CBR900RR Byggtråd

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
CBR900RR Byggtråd **1**

Denna tråd fortsätter på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2892804#post2892804

Startade förrut en byggtråd under Mc-relaterade Diskussioner men den passar nog eg bättre här i SF forumet. Fick lite nya prylar i veckan, ett komplett fighterkitt :banana 1500 spänn då ingick krona, det svarta styret på bilden. stålomspunna bromsslangar, kopplingsvajer samt det fula lyset på bilden.

Det styret som sitter på styrkronan har min bror bockat. Det är gjort av ett sömlöst rostfritt rör.

Har även besällt en kuts och undertray från ebay.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8009576010&rd=1&sspagename=STRK:MEWN:IT&rd=1

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8009576035&rd=1&sspagename=STRK:MEWN:IT&rd=1

Bifogar bilder på hojen såg ut vid köp, hur den ser ut nu och fighterkittet

Bifogat

• Hojen.JPG
    Hojen.JPG
    62.6 KB · Visningar: 238
  • hoj.JPG
    hoj.JPG
    95.5 KB · Visningar: 412
  • Streetfighter1.JPG
    Streetfighter1.JPG
    97 KB · Visningar: 445
Last edited:
I helgen var jag i garaget å mekade lite igen. Finjusterade styret å alla reglage, började tillverkade en bakram till den nya bakdelen. Han göra bra mycket mer på bakramen än vad bilden visar men batteriet i telefonen dog så jag kunde inte ta några bilder på hur den såg ut när jag slutade idag..

Imorgon skall jag fräsa ut fästen till bakramen så att jag kan svetsa färdigt den nästa helg.

Kvaliten på bilderna är ju inte den bästa men de är ju alltid något =)

Bifogat

• styret.JPG
    styret.JPG
    91.3 KB · Visningar: 331
  • roven.JPG
    roven.JPG
    88.5 KB · Visningar: 440
Ser riktigt bra ut :tummenupp

Stör mig dock på att vinklen på bakdelen inte följer vare sig tanken eller ramens "linjer"

Eller är jag bara kinkig? :va

Vad blir den för färg?

Lycka till

HoOmer skrev:
Ser riktigt bra ut :tummenupp

Stör mig dock på att vinklen på bakdelen inte följer vare sig tanken eller ramens "linjer"

Eller är jag bara kinkig? :va

Vad blir den för färg?

Lycka till

Tanken är att bakdelen skall följa den röda linjen som jag ritat ut. Om jag istället skulle ha gjort bakdelen parallell med tanken (det gröna strecket) skulle sadeln lutat bakåt samt att jag tycker att röven skulle bli för låg. Då skulle jag behöva flytta upp sadeln ytterligare (Har redan höjt den 35mm) Jag har ju dock inte svetsat ihop allt än så vinkeln på bakdelen kan fortfarande ändras. får se hur det blir.

Fäg har jag inte bestämmt mig för. Mitt skinnställ är svart och vitt så det lutar åt det. men jag vet fortfarande inte vilka detaljer som blir vita och vilka som blir svarta. Är sugen på svart ram, vita fälgar och att tanken och bakdelen blir svart/vit (svart grund vita dekaler) eller vit/svart (vit grund svarta dekaler).

Bifogat

• roven.JPG
    roven.JPG
    89.7 KB · Visningar: 401
Sadel

Ser riktigt snyggt ut med r1:ans bakdel på cbr:en ... Enligt min smak så hade jag nog fixat till sadeln så att den inte är så hög i framkant , så hade nog hela cyklen fått ett mer framåt lutat stuk... Eller kanske skaffat en r1 sadel.

Är själv på jakt efter en cbr till bra pris så man kan börja sitt eget bygge..

/Addonic

Helt super tycker jag !! :tuttar :banana :fyllisar Det kommer att bli sååå
läckert då den fått dom rätta färgerna.
Ser gärna mer bilder på projektet :Bugar
Ska själv ut och fortsätta med mitt lilla lilla projekt. Ska bara lacka om min lilla
" yammis "

Addonic skrev:
Ser riktigt snyggt ut med r1:ans bakdel på cbr:en ... Enligt min smak så hade jag nog fixat till sadeln så att den inte är så hög i framkant , så hade nog hela cyklen fått ett mer framåt lutat stuk... Eller kanske skaffat en r1 sadel.

