Diskussion olyckor 2010

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har sett år efter år att folk gärna vill diskutera olyckor. Eftersom man i olyckstråden bara ska rapportera olyckor tänkte jag att man kunde diskutera dem i den här.

Tycker ni det är olämpligt är det bara att titta åt ett annat håll. Man måste inte läsa allt som skrivs.

Personligen förstår jag inte varför man har så bråttom att ge sig ut och gasa för fullt när tjälen fortfarande ligger i backen och vägarna är fulla av rullgrus och salt. I synnerhet om man kör en sporthoj med däck som knappast är lämpliga för den temperatur som råder för närvarande. Det ser likadant ut varje år. Olyckorna börjar innan ens säsongen kommit igång.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Bra tråd tycker jag, den borde bli en sticky tillsammans med olyckstråden 2010
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst är det bra att dra lärdom av andras misstag :tummenupp Men risken finns ju att en massa förståsigpåare lägger sig och vet svaret på allt, trots att inte har en susning om vad som hände, och kanske ingen annan heller. Sånt kan ju leda både till vanlig pajkastning och till trista jobbigheter för den som gick omkull och kanske pga ett litet misstag/ouppmärksamhet/nån annans misstag/osv i bästa fall har en lite repig hoj, i sämsta fall agerar grönsak resten av livet...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Nu kan jag inte siffrorna på rullgrus, men jag har för mig att rullgrus inte står för så många misstag som leder fram till dödsolyckor.

Men visst brukar det vara så att de första helgerna med mc-väder brukar skörda ovanligt många döda. Det är väl suget att dra på lite extra som lagrats upp under vintern, kombinerat med att man har glömt känslan av hur man känner av och läser hojen och däckens grepp?

Ett av problemen med att diskutera olyckor är att sannolikheten är stor att han/hennes kompisar finns kvar här och mår dåligt över diskussionerna. Ett etiskt problem.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Kan någon ärligt säga att de är förvånade att två hojar krockat på bullten?.
Nu får det fan vara nog! aldrig mer bullten! då folk kör som jävla knarkare där..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kan någon ärligt säga att de är förvånade att två hojar krockat på bullten?.
Nu får det fan vara nog! aldrig mer bullten! då folk kör som jävla knarkare där..

Är inte en del av problemet att vissa verkar välja onsdagar som dagen de ska bomba bulten och sätta personligt rekord?
Det är lite samma sak som att träna på att uiila i morgonköerna!

Om man sticker till bulten lite tidigare en helgdag eller en annan vardag än onsdag så får man vara hyggligt för sig själv.

Ska man nu köra där på en onsdag kan man väl ta det lite lugnare?
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Är inte en del av problemet att vissa verkar välja onsdagar som dagen de ska bomba bulten och sätta personligt rekord?

Man skall inte underskatta grupptryckets påverkan på att påverka många att köra över sin förmåga. Jag är likadan själv och vet med mig att jag lätt blåser på för häftigt ibland i sådana situationer. Därav kör jag inte på Bulten alls längre, det känns för farligt dels för att jag själv får tunnelseende och öser satan och dels för att risken att någon driftar in i min fil i en tajt kurva är väl hög för att det skall kännas säkert.

Riskanalysen är rätt solklar och jag hoppas iaf att hetsen att skrapa knän/armbågar/whatever inte skall vara stor på allmän väg. Tål att upprepas men sånt har vi fina banor till. Känns ledsamt att läsa minneslunden igen...
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Undrar vem det var som kom över på fel sida av vägen. Den avlidne 63 åringen eller 26 åringen. Kanske dags att ta det lite lugnare nu :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Olyckor handlar oftast inte om rullgrus etc, utan bara dåligt omdöme. Kör man över sin förmåga så smäller det förr eller senare. Alla kan köra fort rakt fram, men kan alla reda ut en panikinbromsning/undanmanöver från 140 tex? Från 70? Knappast.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Undrar vem det var som kom över på fel sida av vägen. Den avlidne 63 åringen eller 26 åringen. Kanske dags att ta det lite lugnare nu :va

