Ang. iskörning och däckinköp

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
1. Var köper jag dubbdäck lämpliga för iskörning i tokholmstrakten till en rimlig kostnad (offroad-fälgar)

2. Vem dubbar befintliga offroad-däck i tokholm utan att det kostar en förmögenhet.

3. Vad är att föredra, "färdigdubbade" däck med mönster x eller att dubba mina befintliga offroad-däck som sitter på Honda skickar med som standard på XR650?

farmerlip skrev:
Ren isåka eller endurodubbat?

Rent isåka!

Eftersom jag har offroad-däck med fälgar jag inte använder så skulle jag kunna dubba dom, om det är avsevärt billigare än att köpa färdigdubbade.

Men även om det är fråga om ren isåkning, ska man skilja på endurodubbat och finndubbat. Endurodubbade sulor för skogen är inte detsamma som de man (helst) använder på is.

Raggarn skrev:
men vadå?!
är finndubbat=isåka då?!

Ja, enbart för is - inget upp i skogen och köra där inte, för då bryts dubben av. Ger ett helsikes bra grepp.

Endurodubbat är för just enduro egentligen, men med tätare och lite specialdubbning, så går de riktigt bra på is. Vanliga dubbade sulor för enduro har annat dubbmönster (funkar, men blir ofta lite hala ut på kanterna).

Endurodubbat kan du köra på sjön, skogen och crossbanan. MC-budsdubbat för slaskig asfalt. Finndubb för ren isåka....
Raggarn skrev:
finns det nåt smart mellanting,
om man vill köra lite här-å-där?!

Välta? Jag? Noway..... Om du tänkter på kawan så var det Jocke...
Raggarn skrev:
förresten farmerlip,,,

var det du som välte i Strängnäs under MAsters of Supermotard, i Mekonomenkurvan?!

tror att du är med i filmen som jag klippte ihop, den ligger www.bikeproject.com iaf... =)

S12:er sålde vi på Buellcenter(drottningholmsv 340) :tummenupp för 350:- styck :D Och nu är 18 tumarna slut, finns dock ett par 19 tumare kvar... Vi har dock en hel HÖG med alla sortes michelin däck som är JÄTTE billiga... :D

Smålis skrev:
S12:er sålde vi på Buellcenter(drottningholmsv 340) :tummenupp för 350:- styck :D Och nu är 18 tumarna slut, finns dock ett par 19 tumare kvar... Vi har dock en hel HÖG med alla sortes michelin däck som är JÄTTE billiga... :D

Får ni in fler??? Andra däck jag är intresserade av är Metzeler MC4 & Bridgestone M40.

Gör av med ca 7-8 uppsättningar däck per år, måste försöka komma ner i pris. Köper nu hel uppsättning för ca 950. Kan någon ge ett billigare pris är jag beredd att lämna ytterliggare plats för dekaler på min cykel :) Tävlar och tränar aktivt...

ett billigt men liiite mer jobbkrävande alternativ för ren isåka är skruvdäck.
skruv finns billigt hos biltema.
har aldrig kört med finndubb men jag tror att fästet i skruvdäck är likvärdigt eller bättre!

Bifogat

• dubbdäck.jpg
    dubbdäck.jpg
    78.8 KB · Visningar: 5,597
såhär kan man köra med sånna däck......

Bifogat

• anders426.jpg
    anders426.jpg
    64.3 KB · Visningar: 4,566
Back