Bluff hästkrafter

Status
Ej öppen för fler svar.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Läser man Motorrads senast jämförelsetest mellan 1000 cc, så undrar man vad tillverkarna håller på med. (Siffror på bakhjulet från Engelska Bike) i motorn från Motorrad.

Yamaha 182 Motorrad 173 Bike 156,3
Suzuki 185 Motorrad 175 Bike 160,1
Kawwan 188 Motorrad 179 Bike 165,3
Honda 178 Motorrad 177 Bike 164,5

Detta tycker jag är falsk marknadsföring och jag tror att om du köpt
exempelvis en Yamaha och är missnöjd, så har du nog rätt att få
pengarna tillbaka. Det var väl MCN som mätte Yamahan till 152 på
bakhjulet, en diff på 30 hästkrafter, har dom klister i drivlinan:tummenner

Men tror du att det är gratis att driva runt växellåda, kedja och hjul eller?
Eller om yankeefierar det hela, oljepump, vattenpump och generator, allt kostar effekt att dra runt och gör således inte maximala siffror på pappret.

Man tappar ungefär 15% effekt i drivlinan, så...182 x 0,85 = 154,7.

Stora diffar ÄR vanligt... mellan olika bänkar.

En exakt vetenskaplig siffra är svårt att få, då måste man köra i en kalibrerad bänk.

T.o.m i SAMMA bänk är det svårt att återupprepa siffror från samma hoj.
Inom ett kluster på tre-fyra körningar kan det diffa flera %.

Och kommer man tillbaka med samma hoj en vecka senare kan det diffa mer än så.

Mellan bänkar skiljer det sig ibland uppemot 10-15 %, och det utan att man direkt kan säga att den ene eller den andre är mer rätt.

Dock brukar jag favorisera konservativa sifror, då dessa oftast ligger den sanna sanningen närmast än glädjesiffror man ibland kan se från någon firma.
Som man i sin tur kan förstå att de gärna vill ha en nöjd kund och därför tweakar sina parametrar i bänken lite.

Men så stora skillnader som 30 häst är ju fel. Där ligger en hund begraven.
Såklart är fabrikens siffror inte på bakhjulet utan på veven.
Räkna således redan där av 12-15% p.g.a transmissionsförluster, för att se var man kan tänkas hamna med bakhjulshästarna, och då ser du att Bike´s siffror inte var bort i tok.

Last edited:
Smörjd/osmörjd kedja och bänk till bänk så kan det ju skilja en hel del. Men vet inte hur mycket det kan skilja.

Men att bänka är ju messt som en jämförelsesiffra mellan de olika hojarna (som är bänkade i samma bänk).
Och för att se skillnaden före och efter trimmning.

Fabrikseffekt mäts på utgående axeln typ där drevet sitter.
Och fabrikerna måter efter en viss standard.

Motorrad och bike kör mätning på bakhjulet i olika bänkar som är helt olika kalibrerade och troligen följer ingen standard.
Så de enda man ska kolla e å jämföra skilnaderna mellan hojarna körda i samma bänk, inte mellan olika bänkar.

Och en sak till, ni ska tänka på att den effekten fabriken anger är för en maximalt inställd maskin.
Tar man typ var 10:e maskin från löpande bandet så kommer de flesta att ha mindre effekt eftersom de får sin grundinställning å ska klara godkända värden som definitivt inte är de som visas i broschyrerna.

Det är därav som det finns en hel del effekt att finjustera i bänk som ägare. Men då har man en ursprunglig effekt att utgå ifrån genom att göra en körning före justering.
Sedan justerar man och kontrollerar förbättringen (förhoppningsvis så de inte blir sämre).

Man ser iaf att kawan å hondan e starkast oavsett vilka som testade, de e va som e väsentligt.

Inget konstigt, marknaden kräver så höga siffror som möjligt, och då trissar tillverkarna upp sina värden så högt det bara går. Priset vi får betala är att vi blir lurade och skenande försäkringspriser.

Dessutom skiljer det mellan olika hojar, pga toleranser i tillverkningen och hur dom är (in)körda.

Huruvida det är sant vet jag inte.
Men:
Har hört att man (åtminstonde tidigare) angav motoreffekt genom att först mäta effekten på drivhjulet.
Sedan drog man runt alltihopa (utan stift?) för att mäta förlusten.
Första resultatet minus andra resultatet gav motoreffekten.

Skiljde även mycket mellan europeiska och japanska hästapållar och toppfart.
På pappret var japanerna överlägsna.
I verkligheten var inte skillnaden så stor.
På europeiskt manér angavs maxeffekten som garanterad effekt, dvs angavs 60 hk, så gav motorn minst 60 hk.
Japanerna angav den effekt motorn kunde producera som absolut max.
Under perfekta förutsättningar.

Italienarna använde en annan princip när de angav toppfart.
Maxvarv gånger utväxlingen.
Ville man ha bra siffror, så växlade man högre.

Honda som anger lägst effekt är näst starkast. :tummenupp Det kanske är det trådskaparen vil belysa.

Känns det inte som att det skiljer ganska mycket från ex till ex, på hojar? Ibland är hondan överlägset starkast, ibland yamahan, ..., (ni fattar).