Vad jag förstått så åkte båda i samma riktning.
Från Olyckstråden 2010

Jag såg allt. Jag kommer från rosenhill hållet, mot västerhaninge, och hamnar bakom ett gäng med glidarhoj.
Bakom mig kommer snabbt 3st bågar upp. Dom bromsar in men kör om oss, jag hakar på för att ta mig förbi glidarna dock inte alls i deras tempo. Dom sticker iväg väldigt fort och bågarna var en äldre 80-tals sporthoj, en GSX-R K3 och den sista är jag inte säker på men såg ut som en Enduro.
När jag just tagit mig ur en högerkurva kommer en liten raksträcka sedan en ny högerkurva, då ser jag att dom just skall attackera den kurvan. Dock går det åt helvete för fort och den äldre Sporthojen samt K3an flyger ut i skogen, just på det stället av vägen är det säker 2m från vägen ner till botten av diket. Jag ser att det flyger delar och gnister. Så fort jag kommit dit stannar jag vid vägkanten, då har en cyklist, några andra motorcyklister som kom från motsatt håll samt en billist redan stannat. Dom måste ha stått eller varit precis vid kurvan vid samma sekund som dom dök ner.
Efter att jag slängt av mig hjälmen har redan en person fått kontakt med 112 via sin telefon, och det är två personer vardera som är vid dom olycksdrabbade.
Killen på K3an skriker och har förbannat ont, han ligger inne bland träden, och som tur e är han iallafall medveten. Den andra mannen, som är en äldre herre säkert 60+ har svåra andningproblem. Han verkar ha kraftigt tappat andan, och personerna vid hans sida försöker få han att andas lugnt samt att få han att ligga still. Han e helt tom i blicken dock vid liv vid denna tidpunkt. Jag ser att personerna vid den äldre mannen har en inhalator till hands, jag vet inte ifall det var den äldre drabbades eller deras. K3an ryker det om och den äldre hojen ligger säkert 20m från den äldre föraren.

Jag vet inte hur det gick för dem, dock fick ja höra 10min efter att jag lämnat platsen att hjärt/lungräddning var tvungen att tillämpas, jag gissar att det var på den äldre...
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
Kawasaki J300
Undrar vem det var som kom över på fel sida av vägen. Den avlidne 63 åringen eller 26 åringen. Kanske dags att ta det lite lugnare nu :va

Båda kom över på fel sida.
Dom körde nämligen åt samma håll.Vad jag såg på plats o pratade med ett vittne så var det här ett resultat av de sk vansinneskörningarna.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns ett par inlägg kvar i "Olyckstråden 2010" skrivna av medlemmar som såg händelseförloppet. Läs dem och bilda er en uppfattning om vilken typ av körning det var frågan om. En sak är säker - detta är ingen olycka som gynnar mc-kollektivet. Folk läser det som skrivs i media. De ser svarta rubriker som "streetrace" och "mc-race". Olyckan igår känns helt onödig. Se den som en tankeställare hur illa det kan gå - ett wake up call.

Som jag förstod det var den yngre personen en medlem här. Vi får hoppas att han tillfrisknar och klarar sig från men för livet.
 

Slike

Bikerboyz.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Norrby
Hoj
XR650R Crf450x
Men jisses, fan en har gått bort å den andra ligger på intensiven.. Vad gör man på sporthoj. jo jag såg men inte riktigt att det hände si å så, nästa man . nä jag var där å det va ditt å datt som hände.

Ingen här har nog en aning så sluta spekulera, för det är vad ni så kallade ögonvittnen gör.

Det som hände är riktigt tragiskt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Mediarapportering

http://www.dn.se/sthlm/man-dod-i-motorcykelolycka-1.1111868

Läs kommentarerna så får ni en bild av vad allmänheten anser olyckan och oss motorcyklister. Inga sympatier där.

Är det möjligen härifrån Aftonbladet tagit sin info i ena artikeln där man talar om streetrace?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dod-efter-streetrace-i-botkyrka_4775263.svd

Det verkar som om polisen det är polisen som gått ut med olika uttalanden. Stationsbefälet ger en version till media medan vakthavande befälet gav en annan till TV4 nyheterna. Det vore nog lämpligt om en person tog hand om kontakten med media. Annars kan det nog lätt bli så här.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Vet inga detaljer runt denna olycka som hände igår & vill inte spekulera vem/vilka som var skyldig i olyckan . Tycker det är mkt tråkigt & tragiskt . Tyvärr så var väl detta bara en tidsfråga . Hoppas att den som klarade sig kan bli människa igen efter detta & till den som inte klarade sig går mina tankar till dom anhöriga .

Till oss övriga så hoppas jag att vi lär oss av denna läxa & tar det lite lugnare så kanske vi slipper läsa om ny olycka
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men jisses, fan en har gått bort å den andra ligger på intensiven.. Vad gör man på sporthoj. jo jag såg men inte riktigt att det hände si å så, nästa man . nä jag var där å det va ditt å datt som hände.

Ingen här har nog en aning så sluta spekulera, för det är vad ni så kallade ögonvittnen gör.

Det som hände är riktigt tragiskt.
Så vitt jag kan se så har ögonvittnena (2 st) inte spekulerat något, bara sagt att det gick för fort. Men de som inte var där, dvs inte ögonvittnen, utan bara spekulerar här på SH är förstås en annan sak.
 

Slike

Bikerboyz.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Norrby
Hoj
XR650R Crf450x
Så vitt jag kan se så har ögonvittnena (2 st) inte spekulerat något, bara sagt att det gick för fort. Men de som inte var där, dvs inte ögonvittnen, utan bara spekulerar här på SH är förstås en annan sak.

Var nått som vi såg inatt kommer inte ihåg vem som skrev. men det va om att den yngre låg å skrek. Han hade lite svårt med det då lungan inte funka t.ex.

Tycker hela situationen är skittrist.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top