Gör någon glad!!

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Förlåt alla... men nu måste jag bara få skriva av mig.

Jag är så satans trött på den svenska avundsjukan, och den jädra jantelagen.

Varför är det så svårt att glädjas för andra? Varför är det så svårt att göra nån annan glad? Varför är svenskar så småsinta? Varför stjälper vi varandra?

Helt ärligt, hur många gånger tänker du på nån annan, när du exempelvis står i kön på ICA, och nån kommer med bara en vara bakom dig? Erbjuder du personen att gå före? Eller väntar du på att personen i fråga ska fråga själv?
9 av 10 Svenskar skulle jag påstå bryr sig inte ett skit om personen ifråga utan uppmärksammar situationen, den ensama varan. men that´s it.
Varför inte bara le lite mot personen bakom och fråga om han/hon vill gå före eftersom det förmodligen går fortare för honom/henne i kassan? Tänk vilken trevlig stämning det skulle bli bara av en sådan simpel gest. :)

Löner, ja se, det är farliga grejer det, det ska hyshas och viskas och tisslas och tasslas. Herregud, vad är det för farligt med att erkänna hur mycket man tjänar om nån frågar? Vad spelar det för roll? så länge du inte är Fabian Bengtsson på Siba eller liknande, så är det troligen ingen större fara att avslöja sin lön för en arbetskolega/vänn/familjemedlem...
Varför ska det rackas ner på folk som tjänar mycket, vissa av dem har faktiskt gjort sig förtjänta av det, unna dem det då, så svårt är det inte :)

Hur många gånger hjälper du nån som du ser kan behöva hjälp? nån som tappat saker, saker som ser tunga eller otympliga ut. Varför hjälper inte folk varandra? I dagens sammhälle blir folk genast misstänksamma när man hjälper dem, är det ett sådant sammhälle vi vill leva i? för det är vi som skapar det, tänk på det! Hjälp nån nästa gång de verkar behöva hjälp :)

Kan alla bara tänka på att göra en god gärning varje dag så vore livet mycket trevligare för alla :)

Idag var jag inne på Hemköp och skulle lite snabbt handla små sladd klämmor, sånna där vita krokar med en spik i som håller fast sladdar, nivet! jag får hjälp av två supertrevliga damer inne i butiken att hitta det jag sökte, det fanns inte så jag fick en likvärdig vara istället :)
Så kommer jag till kassan hoppandes på små rosa moln på solskens humör, och så står det en kille med en stor full kundvagn framför mig i kassakön, och damer i kassan råkar vara en kund till mig på salongen. Så hon frågar den där mannen om det inte är ok om han släpper före mig... (mig spelar det ingen roll, jag hade betald arbetstid och jag var glad oavsett jag behövde vänta eller inte)

varpå han blir helt till sig och spelar nån monolog med sig själv om hur dagens sammhälle är...
-vadå, ska du bestämma det för mig? det är väl min sak att avgöra? eller, det är väl det minsta man kan begära, ha? Ja, det får minsan inte gå till på detta sättet, gå före och gå före, vi köar som alla andra, och är det nån som ska bestämma det så är det jag... and on and on...:gnissla killens värld rasade samman

I ärlighetens namn tyckte jag lite synd om honom som inte verkade ha något viktigare i sitt liv än en sådan sak att gnälla och ojja sig över, det var ju bara en fråga. Egentligen ville jag bara vända mig till honom och upplysa honom om att jag visste att han sett mig komma med en vara och ställa mig bakom, varpå han ignorerat mig, och att om jag vore han så hade jag erbjudit honom att gå före i välvilja för mina medmänniskor och fråga varför han hade så svårt att göra detsamma? men jag avstod då jag och damen i kassan fnittrade ikapp innombords över denna småsinta man i 40 års åldern...

Kan alla försöka vara glada och tänka på sina medmänniskor lite mer än vanligt imorgon? Så kan ni anteckna vad ni gjort för bra för nån annan och er själva här i tråden sedan :) En liten "Pay it Forward" så att säga :)

Ha en underbar dag, och glöm inte att le :)

Hade samma grej i går fast ett paktet mjölk på Billhälls rosenlund (heter det så nu mera förrästen?). Jag blev också irriterad men, men...

Hade samma grej i går fast ett paktet mjölk på Billhälls rosenlund (heter det så nu mera förrästen?). Jag blev också irriterad men, men...
Alltså jag kände mig inte ens irriterad, Jag tyckte bara synd om honom, helt ärligt synd om honom.

