Tips på hund

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Hallå,
Funderar på att skaffa en vovve... :yoparty
Har ni några tips på bra raser som man kanske missat?

Vill ha en hyffsat stor, stark och psykiskt stabil hund. Typ åt terrier hållet. Bara bra om det är lite vakt i den. Tänkte tidigare på en amstaff men är less på alla med förutfattade meningar.
Nu är jag inne på en Rhodesian Ridgeback.

Ös på vad ni tycker passar bäst :)

Ingen Collie om du hade tänkt lukta den i munnen. :D

Annars är såna där korsningar mellan björn och hund rätt coola.
Du vet, en ponny fast hund. Grand Danois och sånt.

När barnen inte behöver huka sig för att gå under hunden så vet du att du valt rätt. :tummenupp

Last edited:
Rhodesian är en trevlig hund, dom flesta jag har träffat har haft rätt så mycket energi, och ganska lite vakt i sig. Men trevliga djur. :)

Köp en hund som kan döda, då har du lite nytta av den iaf.

Doberman då? Vanligtvis brukar man förespråka nån vove man har haft själv vilket i mitt fall skulle vara boxer men på senaste har jag gått o önskat mig en doberman, så ståtligt sportiga dom där jyckarna!
Och söta(men finns det en hundras som inte har potential till gos?)

[YOUTUBE-ID]CpAweOofWvQ[/YOUTUBE-ID]

Siberian husky tycker jag är överjävligt vackra oxo men dom har ju lite mer päls. Hur är dina vanor? Tar du många långpromenader om dan osv osv. Sånt är ju värt att fundera över vid hundval.

Doberman då? Vanligtvis brukar man förespråka nån vove man har haft själv vilket i mitt fall skulle vara boxer men på senaste har jag gått o önskat mig en doberman, så ståtligt sportiga dom där jyckarna!
Och söta(men finns det en hundras som inte har potential till gos?)

[YOUTUBE-ID]CpAweOofWvQ[/YOUTUBE-ID]

Siberian husky tycker jag är överjävligt vackra oxo men dom har ju lite mer päls. Hur är dina vanor? Tar du många långpromenader om dan osv osv. Sånt är ju värt att fundera över vid hundval.

Syrran har en Doberman så kan ju inte köpa en sån ;) Har även läst en del att de kan vara ganska ängsliga och oroliga. vet dock inte om det generellt är så.

Siberian husky är fina, men de kräver väl väldigt mycket motion, eller?

Va ska du ha den till?

Sällskap o kompis. Men även bra om den kan vakta.

Last edited:
Syrran har en Doberman så kan ju inte köpa en sån ;) Har även läst en del att de kan vara ganska ängsliga och oroliga. vet dock inte om det generellt är så.

Husky kan du glömma om du inte har hundgård o massa tid o ork för motion...

Sällskap o kompis. Men även bra om den kan vakta.

Hmmm...den ska ligga vid dörren o vakta o skälla såfort de kommer nån?

eee nää, en jobbig hund som håller på med sånt behöver jag inte

:D
Förklara mer vad du menar med vakta, min schiiifer tex är blivande vakthund, men inte vakta familjen från inbrottstjyyyvar...
De e jättebra hundar att ha i tjänst för skydd osv men ba ligga hemma i soffan me familjen o sen lägga sig o sova vid ytterdörren o vänta på tjyvar de vette tusan :D

De flesta hundar har ju de i sig att skydda personen som ger den mat o husrum så om det inte är nåt speciellt den ska vakta så kan du köpa typ va som helst :D

Du låter ju som jag.... Skaffa en lite staffe, stor hund i liten kropp, lite små lat när man vill att den ska vara lat och jobbar som faen när man är ute och tränar, psykiskt stabil hund. Me like.. .Men den kanske är lite för liten??? Vette fan, satt med tjejen i 1,5 år innan vi var överrens om den första vovven så nu sitter jag med en liten staffe tjej och en (än så länge) liten Akita Inu kille (hårar som faaaaan, blev tvungen att köpa ny dammsugare till tanten) :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon