Akut hjälp, Nolläget på kamaxlarna på min Thunderace

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Har hållit på som en dåren nu en kväll och försöt luska ut var nollläge på kamaxlarna är.
Nolläge på kolvarna var enkelt sen hittade jag en markering på drevet på kamaxeln som jag synkade som det stod i boken men men då är ju alla ventiler öppnade på 1:ans kolv och resten stängda kan det verkligen vara rätt?
Kolvarnas nolläge är 1:an och 4:ans kolv högst upp dom andra längs ner.

Det ser ut som att ventilerna är öppna aningen för mycket så dom kommer dunka i kolven men nån som gjort detta och kan hjälpa mig

om jag nu inte är ute och cyklar helt så har du två "streck" på kammaxeldreven. Dessa ska ligga linjärt med övre delen på "toppen" (så är det på honda i alla fall) sen får du titta i boken hur undre drevet ska stå men det finns som du säger en märkning. Dock borde ju detta framgå av din bok.

mvh björn

edit kolla fin paint skiss.

PS DRA RUNT MOTORN MANUELLT OM DU ÄR OSÄKER KOLV I VENTIL ÄR DUMT DS

Bifogat

• kamaxel.gif
    kamaxel.gif
    4 KB · Visningar: 132
Last edited:
I verkstadshandboken ska du ha en guide för hur du hittar TDC, brukar vara en markering på svänghjul eller motsvarande som anger hur du ska bete dig.

Ställde ventilerna på min retta -98 igår.

Där finns 2 små hål i kammarna, närmast drevet på avgaskammen och i mitten på insugskammen som skall var mitt för ett streck på kamöverfallet när vevaxeln är i TDC på första cylindern.
Då skall kamnockarna på första cylindern peka symetriskt från varandra vända lite uppåt.

Kan det här se riktigt

Har satt ihop det så här kan det se riktigt ut.
Nån som känner igen och tror att det här är rätt.
Kolvarna är då garanterat i rätt läge men kamaxlarna om sagt är jag väldigt fundersam på så tacksam för svar rätt snart

Bifogat

• 20090119038.jpg
    20090119038.jpg
    113.2 KB · Visningar: 190
  • 20090119040.jpg
    20090119040.jpg
    132.1 KB · Visningar: 211
  • 20090119041.jpg
    20090119041.jpg
    162.2 KB · Visningar: 239
Har satt ihop det så här kan det se riktigt ut.
Nån som känner igen och tror att det här är rätt.
Kolvarna är då garanterat i rätt läge men kamaxlarna om sagt är jag väldigt fundersam på så tacksam för svar rätt snart

Du har ju ganska stora hål på 4 (ser det ut som) ställen på varje kamaxel. Deär inte dessa som skall vara rakt upp, dvs centreras i hålen i kamöverfallen närmast kamdreven?

Det skulle ju betyda att kammarna sitter nästan rätt just nu och att de skulle vridas 180grader vardera för att den vänstra cylindern i bilden längst ner (1:an?) skall vara i TDC.

Du har ju ganska stora hål på 4 (ser det ut som) ställen på varje kamaxel. Deär inte dessa som skall vara rakt upp, dvs centreras i hålen i kamöverfallen närmast kamdreven?

Det skulle ju betyda att kammarna sitter nästan rätt just nu och att de skulle vridas 180grader vardera för att den vänstra cylindern i bilden längst ner (1:an?) skall vara i TDC.

Har för mig att det är ett motsvaraden hål i toppen också, så när kammen är rätt ska man kunna stoppa i en 8mm tapp/borr/insexnyckel, eller nått, ner i hålet.
Ser ut att vara ett kugg fel.

Mats

Fy fan vad jag blir osäker för jag var helt inne på att det skulle va dom hålen med efter att vi konstaterat att våran första gissning var fel.
Tyckte det verkade logiskt att ha hålen som nolläge då det endast i det läget som man kan komma åt och dra toppen.
Men eftersom båda ventilerna var lite öppna då så vart jag så jäkla orolig för att det också var fel, för jag tänkte att vetilerna borde ju va helt stängda när kolven är helt uppe.
Tänker jag fel?
Jag är ingen supermekaniker på det här än då det här är rätt nytt för mig men honom jag har med mig som hjälp han har meckat och ställt jäkligt många kammar i sina dagar men får ändå inte heller någon riktig rätsida på skiten.

Måste finnas nån vettig markering att gå efter, vägrar chansa. men skall ringa yamaha i Avesta i morgon finns en kille där som är sjukt bra på skruva yamaha så han lär ju veta tycker man.

Funkar inte det så river jag väll ner min andra thunderace och kollar hur fan det ser ut men den är så jäkla fin så slipper helst rota i den om jag kan.

Hatar när det blir tvärnit i skruvandet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den här bilden är det som syns från min manual. HAr ej boken bara filen på datorn.

Bifogat

• namnlös.GIF
    namnlös.GIF
    130.2 KB · Visningar: 243
Last edited:
Men är det inte vänstra cylindern i din nedersta bild som är #1?

Då måste du ju vrida vevaxeln ett varv till för att den skall hamna i TDC!
Att båda ventilerna är lite öppna beror på att cylindern precis har pressat ut förbränningsgaserna, stänga och insugsventilen håller på att öppna för att suga in ny saftig luft/bränsle.

Har du långt till närmsta MC-verkstad?
Om inte så gå in till dom och fråga om de kan skriva ute ett papper åt dig från datan där det står hur man gör så vet du exakt hur du ska göra så att inget blir fel..

Skulle inte vara så kul med ventil sallad!

Jo jag skall ringa dom som sagt i morgon för det här går jag fan bet på.
För vevaxeln är då garanterat i sitt nollläge med T mot markeringen.
Sitter dock och funderar på om jag kan ha gjort en sån jävla dundertabbe när jag lyfte av kamaxlarna för ventilcheck att och sen råkade skifta dom när jag satte tillbaka kamaxlarna.
Svårt att tänka mig jag varit så klantig men inte uteslutet.
Men rätta mig om jag har fel skall inte ventilnockarna som slår ner ventilerna vara lite högre på utsuget?

Kolla om du kan se några likheter med dessa bilder som är från FZR1000 -89 Som skall vara av samma motorfamilj. Pissiga bilder tyvärr.

Bifogat

• 10.JPG
    10.JPG
    217.9 KB · Visningar: 79
  • 09.JPG
    09.JPG
    210.8 KB · Visningar: 55
  • 08.JPG
    08.JPG
    219.1 KB · Visningar: 58
  • 07.JPG
    07.JPG
    208.4 KB · Visningar: 63
  • 06.JPG
    06.JPG
    212.3 KB · Visningar: 62
  • 05.JPG
    05.JPG
    212.4 KB · Visningar: 69
  • 04.JPG
    04.JPG
    207 KB · Visningar: 99
  • 03.JPG
    03.JPG
    212.3 KB · Visningar: 73
Del 2 av montage av kammar till FZR 1000 89...

Bifogat

• 11.JPG
    11.JPG
    214.6 KB · Visningar: 70
  • 12.JPG
    12.JPG
    218.6 KB · Visningar: 60
  • 13.JPG
    13.JPG
    208 KB · Visningar: 87
Tusen tack men om jag kollar på skissen här så sitter ju markeringen på drevet.
Har sett en maskering på drevet men då blir mina misstankar änu starkare att jag kna ha skiftat kamaxlarna. Men nån som är säker på om om ventilnockarna skall va större på utsuget för då kan jag konstatera om dom sitter rätt eller inte.

Tusen tack men om jag kollar på skissen här så sitter ju markeringen på drevet.
Har sett en maskering på drevet men då blir mina misstankar änu starkare att jag kan ha skiftat kamaxlarna. Men nån som är säker på om om ventilnockarna skall va större på utsuget för då kan jag konstatera om dom sitter rätt eller inte.

Mja, FZR å T-racern har väll en 5-ventilare. Så att du har skiftat avgaskam mot insugkam borde vara liten, att de inte ens ska gå att ta fel. Kammen med 3 + 3 + 3 + 3 nockar e insugskammen å den med 2 + 2 + 2 + 2 nockar e avgaskammen.

Men om du VÄNT den fel kanske, men jämför med sprängskiss så ska de framgå åt vilket håll drevet sitter fastskruvat mot kammen. Men konstruktionen borde vara gjord att den inte ska gå att vända fel, men man kan inte va säker alla ggr.
Svårt att förklara ibland, hoppas de fungerar iaf...

Fan vad du är snäll som ställer upp och hjälper till, skall kolla på det i morgon om jag hinner så skall jag skriva här sen om jag kommit fram till nån lösning.
Lär ju va nån mer än jag som jävlats med det här och kan bli hjälpt i fortsättningen om jag tar kort och lägger in hur detskall vara.

Jag tror inte att du har vänt kamaxlarna fel, för på dina foton syns axiallagret (som håller axlarna på plats i sidled) mellan cylindrar 1 och 2. Kan inte vändas fel, väl?
Dina andra foton visar axlarna från vänster. Markeringarna sitter på höger sida, tror jag.
Kan du ta nya foton från höger? Med blixt?
Med kolv 1 och 4 i TDC så ska ettans ventiler både insug och avgas vara lite öppna, fyrans ska vara stängda. Eller tvärtom.
Lycka till.

Japp jag sitter på jobbet nu jobbar natt men får jag tid över innan jag sticker till jobbet i morgon så då skall jag ta nya kort absolut.

Jäkligt tacksam att folk ställer upp och vill hjälpa mig

Fan vad du är snäll som ställer upp och hjälper till, skall kolla på det i morgon om jag hinner så skall jag skriva här sen om jag kommit fram till nån lösning.
Lär ju va nån mer än jag som jävlats med det här och kan bli hjälpt i fortsättningen om jag tar kort och lägger in hur detskall vara.

Ingen fara :tummenupp
Ja har ju lite litteratur som ja tycker kan komma andra till godo här inne.

Och så får ja ju själv lite klurerier hur man får över bilder från micro-fischerna till datorn :D som nu vart de, fisch i läsaren å ställa opp digitalkameran :D
Ska se om de kan fungera att scanna....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...