Själv var jag på strålande humör och har haft en underbar dag, full med solsken och glada individer :)

ja va ska man säga. jag har väl börjat gå vänja mej av att det funkar såhär idag. inte för att de e speciellt ofta jag går och storhandlar och kommer med en full kundvagn men jag brukar faktiskt vara vänlig och släppa förbi om jag går och handlar med morsan lr farsan. det är vad jag kan bidra med.

men för att slippa just sånna stolpskott ni verkar ha råkat på så skiter jag i att fråga om det inte är så att jag har bråttom. ingen idé att tjöta för 5 minuter känner jag.

förhoppningsvis beror det på att folk kan ha en dålig dag, problem med liggandet med frugan/gubben eller är allmänt bitter över allt och alla och låter det gå ut över någon stackare nånstans. såna dagar har alla, sen att vissa klarar att hantera det bättre än andra är en annan sak.

samhället är som det är och det är väl bara att acceptera. det är precis som klimathotet. du kan bidra med din del, hur lite det i det stora hela än gör så kanske det får någon att må bättre. är svårt att få en massa feta amerikaner att börja cykla till jobbet lixom.

Jag ska ägna massa tankar på er då jag gasar i spanien, 9 timmar kvar nu hahaha.
Nä visst ser världen konstig ut...

ja va ska man säga. jag har väl börjat gå vänja mej av att det funkar såhär idag. inte för att de e speciellt ofta jag går och storhandlar och kommer med en full kundvagn men jag brukar faktiskt vara vänlig och släppa förbi om jag går och handlar med morsan lr farsan. det är vad jag kan bidra med.

men för att slippa just sånna stolpskott ni verkar ha råkat på så skiter jag i att fråga om det inte är så att jag har bråttom. ingen idé att tjöta för 5 minuter känner jag.

förhoppningsvis beror det på att folk kan ha en dålig dag, problem med liggandet med frugan/gubben eller är allmänt bitter över allt och alla och låter det gå ut över någon stackare nånstans. såna dagar har alla, sen att vissa klarar att hantera det bättre än andra är en annan sak.

samhället är som det är och det är väl bara att acceptera. det är precis som klimathotet. du kan bidra med din del, hur lite det i det stora hela än gör så kanske det får någon att må bättre. är svårt att få en massa feta amerikaner att börja cykla till jobbet lixom.
Jag vägrar vänja mig, må hända att det är trångsynt, men jag vill faktiskt leva i min tro om att det går att förändra världen, även om jag med vissa dagar kan tycka att det känns hopplöst.

Jag vill göra världen till en vackrare och gladare plats :) jag tror dessutom att det är rätt många liksom jag som stör sig lite på "det svenska" beteendet för alla man pratar med tycker likadant. Så varför gör folk inget för att förändra det?? :va

Det krävs ju så lite, blir ni inte själva glada när nån kommer och är käcka och trevliga, ler lite? Jag uppskattar sånt jätte mycket i min vardag :)

Var uppe i Gävletrakten i veckan och jobbade och åkte genom en liten by där vägen hade smalnats av vid en busshållplats så att det inte gick att köra om när bussen stoppade för passagerare. Står som tredje bil bakom bussen och ser att en gravid mamma har stora problem med att få på en barnvagn på bussen (den höga, gamla sortens buss). Självklart så förväntar jag mig att någon medpassagerare eller åtminstone busschauffören ska resa på sitt feta arsel och hjälpa tjejen. Men nej då... Det slutar med att jag hopppar ur bilen och gå fram och hjälper henne att lyfta på den.

Vad är det för fel på folk???

Jag gav min fru en trampcykel i födelsedagspresent idag.
Hon blev jätteglad.

Och jag släppte förbi en tant som såg ut att få hjärtklappning av sina 2 liter mjölk i korgen när jag stod med en full kundvagn.
Hon blev också glad!

Jag vägrar vänja mig, må hända att det är trångsynt, men jag vill faktiskt leva i min tro om att det går att förändra världen, även om jag med vissa dagar kan tycka att det känns hopplöst.

