CBR 600 old school streetfighter(the 88)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
CBR 600 old school streetfighter(back to basics!)

Jaaa nu har jag börjar snida o ha mig!

Det blir lite allt möjligt lull lull

Yamaha R6 solobakdel

Crossastyre

Ny instrumentering, delvis hembygge med dioder o prylar.

Ny drevning

Slip-on

Fighterkåpa

Ny lack

Det medför en jävlans massa pyssel då den här gamla skurhinken är utrustad med 2 raders oljekylare som blir väldigt svår att gömma undan.
 
Last edited:
En bild på utgångsobjektet:

Har mekat en hel del senaste veckan!

Provmonterat lite kåpor o grejer...


edit 2006-01-15:
Nu har jag tagit bort bilden på hojen i omgjort utförande, finns längre "bak" i tråden...
 

Bifogat

  • herket.jpg
    herket.jpg
    44.9 KB · Visningar: 785
Last edited:
Haha ja framskärmen är i egen klass, ser ut som att honda har försökt kopiera BMW K1!! :kocko

Skärmen ska helt klart behållas, eller INTE.

Blir förmodligen o köra skärmlöst tills man lessnar på allt som stänker upp.
Men skärmlöst är coolt! :tummenupp
Tänke hissa arslet ordentligt också, det Tüska stüket!! :yoparty


Frusch skrev:
jäklar i havet vikken framskärm...alltid skoj med byggen :yoparty
 
Last edited:
Kul att se en Gammal CBR utan kåpor, trodde det var lönlöst att göra något med ,men den kan ju bli skit snygg.
 
Jag har ett dilemma...

Vad säger besiktningen när man gör om hojen till 1 sits???
måste man regbesiktiga om då eller???

Om ja ska få till det snyggt så måste jag nog kapa bort majoriteten av bakramen, och då får man fan aldrig på originalsitsen igen....

Svetsad bakram original så går inte o "bulta av o på"


:huvet
 
Att du har ensits istället för tvåsits säger besiktningen inget om, börjar du däremot kapa i ramen (antar det är den under arslet) så kan dom bli gnälliga om du har oturen nog att det är ngn som vekligen kan hojen i fråga.
 
Besiktningen har definitivt åsikter om du gör om den till 1-sits. Är hojen reggad för passagerare skall det finnas plats för densamme. Jag har själv nästan åkt dit när jag körde in gammel-duccen med soslosadel, tog några minuter att tjafsa igenom den, och jag har inte gjort nånting i ramen. Polaren åkte på körförbud och föreläggande om regbesiktning...

Så antingen reggar du om hojen eller så lägger du till passagerarsadeln i besiktningskitet, tillsammans med ljuddämpare, hastighetsmätare, blinkers och allt annat onödigt som besiktningen tycker man ska ha...

Kör hårt

Anders J
 
Det var precis det jag misstänkte!

Äntligen nån me koll :)

TACK :tummenupp


DarkDog skrev:
Besiktningen har definitivt åsikter om du gör om den till 1-sits. Är hojen reggad för passagerare skall det finnas plats för densamme. Jag har själv nästan åkt dit när jag körde in gammel-duccen med soslosadel, tog några minuter att tjafsa igenom den, och jag har inte gjort nånting i ramen. Polaren åkte på körförbud och föreläggande om regbesiktning...

Så antingen reggar du om hojen eller så lägger du till passagerarsadeln i besiktningskitet, tillsammans med ljuddämpare, hastighetsmätare, blinkers och allt annat onödigt som besiktningen tycker man ska ha...

Kör hårt

Anders J
 
Superbee skrev:
Det var precis det jag misstänkte!

Äntligen nån me koll :)

TACK :tummenupp
Men vem bestämmer hur den sittplatsen ska vara utformad??
Kolla gärna hur en Aprilia RS250 ser ut... Där skruvar man fast passagerarsadeln ovanpå rejscutsen. Har man kvar fästena för en extra sadel under rejsbakdelen är det ju bara lite extra jobb att byta ut (eller ta bort) den. Jämför även gärna med hur det ser ut på t.ex en TL1000S där man måste byta stor del av bakcutsen om man vill skjutsa.

Är du nervös för detta är ju en idé att helt enkelt ta bort enkelsitsen när du ska besikta och köra MED extra sadel men UTAN "karroseri". Då är den fortfarande tvåsitsig...
Det finns nog lika många sidor av det här myntet som det finns besiktningsgubbar och poliser....
 
Men vem bestämmer hur den sittplatsen ska vara utformad??

Hur sittplatsen skall se ut finns det väl inga givna regler för, utan nånstans att sätta fötterna och nånstans att sätt ändan är väl huvudkravet. Med tanke på hur det ser ut på de flesta sporthojar är uppenbarligen inte bekvämlighet nåt krav... Själv ska jag limma skumgummidyna direkt på glasfiberkutsen (med lite förstärkningar under), det blir busbra. På köpet får katten en ny klösbräda nu när förarsätet börjar bli slitet...

Anders J
 
DarkDog skrev:
Hur sittplatsen skall se ut finns det väl inga givna regler för, utan nånstans att sätta fötterna och nånstans att sätt ändan är väl huvudkravet. Med tanke på hur det ser ut på de flesta sporthojar är uppenbarligen inte bekvämlighet nåt krav... Själv ska jag limma skumgummidyna direkt på glasfiberkutsen (med lite förstärkningar under), det blir busbra. På köpet får katten en ny klösbräda nu när förarsätet börjar bli slitet...

Anders J
Det var ungefär detta jag var ute efter...
Om den är reggad för två pers så kan man sätta på vilken jädra bakdel man vill så länge det finns fotpinnar?!?
Och de är ju lätta att fixa diskret montering för...
 
Lite update då...känns som att man kört fast helt o hållet, får inte riktigt "tummen ur" får hoppas de löser sig me tiden
 
Har börjat tänka om lite i designen...funderar på att göra lite mer "dragracestuk" på hojen, alltså sänka bakpartiet o sadeln så att man sitterännu mer i hojen, få en lite mer plan linje tank/kåpa bak.

har även investerat i varv o hastighetsmätare
nova-mmb_mmb_Artikel_Bild2_3.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top