Värsta barnprogrammet…

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 750
Vilket är egentligen det värsta barnprogrammet i alla tider…

Uppvuxen under ”det glada 70-talet” (född -62) så har jag ett antal klara kandidater;

1. Ville, Valle och Viktor. Vilket fantastiskt dravel…
2. Vilse i pannkakan. Kommentarer överflödiga…
3. Kapten Zoom. Anders Linder igen….

Trots många år av vård och psykofarmaka, har jag ej kunnat förtränga sjuttiotalets extrema barnindoktrinering, men jag hade ändå en viss tur. Vi hade nämligen inte färg-TV förrän sent på 70-talet, för om vi hade haft färg-TV, då hade de nog lyckats knäcka mig helt och hållet!

Ja, jag vet att det är det lite av att sparka in öppna dörrar när man skyller sina egna trauman på sin uppväxts barnprogram….men vilka barnprogram ger er kalla rysningar längs ryggraden och en oförklarlig vilja att …?

Vad sägs om Clownen Manne eller….

Bifogat

• VilleValleViktor.jpg
    VilleValleViktor.jpg
    49 KB · Visningar: 609
Clownen Manne. Utan tvivel.
Jag minns att jag verkligen gillade vilse i pankakan. Pött, pött... ;)

Vilket som var det mest ohyggliga program kan jag inte svara på,
då man förträngt de flesta,
men nåt som jag väl kommer ihåg (av nån skum anledning) är alla dessa dockteatrar
som alla verkade komma från Tjeckoslovakien.

Det var i mitt tycke redan då, skräp av allra högsta klass.

IkaNord.jpg

Ika i rutan är fan skrämmande. :gnissla

Joelbitar går min röst till, varför ska barn tvingas se ett utvecklingstört barns vardag i ett barnprogram?

Ika i rutan är inte läskig, hon var söt tyckte ja, o "Skalett" dansen var fräck.

Clownen Manne. Utan tvivel.
Jag minns att jag verkligen gillade vilse i pankakan. Pött, pött... ;)

Manne är hatobjektet nummer 1, tätt följt av Ika i rutan.
Alla skäller efter vilse i pannkakan, men det enda ruskiga där var ju storpotäten. pött pött pött

Jag minns nå't tyskt helvete som hette "Barnen från Ulenbuch", det var så jävla tråkigt att det inte gick att titta på. Det vill inte säga LITE tråkigt, då jag ändå växte upp på 70-talet, med allt vad det innebar av statsgodkänd, vänsterindoktrinerad propaganda riktad till barn. Det var typ berättelser helt uppbyggda på svartvita foton från Östtyskland, skuggteater från Bulgarien och kasperteater från Kina. :näsblod

Tilläggas bör dock att det fanns några guldkorn som sparkade stjärt; Fem myror, Trazan & Banarne, Prof. Balthazar* och Farbror Frippes skafferi bl a.

*Har för mig att Prof. Balthazar faktiskt var gjort i nå't öststatsland, och trots det var bra! Frågan är var skaparna fick tag på jazztobak där bakom järnridån?
balthazarscoot.jpg

Last edited:
Alla tjeckiska dockteatrar (med glad musik spelad på en öststatskopia av en dålig synth)
Alla Kinesiska dockteatrar (jag minns fortfarande det monotona cymbaljudet)
Alla jävla pantomimare (jag när fortfarande en dröm innehållandes en mimare och mig med en kalashnikov)
Allt med nämda Staffan.

Men allt detta uppvägdes lätt av Sant och Sånt med Staffan och Bengt...
Jag träffar fortfarande Staffan ibland, Bengt är det flera år sedan jag träffade.

*Har för mig att Prof. Balthazar faktiskt var gjort i nå't öststatsland, och trots det var bra! Frågan är var skaparna fick tag på jazztobak där bakom järnridån?
balthazarscoot.jpg

Muahaha, det var den maskinen han byggde först professorn, det ser du väl på bilden, gubben var stenad när han byggde sina maskiner...

Last edited:
Manne är hatobjektet nummer 1, tätt följt av Ika i rutan.
Alla skäller efter vilse i pannkakan, men det enda ruskiga där var ju storpotäten. pött pött pött

Manne är helt bedrövlig, men Ika i rutan är (var??) en riktig pudding i verkligheten!!
Det som förvånar mig är att ingen nämner "Bod"? Men han kanske kvalar in som tjeckisk eller nåt? Bod var skitkass!

Dom tre räääliga bagarna Frasse Janos och Hiding i "Tårtan", deg och snorkråkor:zpy

Bifogat

• tarta.jpg
    tarta.jpg
    6.6 KB · Visningar: 3,820
Hade faktiskt förträngt Manne och Ika. De ger mig fortfarande rysningar.

Vill minnas att jag tyckte om serierna Pojken med guldbyxorna och Allt är inte guld som glimmar.

Anders Linder som kapten Zoom var en rolig prick. Såg honom på tv för ett tag sedan, han såg ju för böveln lika dan ut nu som då..

