Sprucken topp, GSXR11..

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jahapp, så rev jag av toppen idag, tänkte ta ett kort och höra med er hur ni tror att bettan mår?
MEN! vad ser jag... är det inte godset sprucket på ena burken (2:an eller 3:an) runt tändstiftet och en bra bit ner i gängen? Liten spricka på en annan burk med. Gah vad har hänt!? så här kan jag väl inte köra vidare... bara att tjacka ny topp eller? :död
 

Bifogat

  • together 028.jpg
    together 028.jpg
    132.5 KB · Visningar: 230
  • together 035.jpg
    together 035.jpg
    111.5 KB · Visningar: 327
  • together 033.jpg
    together 033.jpg
    130 KB · Visningar: 296
Det går att svetsa och fräsa om och pressa i nya säten :tummenupp
 
Låter dyrt... typ lika dyrt som att byta topp? vad händer om jag kör vidare då, det lär ju lossna små bitar och pajsa cylindern snart
 
Jabben skrev:
Låter dyrt... typ lika dyrt som att byta topp? vad händer om jag kör vidare då, det lär ju lossna små bitar och pajsa cylindern snart
All bearbetning är ju iof dyr men frågan är väl hur dyrt det kan bli om man låter bli att fixa det.
Kanske leta upp en ny rova att stoppa i?
 
En hel rova!? vafan de måste va billigare att bara byta toppen väl! :) ska gå igenom resten av motorn också och se om något mer är kass...
 
Jabben skrev:
En hel rova!? vafan de måste va billigare att bara byta toppen väl! :) ska gå igenom resten av motorn också och se om något mer är kass...
Anders Brink äger ju en Mirafräs och äger kunskaperna, kolla med
honom vad det tänkas att kosta.
(Anders äger helt enkelt :hihi )
 
Det där händer på nästan varenda GSXR-topp luft/olje förr eller senare. Det är helt omöjligt för ventilsätet att ramla ur trots att det är en spricka mellan sätet och tändstiftsgängan. Det är inget att bry sig om. Kör vidare med den där toppen.

Skicka ett flak öl till Hedesunda som betalning för det billiga tipset. :fyllisar
 
andersbrink skrev:
Det där händer på nästan varenda GSXR-topp luft/olje förr eller senare. Det är helt omöjligt för ventilsätet att ramla ur trots att det är en spricka mellan sätet och tändstiftsgängan. Det är inget att bry sig om. Kör vidare med den där toppen.

Skicka ett flak öl till Hedesunda som betalning för det billiga tipset. :fyllisar

Ha ha! Det låter nästan som att du redan har finansierat fräsen och
bara myser över den för eget bruk?
Törs man fråga vad en sådan Dremmel går lös på?
 
andersbrink skrev:
Det där händer på nästan varenda GSXR-topp luft/olje förr eller senare. Det är helt omöjligt för ventilsätet att ramla ur trots att det är en spricka mellan sätet och tändstiftsgängan. Det är inget att bry sig om. Kör vidare med den där toppen.

Skicka ett flak öl till Hedesunda som betalning för det billiga tipset. :fyllisar
Tjoho, anders har talat! :Bugar
Klart du ska få öl, men du får hämta den själv om du har vägarna förbi Luleå :öl

Kan det inte hända att det lossnar bitar som förstör cylindern?
Sprickan kommer fortsätta växa, när blir det farligt?

Edit: Fan va billigt det blev nu :banana haha jag hade nästan pantsatt njuren redan

Äh nu kan jag inte sova :huvet
Ser det bra ut i övrigt? förbränning ok eller går den fett?
 
Jabben skrev:
Kan det inte hända att det lossnar bitar som förstör cylindern?
Sprickan kommer fortsätta växa, när blir det farligt?
...<snipp snapp>...
Ser det bra ut i övrigt? förbränning ok eller går den fett?

Hittills har jag aldrig varit med om att den spruckit ända upp till kammarna. Du lär märka det rätt snart då den börjar skjuta olja som en Norsk oljeplattform.

Alldeles för fet på låg och mellanvarv. Uppbyggnad av kol/koks sker aldrig på full gas utan bara vid feskörning. Se till att skrapa bort kokset från insugsventilernas baksida, de lär inte se speciellt roliga ut. Speciellt viktigt om du hade tänkt turbomata motorn, dvs källa för detonation.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top