakom styrhuvudet, vet inte vilken sida men den är stor som ett harvt visakort ungefär så den missar man inte
 
Fick detta mejl idag av husaberg. Har inte köpt in baklyckta, tuta och lite annat smått som måste finnas för registreringen. Funderar på att chansa ändå när jag ändå har alla papper och tillverka en bricka på egen hand.

Hejsan Philip,

Det är jag som har skrivit ut papperen åt dig! Jag måste ha tittat på fel mc i våra register när jag kontrollerade din mc och skickade därefter av misstag ut fel mc papper. Din cykel byggdes som en ostrypt version (racing version) ej godkänd för landsvägsregistrering. Därmed finns heller ej den bricka på din mc som visar att cykeln är godkänd för landsväg. Man kan ej få en bricka i efterhand även om din cykel hade varit byggd som landsvägsgodkänd mc och brickan tagits bort. Jag är ledsen att jag krånglade till det för dig!

Vänliga hälsningar,
 
philsson skrev:
Fick detta mejl idag av husaberg. Har inte köpt in baklyckta, tuta och lite annat smått som måste finnas för registreringen. Funderar på att chansa ändå när jag ändå har alla papper och tillverka en bricka på egen hand.
Gör det, ansök om dispens, går det inte sen så går det inte.

surt.
 
MattE. skrev:
Gör det, ansök om dispens, går det inte sen så går det inte.

surt.
Jo det är ju det. Ringde för övrigt till vv idag och försökte ansöka om dispans men det fick man tydligen inte ansöka om vad gäller rambrickan :mad: . Men det är mer eller mindre skitsamma, går ju göra en egen på nåt vis.
Det jag tänkte på var vid reggbesiktningen om de bara kollade i papperna eller om de kollar upp nåt mer :gnissla. Om de ska kolla upp ytterligare med tex husaberg så är den ju inte godkänd som sagt.
 
Verkar som det säkraste kortet att satsa på i ditt fall är att sälja hojen som den är (enduroreggad) och köpa en likadan som är landsvägsreggad istället.

Det brukar vara den lösningen de flesta väljer som vill ha landsvägsreggat av någon anledning....
 
Pebl skrev:
Verkar som det säkraste kortet att satsa på i ditt fall är att sälja hojen som den är (enduroreggad) och köpa en likadan som är landsvägsreggad istället.

Det brukar vara den lösningen de flesta väljer som vill ha landsvägsreggat av någon anledning....
Tänker chansa. Köper in lampor och allt som behövs nu när jag har fått elschem och allt och chansar på en registrering helt änkelt. Går det inte så går det inte. :gnissla
 
philsson skrev:
Tänker chansa. Köper in lampor och allt som behövs nu när jag har fått elschem och allt och chansar på en registrering helt änkelt. Går det inte så går det inte. :gnissla

Om du går med i den lokala cross/enduroklubben då? Och kör Enduroreggat "till och från träning"? Är det inget alternativ?

Många skyr enduroreggat som pesten, nu vet jag inte riktigt vad som krävs för att köra enduroreggat lagligt, men kanske ngn annan vet?
 
Chronic skrev:
Om du går med i den lokala cross/enduroklubben då? Och kör Enduroreggat "till och från träning"? Är det inget alternativ?

Många skyr enduroreggat som pesten, nu vet jag inte riktigt vad som krävs för att köra enduroreggat lagligt, men kanske ngn annan vet?
E-Licens som kostar runt 12-1500 om året? och att man kör till eller från SVEMO sertificierad träning eller tävling. Det vore ifs ett alternativ men det skadar ju inte att kunna köra mer än till träning spec inte då jag inte har någon annan hoj. Jag ger det en chans annars får det bli enduro reggat tills vidare. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top