martysmarty
motardoo
hej..såg en tråd där dom tog upp lite om ventiljustering.men fick inte riktigt grepp om det..har aldrig gjort de sj..men nån som har några bra tips om hur man går till väga.? tacksam för svar
marty

marty
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
skruva ner ventilen till kolven sen upp ett kvarts varv... de blir bäst...
martysmarty det som rallmus säger stämmer inte, eller till en viss del men efter ett tag när hojen gått X antal timmar eller om man bytt ventilerna så funkar det med 1/6 dels varv på skruven men jag råder dig till använda dig utav ett skutmått då kan det inte bli fel. det är inte så helsosamt för hojen om du gör fel!
Hoppas på det bästa?Det är precis lika stor risk att justerskruven rör sig när du drar åt med ett bladmått emelan.Dock håller jag med dig om att det är bättre att mäta än att bara skruva och hoppas på det bästa.
Hoppas på det bästa?Det är precis lika stor risk att justerskruven rör sig när du drar åt med ett bladmått emelan.
Ett bladmått kan nypa fast och kärva, när man skruvar på skruven. Speciellt om det är trångt ( du får för stort spel).
Stigningen på skruven ger bra precision, om man gör rätt
Jag kör med "1/6- delsmetoden"![]()
hmmm..då ska jag alltså skrota bladis o sen gå på 1/6 varv från att man skruvat den i botten!? låter ju rätt så smidigt faktiskt
Lossa muttern (se till att veva den ett varv extra, annars kan man få att muttern låser, inte att skruven går an mot ventilen).
Sedan kör man varligt, du känner när det bottnar, linja upp ett hörn med spåret i skruven och öppna skruven till nästa hörn på muttern.När du drar låsmuttern har det en tendens att dra med skruven lite, mota lite när du drar (kräver lite känsla för feeling, men du märker det).
Busenkelt och smidigt.
/J
0,10 - 0,15 säger boken. kör 1/6 -metoden och kolla sen med 0,10 och 0,15 bladmått. 0,10 ska gå i men inte 0,15.. då har du ca 0,12mm spel
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |