om nån e intresserad så =)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nån som e intresserad att veta vad jag pysslar med? :)
kanske nån gjort de förut? jag har dock bara hört talas om det men de verka funka fint...
materialet blir liksom mjukare än vanligt oså :)
tyckte de funka skitbra iaf

ohff..tog lite fel forum..kanske skulle vart på teknik o meck :rolleyes:
 

Bifogat

  • Photo0054.jpg
    Photo0054.jpg
    77.7 KB · Visningar: 333
  • Photo0055.jpg
    Photo0055.jpg
    80.9 KB · Visningar: 458
  • Photo0056.jpg
    Photo0056.jpg
    114.8 KB · Visningar: 545
  • Photo0053.jpg
    Photo0053.jpg
    102.4 KB · Visningar: 309
  • Photo0057.jpg
    Photo0057.jpg
    78 KB · Visningar: 500

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
ehhh... vad gör du? mjukar du upp glasfiber genom att sätta fast det på ett däck och sen vrider runt det lite eller?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vet inte om de e glasfiber dock :rolleyes:
otroligt lätt material o leka med..går o klippa med sax efter härdning nästan.
blir lite mjukt. inte som abs dock
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ok sluta pressa mig alla... :rolleyes:
det är fleece tyg..verka funka alla tiders iaf
lätt o arbeta med :tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
ozeo skrev:
ok sluta pressa mig alla... :rolleyes:
det är fleece tyg..verka funka alla tiders iaf
lätt o arbeta med :tummenupp


Epoxi och fleece? Shite! Om det funkar så verkar det ju skitfiffigt :Bugar
 

SJOLLA

våga vobbla
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Visby
Hoj
Honda vfr 750f 1988
kul om de funkar

vill se färdigt snart :4skrika ,ska bygga själv ja med om de funkar :tummenupp :Bugar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de funkar grabbar..de är lätt o smidigt o bygga av :tummenupp
det är mer lättslipat mer böjligt o spricker inte så lätt..(bero förmodligen på att de bli så mycke plast o inte så mycke spackel..biltemas verka funka hyffsat :)

lätt om man har en form o böja runt kanterna bla bla bla o mer bla bla..
nu har jag inte kommit så långt att lack o sånt e pålagt men håller på..jag kan uppdatera när jag närma mig mitt mål... :banana det kostar lite billigare än ca lika mycke kvadrat glasfiber men de e mer massivt så man behöver bara ett lager..(ca 3-5mm tjockt bli de beroende på tyg)
men man bör inte ha för tjockt då de e svårt o få polyester spacklet o tränga igenom.
när man hällt på (ja hällt) o man tro de e bra så ska de på lite till..
sen när man tar bort den från tex formen eller de man gjuter av så kör man bara på ett lager på insidan oså...


har jag sagt att de rockar fett o jobba med.. :yoparty
det är nästan så att de går o klippa med en fet sax efter gjutn utan att de spricker allt för mycket.
har böjt det lite o slagit mot en vass kant...den spracka till ibland men jag såg inga sprickor
:)

jag e nöjd då jag hittat mitt undermedel för plastgjutn.

detta komma bli en front kåpa eller vindskydd..har inte bestämmt mig än :tungan
ser lite taskigt ut på bild men den ser bra ut...
 

Bifogat

  • Photo0057.jpg
    Photo0057.jpg
    78 KB · Visningar: 392
  • Photo0058.jpg
    Photo0058.jpg
    101.5 KB · Visningar: 475
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag förstår inte riktigt vad det där är för material... Är det alltså fleece, samma sak som man gör kläder av? Kanske vore något att kolla på om man ska göra en undertail, ensitscuts och huggern jag vill ha som inte finns till min hoj... Länka gärna till vart man kan få tag på detta undermaterial så man kan kolla vad det kostar och sådär...
Tack på förhand, kommer säkert bli skit fräckt det du bygger ;)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
!ante skrev:
Shiit var ju assgrymt! inte funderat på att söka patent lr nått? :va

har hört de av en polare som sett något på discovery tro jag de va... :va

Hinkas skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det där är för material... Är det alltså fleece, samma sak som man gör kläder av? Kanske vore något att kolla på om man ska göra en undertail, ensitscuts och huggern jag vill ha som inte finns till min hoj... Länka gärna till vart man kan få tag på detta undermaterial så man kan kolla vad det kostar och sådär...
Tack på förhand, kommer säkert bli skit fräckt det du bygger ;)

japp de är kläder fleece..det är plast i grund o botten.
de funka säkert kanon o göra de du vill av detta.
kan köpas på vilken tygaffär som helst..
hos mig 129kr per meter men jag fick lite extra :tungan
+ att man kan välja färg :D


jag garanterar inget då jag inte vet hur de beter sig med tiden men jag tro på det :)
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
ozeo skrev:
har hört de av en polare som sett något på discovery tro jag de va... :va



japp de är kläder fleece..det är plast i grund o botten.
de funka säkert kanon o göra de du vill av detta.
kan köpas på vilken tygaffär som helst..
hos mig 129kr per meter men jag fick lite extra :tungan
+ att man kan välja färg :D

Men liksom.... sedan då? Kör du med samma härdare eller vad det heter som man kör på till glasfiber? Och sedan innan det har blivit helt härdat så böjer du till det i den formen du vill ha eller?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hinkas skrev:
Men liksom.... sedan då? Kör du med samma härdare eller vad det heter som man kör på till glasfiber? Och sedan innan det har blivit helt härdat så böjer du till det i den formen du vill ha eller?