Honda som anger lägst effekt är näst starkast. :tummenupp Det kanske är det trådskaparen vil belysa.

Känns det inte som att det skiljer ganska mycket från ex till ex, på hojar? Ibland är hondan överlägset starkast, ibland yamahan, ..., (ni fattar).

Vad jag har hört från kompisar med bänkar är att de nya CBR 1000 efter mappning ofta trycker ur sig mer än Suzuki och R1. Annars har det ju mig veterligen varit tvärtom sedan många år

En annan grej jag tycker att svenska MC-tidningar borde företa är att väga maskinerna körklara och tankade. Mig veterligen så har mång japanska sporthojar även här ganska akademiska siffror på torrvikten. De skyller på lättare däck, kedja under vägningen etc. Många europeiska sporthojshojmärken har varit tyngre än japanerna på papperet men när hojarna vägs körklara av ngn oberoende tidning så är inte alltid skillnaden så stor.

Jag menar att en torrvikt som drivits så långt att den inte bara mäts med speciella lättviktsdäck och drivpaket, utan även utan kylvätska, bränsle, motor- och ev transmissionsolja, bromsvätska, stötdämpar- och gaffelolja, batteri, originalverktygssatsen, regplåtskluster med stänklapp etc, inte är så intressant för kunden. Men vill ju veta vad hojen väger körklar och regbesiktigad också.

Last edited:

Härom året testade Bike två exemplar av varje japansk 1000 och då var Honda både svagast och den med största skillnaden mellan exemplaren så att de skulle vara mer sanningsenliga, eller ha högre kvalitet för den delen, tror jag inte.

Men tror du att det är gratis att driva runt växellåda, kedja och hjul eller?
Eller om yankeefierar det hela, oljepump, vattenpump och generator, allt kostar effekt att dra runt och gör således inte maximala siffror på pappret.

Man tappar ungefär 15% effekt i drivlinan, så...182 x 0,85 = 154,7.

Är inget proffs på detta, men motorrad mäter väl på samma vis som fabriken, deras siffror borde väl vara lika varann. Sen skiljer det sig mellan olika bänkar, men diffen borde inte vara så stor. Jag hör till dom som starkt tvivlar att ex.Freddy Papunens Kawa skulle trycka ut 190 på bakhjulet.( När man läst reportage från England där de testat och lekt med SBK hojarna, visar, Troys Ducce 198, Kawan 208 osv... , med de moddar som är tillåtna i svensk pro superbike dvs i princip ingenting, så skiljer det för lite till de "stora" pojkarna). Jag tycker bara att man ser en tendens till "fusk" från
fabrikanterna. När honda kom med sin nya modell 2000 uppgav de 152 hästar. Det var nästan ingen som lyckades mäta mer än mellan 115-125, vet flera som lämnade tillbaka hojarna. Fusket gäller ALLA.

Härom året testade Bike två exemplar av varje japansk 1000 och då var Honda både svagast och den med största skillnaden mellan exemplaren så att de skulle vara mer sanningsenliga, eller ha högre kvalitet för den delen, tror jag inte.

Tänk att det alltid finns folk som gör sitt bästa att misstolka vad folk skriver.

Last edited:
Oavsett jämförs dem i samma bänk vid samma tillfälle. Det man kan utläsa är att Yamaha, Suzuki och Kawasaki uppger fantasi uppgifter.:rofl

Om man lägger en mer praktisk syn på det hela så är det så att det är väldigt få personer som kan utnyttja en hoj med 100 hk så maximalt att det är hojen som är begränsningen när det gäller att ta sig fram snabbt, t ex på en bana eller på små kurviga vägar. :o)

Gå in på www.mek1.se ock kolla in Stefans bänkgäster med bromskurva till varje hoj, det är mest H-D men det finns några japs hojar också :tummenupp

Vad jag har hört från kompisar med bänkar är att de nya CBR 1000 efter mappning ofta trycker ur sig mer än Suzuki och R1. Annars har det ju mig veterligen varit tvärtom sedan många år

En annan grej jag tycker att svenska MC-tidningar borde företa är att väga maskinerna körklara och tankade. Mig veterligen så har mång japanska sporthojar även här ganska akademiska siffror på torrvikten. De skyller på lättare däck, kedja under vägningen etc. Många europeiska sporthojshojmärken har varit tyngre än japanerna på papperet men när hojarna vägs körklara av ngn oberoende tidning så är inte alltid skillnaden så stor.

Jag menar att en torrvikt som drivits så långt att den inte bara mäts med speciella lättviktsdäck och drivpaket, utan även utan kylvätska, bränsle, motor- och ev transmissionsolja, bromsvätska, stötdämpar- och gaffelolja, batteri, originalverktygssatsen, regplåtskluster med stänklapp etc, inte är så intressant för kunden. Men vill ju veta vad hojen väger körklar och regbesiktigad också.
Honda anger fulltankad vikt på CBR 1000 RR. När Bike vägde den så var den till och med något lättare än vad Honda angav. Det går åt rätt håll...

Honda anger fulltankad vikt på CBR 1000 RR. När Bike vägde den så var den till och med något lättare än vad Honda angav. Det går åt rätt håll...

Ok, det var ju en glädjande nyhet. Då är det jag som inte hängt med!

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...