Är själv på jakt efter en cbr till bra pris så man kan börja sitt eget bygge..

/Addonic

Jo jag har tänkt på det där med vinkeln på sadeln. Får se hur det blir, idag skall hela bakramen svetsas. Vinkeln på röven blir det ingen ändring på men sadeln kan komma att bytas ut. Får se hur mycket pengar man har kvar efter julen. :död

Cbr 954 bakände blir också bra på gammelblajdar

Bifogat

• cbr919.jpg
    cbr919.jpg
    123.5 KB · Visningar: 441
Sniper skrev:
Cbr 954 bakände blir också bra på gammelblajdar

Jo jag satt och kikade på sådanna förrut. Men jag gillar inte att bakdelen inte följer linjen på sadeln. En skitsak att hänga upp sig på, men jag tycker r1 röven passar bättre på den.

I helgen byggde jag endel på bakramen. Fräste fästen som som sitter mot ramen och tog lite plattjärn och gjorde fästen för cutsen och undertrayen. Nu fattas det nästan bara en batterilåda och fästen för div kablar och skit. :yoparty

Bifogat

• snettbak 051210.JPG
    snettbak 051210.JPG
    91.5 KB · Visningar: 261
  • bak 051210.JPG
    bak 051210.JPG
    84.2 KB · Visningar: 217
  • sida 051210.JPG
    sida 051210.JPG
    83.8 KB · Visningar: 265
Atlas skrev:
Ser kanon ut!! :tummenupp
R1ans bak passar riktigt fint där..
Min första "fighter" som jag byggde år 2001 hade även den en R1a bak..
Inte lika snygg som din, men ändå.. :)
Ha det gott.

Hehe. inte lika fin :rolleyes: eller hur. Min skall få lite puts senare den med är det tänkt. Ser förjävlig ut nu. Tack för bilden. En liten glimt över hur den kan komma att se ut. :)

Har pillat lite till med hojen under julhelgen. Bland annat spacklat lite pga. urusel passform på glasfiberdelarna från tyskland. Tillverkat ett fäste för sadeln(dock ej med på bild). Tänkte börja med en låda till batteriet men upptäckte att jag inte har någon tunnplåt kvar i garaget. Funderar på att bocka en i aluminium istället.

Gott nytt år.

Bifogat

• spackel.JPG
    spackel.JPG
    64.5 KB · Visningar: 109
  • sidan1.JPG
    sidan1.JPG
    93.3 KB · Visningar: 225
  • sidan2.JPG
    sidan2.JPG
    88.5 KB · Visningar: 182
  • bakramsida.JPG
    bakramsida.JPG
    82.1 KB · Visningar: 235
  • bakramunder.JPG
    bakramunder.JPG
    79.9 KB · Visningar: 259
Jag satte en R6 bakände på mitt förra bygge :)
Blev riktigt nice enligt mig :yoparty

Bifogat

• IMG_0002.JPG
    IMG_0002.JPG
    123.4 KB · Visningar: 234
  • uppload.jpg
    uppload.jpg
    91.2 KB · Visningar: 410
Peanutboy skrev:
Jag satte en R6 bakände på mitt förra bygge :)
Blev riktigt nice enligt mig :yoparty

Har sett bilder på din hoj förrut. Jäkligt fin. Funderar på att pulverlacka ramen svart jag med, men jag har inte bestämmt mig. Ska göra ren hela hojen och få på lack på tank tanken mm först. Den ser ju så jäkla skabbig ut nu. :3freak

Hur gjorde du för att få bort eloxeringen på nedre delen av gaffelbenen? Borde gå att spänna upp dem i svrven och slipa bort det?

ska gå att polera bort eloxeringen från dom, sett folk som gjort det med fälgar. snyggt bygge, längtar efter helhets bilder på monstret.

Är det bara jag som tycker att detta hade varit brutalt? :3freak

Bifogat

• IMG_0002.JPG
    IMG_0002.JPG
    134.7 KB · Visningar: 329
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...