jag gjorde själva grejen en plåtbit som e tillknycklad på jobbet i en maskin...
man kan ju göra av andra saker som trä o annat men de går säkert o forma lite hur som helst...
jag la iaf den runt plåten drog så de vart rakt o fint o tejpa sen med snickar tejp på baksidan så att de hölls fast, sen blanda jag polyster o härdare o bara vräckte på...
tog bort o pensla baksidan sen klart..ytan bli lite skrovlig men de bli den ju på vanlig glasfiber oså, men jag upplevde detta enklare o slipa.
den e ju mjuk så de går lätt o få den runt hörn o sånt oså.

prova ju skärm igår som på dom översta bilderna.
vart ett litet prov som ska göras om..man får göra en liten provbit först så man ser hur de reagerar...de blir ganska varmt då de härdar så de kan böjas lite men de verka som de går o böja tillbaka lite i "slutfasen" ni får prova själva o se om ni e sugen :)
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
ozeo skrev:
jag gjorde själva grejen en plåtbit som e tillknycklad på jobbet i en maskin...
man kan ju göra av andra saker som trä o annat men de går säkert o forma lite hur som helst...
jag la iaf den runt plåten drog så de vart rakt o fint o tejpa sen med snickar tejp på baksidan så att de hölls fast, sen blanda jag polyster o härdare o bara vräckte på...
tog bort o pensla baksidan sen klart..ytan bli lite skrovlig men de bli den ju på vanlig glasfiber oså, men jag upplevde detta enklare o slipa.
den e ju mjuk så de går lätt o få den runt hörn o sånt oså.

Det låter ju riktigt smidigt. Kanske får prova mig på det där. Se om jag kan få till det. Man skulle ju kunna spara ganska många kronor på det. Frågan är bara hur fasiken jag ska fixa formen till undertailen och allt det... Hmmm, så händig är jag kanske inte så jag fixar sådant :3freak . Blir nog tvungen att slösa bort pengarna på att köpa färdiga grejer :3freak
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hinkas skrev:
Det låter ju riktigt smidigt. Kanske får prova mig på det där. Se om jag kan få till det. Man skulle ju kunna spara ganska många kronor på det. Frågan är bara hur fasiken jag ska fixa formen till undertailen och allt det... Hmmm, så händig är jag kanske inte så jag fixar sådant :3freak . Blir nog tvungen att slösa bort pengarna på att köpa färdiga grejer :3freak

känner du nån som har en så gjuter du av den på ett par timmar :tummenupp
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Det kan ju inte bli så slitstarkt överhuvudtaget. Flecefibrerna kan varken vara långa eller starka? Tål det verkligen polyestern så bra så att fibrerna inte löser upp sej?

Kul grej dock, men jag tror inte man ska använda det till ngt som kräver belastning... tror sa jag..
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Hinkas skrev:
Det låter ju riktigt smidigt. Kanske får prova mig på det där. Se om jag kan få till det. Man skulle ju kunna spara ganska många kronor på det. Frågan är bara hur fasiken jag ska fixa formen till undertailen och allt det... Hmmm, så händig är jag kanske inte så jag fixar sådant :3freak . Blir nog tvungen att slösa bort pengarna på att köpa färdiga grejer :3freak

Smidigt, visst Men hållfast? Mjnee..

Spara pengar? 129:-/m? Det var mig då ett dyrt fleece-tyg
50-60:-/m är billigare. Då köper du /löpmeter. Letar du i tygaffärens lådor efter stuvar så ger du någon tia om du inte behöver större bitar.
De finns i alla regnbågens färger också.
www.furulunds.nu (där kan du beställa tygprover gratis)

Och sen så är inte glasfiber så dyrt heller.

Men det ska väl sägas att det är helt olika egenskaper i dessa tekniker.
Med glasfiber-duk eller -matta så får du ett material som har mycket högre hållfastighet och formstabiletet. Ett sådant laminat blir bättre ju mindre bindemedel (polyester-/epoxy-plast) som finns kvar.

Det som beskrivs med fleecetyget blir ett material med mycket mer plast=tungt och mjukt. Men det är lätt att forma. Gör helst formen på delen innan du dränker in den med plast. Det kan lätt gå åt skogen om man försöker hantera delen när plasten börjar géla (dvs. när plasten börjar närma sig den hrda delen av härdningen)

Fleece-tekniken anväds av bilbyggare när de ska forma nya instrumentbrädor och högtalarlådor i stylade bilar. Det är en utmärkt metod att ta fram pluggar (gjutformar) som man sen gjuter riktiga glasfiber-, kevlar- och kolfiber-laminat på.

Skulle kunna skriva mer riktigt. Men nu är jag trött och ska sova. Lycka till...


Dal-Mausen

ps. Polyester-spackel är något som du kan förfina ytan med innan lackning..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
mjukis skrev:
Det kan ju inte bli så slitstarkt överhuvudtaget. Flecefibrerna kan varken vara långa eller starka? Tål det verkligen polyestern så bra så att fibrerna inte löser upp sej?

Kul grej dock, men jag tror inte man ska använda det till ngt som kräver belastning... tror sa jag..

tycker de verka gankska slitstark..har böjt o slagit på den lite o jag tycker de verka starkare än glasfiberväv o likn..tycker väven spricker lätt.
man ser tyget innanför polystern så de löser inte upp sig :tummenupp

men som jag skrev längre upp..jag lovar inget men jag ska testa lite mer.. lite som ovan sa. tycker man sen att man vill ha den starkare så kan man ju använda den som gjutform för glasfiber eller bara helt enkelt förstärka med glasfiber..jag tycker det är mer lättslipat o böjligt så de bli enklare.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Hehe, undrade lite vad för filur han var den där ozeo efter första inlägget.

men det här var ju riktigt finurligt.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top