Grodan: HUR kan du ha vilse i pannkakan bara på ANDRA plats???

Den är ju både etta tvåa OCH trea! Minst.

Å Ika Nord är ju BRA! :) (eller inte)

Å Tårtan ger ni er inte på!! :mad: Den är bäst. En kille hemmavid hade t.o.m en hemsida med skaparens tillstånd till bilder å allt..men nu är den borta... R.I.P
Dock! :mattias Jag HAR alla avsnitt på DVD!!! :tummenupp
SÅ bäst! SÅ alla som vill ha en "tårtanfestival" kan komma förbi.

Ville Valle och Viktor, liksom Kapten Zoom samt givetvis Vilse, Lillstrumpa och alt annat 70-talsdravel som Manne, Doktor Krall och saker jag förträngt... är inget annat än Kommunistindoktrinering.

Bästa enskilda barnfilm (som egentligen är en vuxenfilm) är annars Karl Bertil Jonssons julafton! Så många sanningar :D
Kan varenda kommentar utantill.

Last edited:
Ville Valle och Viktor, liksom Kapten Zoom samt givetvis Vilse, Lillstrumpa och alt annat 70-talsdravel är inget annat än Kommunistindoktrinering.

Bästa enskilda barnfilm (som egentligen är en vuxenfilm) är annars Karl Bertil Jonssons julafton! Så många sanningar :D
KAn varenda kommentar utantill.

Å Karl Bertil är inte kommunistindoktrinering då?
Dom säger det ju rätt ut "jag har närt en kommunist vid min barm"

Kapten Zoom var bra.
Staffan och Bengt var skitbra!
Clownen Manne var inte alls skoj, men hade ett syfte emedan det gjordes på teckenspråk.
Ika i rutan var bara dåligt.

Sedan fanns det ju många riktigt kass program som blev roliga bara för att de var kass!
Bulleribock med Thomas von Brömsen, tex.

Signaturmelodin till Daniel Doppsko sjunger jag ofta på fyllan!

Men dom skulle sänt detta i stället.
[YOUTUBE-ID]lUqgigc-XP8[/YOUTUBE-ID]

Då skulle jag blivit ännu mer som jag blev.

Last edited:
Å Karl Bertil är inte kommunistindoktrinering då?
Dom säger det ju rätt ut "jag har närt en kommunist vid min barm"

Visst kan man tycka det!
Men det är inte riktigt sant.
Tage Danielsson var ju själv kommunist, och passade såklart på här, men Karl Bertil-filmen är snarare ett tidsdokument från krigstiden där man ser en bild av hur det kunde se ut.
Men visst har filmen helt klart ett arbetarperspektiv. (dock inte ett kommunistperspektiv) Tyko Jonsson var ju trots allt en rättskaffens man som inte ville skylta i tjuvnadssammanhang. Han var ju den som ville återställa allt det som den, förvisso godhjärtade, men trots allt brottslige Karl-Bertil ställt till med.
Men detta är nåt som arbetare ofta hävdar att det finns någon slags rättighet, ja nästan skyldighet, att "ta från de rika, och ge till de fattige"
Här det ädla målet alla medel.
Och att ta från rika anses t.o.m ädelmodigt.

Håller man ögonen öppna ser man t.o.m att det flaggspel av vimplar som de fått med sig på taxin faktiskt innehåller en flagga med hakkors på!
Sant!

Kolla själva!
I endast EN enda bildruta är den synlig, och detta var nåt jag undrade över i alla år tills video med stillbildsfunktion kom!!
En till synes vanlig röd flagga vilkensomhelst antar under EN bildruta naziflagg!
Ett tydligt budskap om att "minsann" överklassen hade lierat sig med nazisterna.

Men att halva Bromma, ffa i "Per Albinkvarteren" var nerlusade med hakkorsflaggor på förstukvistarna det nämner inte den gode Tage.

Last edited:
Grodan: HUR kan du ha vilse i pannkakan bara på ANDRA plats???

Den är ju både etta tvåa OCH trea! Minst.

Å Ika Nord är ju BRA! :) (eller inte)

Å Tårtan ger ni er inte på!! :mad: Den är bäst. En kille hemmavid hade t.o.m en hemsida med skaparens tillstånd till bilder å allt..men nu är den borta... R.I.P
Dock! :mattias Jag HAR alla avsnitt på DVD!!! :tummenupp
SÅ bäst! SÅ alla som vill ha en "tårtanfestival" kan komma förbi.

Ville Valle och Viktor, liksom Kapten Zoom samt givetvis Vilse, Lillstrumpa och alt annat 70-talsdravel som Manne, Doktor Krall och saker jag förträngt... är inget annat än Kommunistindoktrinering.

Kan varenda kommentar utantill.

Nu är ju inte jag psykiatriker man en försiktig bedömning är att en sån skulle ha en hel del att säga till dig. Vore intressant att diskutera närmare vid tillfälle, jag säger alltså inte att du har fel.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025