Jag vill göra världen till en vackrare och gladare plats :) jag tror dessutom att det är rätt många liksom jag som stör sig lite på "det svenska" beteendet för alla man pratar med tycker likadant. Så varför gör folk inget för att förändra det?? :va

Det krävs ju så lite, blir ni inte själva glada när nån kommer och är käcka och trevliga, ler lite? Jag uppskattar sånt jätte mycket i min vardag :)

Jag har ett nyårs löfte som jag har hållt än så länge. Det är inte dem här tråkiga löftena som alla har utan helt tvärtom.
Jag skall ge komplimanger till främmande människor alltså små saker och det har varit otroligt kul. Mitt mål är en komplimang i veckan och det fixar man lätt.
Det är allt ifrån att någon har jättefin frisyr i matkön, till en snygg bil på parkeringen eller det var riktigt bra kämpat på gymmet :yoparty :yoparty :yoparty

Det är sådana små saker men gud vilka leenden man får tillbaka:yoparty
Det här kommer jag försätta med för det gör både mig och andra glada.
Så ut med er nu och gör vardagen till en ros för alla!

Kram på er och kör försiktigt!!!

Liknande historia, typ. Eftersom jag själv är bättre än alla andra så gjorde jag följande förra året under juletider:

Ska handla lite tändstickor (ja, skulle smälla smällare :hihi) och hamnar bakom en tant i kön, inte hela världen. Hon handlar lite småkrafs, bl a 3 små tomtar som det var paketpris på (1 st 15:- 3st 40:-). Tanten märker då hon betalat och håller på att packa ner sina grejer att hon minsann gått miste om rabatten på hela 5:- och börjar genast tränga sig före alla igen (bl a mig :mad:) för att sedan börja tjata om den här felräkningen.

Stackarn i kassan suckar och får fixa och dona i flera minuter för att det ska bli rätt med allting, jag blir såklart rasande över att denna snåla kärring förstör min vardag. Efter mycket om och men får både hon och jag betalat för våra grejer, därefter går jag fram till henne utanför butiken och ger henne en 20-lapp:

-Hej, här får du 20:-!
-Men men...oj, varför då?
-Jag vill att du i framtiden ska kunna köpa 3 tomtar utan att för det behöva uppehålla hela kön bara för att spara 5:-. Nu kan du köpa tomtar till fullpris istället...SUCK!

Hon bara stod och stirra på mig och sen gick jag därifrån, hoppas hon har avlidit nu i skrivande stund.
Jag hjälper gärna folk i min omgivning men då får dom ta mig fan sköta sig också (läs: beté sig på ett sätt som faller mig i smaken).

EDIT: God gärning! Såg en postanställd stå och bråka med en lastpall som inte riktigt ville sig in genom en entrédörr varpå jag joggade dom där 30 metrarna för att hålla upp dörren åt honom. Han blev glad och jag fick dessutom en komplimang av en äldre dam som stod en bit bort att det var fint gjort av mig. T o m jag kan vara snäll ibland :).

Last edited:
Det glädjer mig att det trots allt finns några eldsjälar där ute :)

I fredags när jag kom till jobbet hade kunden från i torsdags som jag klippt och slingat, ringt och lämnat ett meddelande på telefonsvararen till mig...
Först trodde jag att hon va bitter för det är bara då folk ringer tillbaks, men så visar det sig att hon ville ringa och tala om hur otroligt nöjd hon va med både färgen och klippningen, Hon va jätte glad och tackade så jätte mycket för hjälpen och önskade en trevlig helg till alla på salongen :) Det gjorde mig glad :)

Jag har ett nyårs löfte som jag har hållt än så länge. Det är inte dem här tråkiga löftena som alla har utan helt tvärtom.
Kram på er och kör försiktigt!!!

Jag gjorde ett likadant nyårslöfte om att göra minst en annan person glad varje dag :) och hittils tror jag jag har lyckats varje dag :) Det känns jätte bra!

Och vad jag är tacksam för att solen visar sig, mitt humör är på topp hela tiden nu, och jag svävar på små blåa moln hela dagarna, livet är underbart :tummenupp

Last edited:
Ah vilken underbar dag det har vart idag :) soligt och fint :banana

Idag räddade jag en snygging från att bli påkörd av min mamma när hon skulle tanka... stackarn kom ut traskandes mellan pumparna och morsan fick tvärnita :) Men han log glatt tillbaks och tackade för att vi inte körde på honom, han såg jätte glad ut :)

Jag lyfter den här tråden i hopp om att folk kanske tar tillfället i akt att förändra sina liv...

Jag kan också rekomendera alla att se "Pay It Forward", det känns (iallafall för mig) som att det finns en mening med allt som händer...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing