CBR900, batteriet kokar

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Idag var jag ute och övningskörde för första gången i år. Körde ca 5 mil sen började de lukta riktigt sunkigt under sadeln. Det var batteriet som kokade. Svängde in på en mack och fyllde på batteriet med vatten och det var näst intill tomt. Körde vidare men batteriet kokade självklart igen. :huvet

Har byggt om hojen under vintern och såg då att en kabel från generatorn brunnit av. Misstänkte att laddregulatorn var trasig. Kopplade därför ihop alla kablarna igen, laddade batteriet fullt och kollade hur mycket den laddade. Det låg mellan 12.5 - 14.5 volt beroende på varv ( 1000- 5000 varv/min). Dvs som det ska enligt mekhandboken.

Misstänker att regulatorn är paj. Men kan det vara något annat fel? Bara batteriet som frusit sönder eller nå? Ser ut som att det är cellerna i mitten på batteriet som blivit hetast.

Tacksam för svar, har uppkörning om 2 veckor och vill hinna köra så mycket som möjligt. :3freak

Dannez1000 skrev:
2110849 Idag var jag ute och övningskörde för första gången i år. Körde ca 5 mil sen började de lukta riktigt sunkigt under sadeln. Det var batteriet som kokade. Svängde in på en mack och fyllde på batteriet med vatten och det var näst intill tomt. Körde vidare men batteriet kokade självklart igen. :huvet

Har byggt om hojen under vintern och såg då att en kabel från generatorn brunnit av. Misstänkte att laddregulatorn var trasig. Kopplade därför ihop alla kablarna igen, laddade batteriet fullt och kollade hur mycket den laddade. Det låg mellan 12.5 - 14.5 volt beroende på varv ( 1000- 5000 varv/min). Dvs som det ska enligt mekhandboken.

Misstänker att regulatorn är paj. Men kan det vara något annat fel? Bara batteriet som frusit sönder eller nå? Ser ut som att det är cellerna i mitten på batteriet som blivit hetast.

Tacksam för svar, har uppkörning om 2 veckor och vill hinna köra så mycket som möjligt. :3freak

ska de inte alltid ligga på 14,5v :va
tror du pajat batteriet eller så kanske nån kortis fortfarande :va

ähh lyssna inte på mig :tungan

Hur uppförde sig batteriet när du laddade det med laddare ?

kom det mer bubblor från någon cell ?

Muppe skrev:
2111053 Hur uppförde sig batteriet när du laddade det med laddare ?

kom det mer bubblor från någon cell ?

Det vet jag inte. inget jag såg iaf. Det står "do not open" på locket över cellerna så jag öppnade inte batteriet när jag laddade det, batteriet är dessutom svart så man ser inte in i det. Ska väll vara ett batteri av sluten modell egentligen, men locket åkte av när batteriet pös och bubblade. Då såg jag att det ej var något vatten i det så jag fyllde på det utifall. Ett nytt batteri lär behövas, kanske en regulator med.

Ska kolla upp laddningen ikväll. Någon som vet hur stort modstånd det skall vara i regulatorn och mellan vilka ledare man mäter? Och hur stort motstånd skall det vara om man mäter upp generatorn och hur man gör det? Har inte mekhandboken tillhands, glömde den självklart i garaget som ligger 10 mil ifrån mig. :död

Nu är problemet hittat. ladd regulatorn är tokslut. Laddade 20 volt vid 5000 varv... :gnissla. Någon som har en regulator för en 500kr som kan skickas omgående?

Har kanske samma fel?

Var ute och åkte i går söndag.
Efter att vi åkt nära 20 mil så ryker det från batteri området. Jag stannar och lyfter på sadeln. Till min förskräckelse har ”generatorkablarna” brunnit av och tagit med sig några andra kablar i fallet. Nu har jag bytt ut lite kablar och kontakter men är lite orolig för att det ska hända igen. Den laddar typ 12.5 på tomgång lite mer när man varvar. Vet inte hur mycket varv men inte så mycket pga. grannar. De ”nya” kablarna jag dragit blir varma efter en stund på tomgång, även de kablar före kontakten från generatorn. Kan tänka mig att det är för att batteriet laddar…eller?

Man är ingen kung på el, men det kanske ni märker. :tummenupp

ps sorry för att jag stör i din tråd ds

//Berra

WildChild skrev:
2111693 Har kanske samma fel?

Var ute och åkte i går söndag.
Efter att vi åkt nära 20 mil så ryker det från batteri området. Jag stannar och lyfter på sadeln. Till min förskräckelse har ”generatorkablarna” brunnit av och tagit med sig några andra kablar i fallet. Nu har jag bytt ut lite kablar och kontakter men är lite orolig för att det ska hända igen. Den laddar typ 12.5 på tomgång lite mer när man varvar. Vet inte hur mycket varv men inte så mycket pga. grannar. De ”nya” kablarna jag dragit blir varma efter en stund på tomgång, även de kablar före kontakten från generatorn. Kan tänka mig att det är för att batteriet laddar…eller?

Man är ingen kung på el, men det kanske ni märker. :tummenupp

ps sorry för att jag stör i din tråd ds

//Berra

Din regulator är paj! Kör du med trasig regulator så är risken att förstöra generatorn stor om det nu inte redan inträffat :död
touringbutiken.se har att sälja.

BMW R90s skrev:
2112125 Din regulator är paj! Kör du med trasig regulator så är risken att förstöra generatorn stor om det nu inte redan inträffat :död
touringbutiken.se har att sälja.

Generator klarar nog av det, men visst finns det risk att den tar stryk.
Värre är det med elektroniken som finns på hojen. Lampor som ryker är väl inte hela värden. Men det finns dyrare komponenter.

Jag har kollat tyska ebay. Det finns nya pirat delar. Kostar 600 kr inkl frakt att få hem. Frågan är ju hur lång tid det tar. Uppkörning om två veckor och övningskörde för första gången i år igår.

Tror ni att det är slut med batteriet? Det håller ju laddningen verkar det som. Det blev ju dock hett :brinnerup.

Självklart skall inte hojen köras mer innan regulatorn är bytt. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan en sådan dyker upp.

Dannez1000 skrev:
2112334 Jag har kollat tyska ebay. Det finns nya pirat delar. Kostar 600 kr inkl frakt att få hem. Frågan är ju hur lång tid det tar.

Leveransen går sällan under en vecka när jag köper grejer från tyskland. Först skall auktionen avslutas, därefter skall du komma överens med säljaren om det totala priset med frakt.
Har du tur tar säljaren paypal. Det står i så fall i auktionen. Då kan du föra över pengar med en gång. Annars får du göra en EU-betalning genom din internetbank. Kostar någonstans mellan 20-110 sek har jag fått erfara beroende på mottagande banks kostnad.
Denna överföring tar minst två arbetsdagar. Därefter skall säljaren ta sig till posten och skicka till dig. Frakttiden tar minst 3 arbetsdagar.

Om du handlar via en "butik" i tyskland kanske de accepterar VISA och då fungerar det naturligtvis lika snabbt som paypal.

Även om man skyndar sig att betala så är det inte ovanligt att tiden från köp till att man har varan hemma blir uppåt två veckor...

TomTroll skrev:
2112392 Leveransen går sällan under en vecka när jag köper grejer från tyskland. Först skall auktionen avslutas, därefter skall du komma överens med säljaren om det totala priset med frakt.
Har du tur tar säljaren paypal. Det står i så fall i auktionen. Då kan du föra över pengar med en gång. Annars får du göra en EU-betalning genom din internetbank. Kostar någonstans mellan 20-110 sek har jag fått erfara beroende på mottagande banks kostnad.
Denna överföring tar minst två arbetsdagar. Därefter skall säljaren ta sig till posten och skicka till dig. Frakttiden tar minst 3 arbetsdagar.

Om du handlar via en "butik" i tyskland kanske de accepterar VISA och då fungerar det naturligtvis lika snabbt som paypal.

Även om man skyndar sig att betala så är det inte ovanligt att tiden från köp till att man har varan hemma blir uppåt två veckor...

Jag har samma erfarenheter, det är därför jag drar mig från att köpa från tyskland nu. Hittade en regulator här i sverige som jag bör ha i handen om någon dag. Hoppas på att det går fort så att jag snart kan köra igen.

Kommer prova att köra med det batteriet jag har nu då jag är fattig student och inte har pengar till ett batteri på ett bra tag. :gnissla Batteriet kan väl inte göra så att någonting mer går sönder nu? Annars kanske det är lika bra att fixa ett nytt sådant med :tungan

Dannez1000 skrev:
Batteriet kan väl inte göra så att någonting mer går sönder nu?
Dåligt batteri är väl det som oftast "knäcker" regulator/likriktare och generator, så jag skulle inte chansa om jag var du...

Eftersom vi ändå är inne på regulator och generatorsnack lånar jag tråden lite diskret.. Har ett skumt problem på min RD125 med generatorn eller om det är regulatorn. Den verkar ladda mindre ju mer man varvar, just nu är batteriet tokslut och funkar inte alls(Glömde ge det lite kärlek under vintern :gnissla), det artar sig genom att lyset, instrument, blinkers m.m funkar bra när man t ex står vid ett rödljus på tomgången. Men så fort man börjar varva upp den lite(Allt över 3500-4000 rpm) dimmas ljusen och intrumentbelysningen av ganska kraftigt och blinkerserna slutar blinka, dom lyser mest bara. Verkar konstigt i mina ögon, vad tror ni om det här?

Det kan vara kortslutet och då finns risk att generator/regulator går sönder igen.
Prova att ladda enbart betteriet med en vanlig batteriladdare. Gärna med amperemeter på så att du ser hur mycket det suger i sig. Är det så att det kokar ur då oxå är batteriet kass. Skulle det ta laddning som det skall utan att koka ur och sedan gå ner i laddningsström kan du ta bort det från laddaren och låta det stå ett par dagar. Prova därefter att starta MC'n med batteriet.
Finns det då laddning kvar i batteriet så att startmotorn snurrar på som den skall så är det nog inga problem att använda batteriet.
Orkar den inte dra runt så är batteriet kass och drar ur sig självt.

TomTroll skrev:
2112891 Det kan vara kortslutet och då finns risk att generator/regulator går sönder igen.
Prova att ladda enbart betteriet med en vanlig batteriladdare. Gärna med amperemeter på så att du ser hur mycket det suger i sig. Är det så att det kokar ur då oxå är batteriet kass. Skulle det ta laddning som det skall utan att koka ur och sedan gå ner i laddningsström kan du ta bort det från laddaren och låta det stå ett par dagar. Prova därefter att starta MC'n med batteriet.
Finns det då laddning kvar i batteriet så att startmotorn snurrar på som den skall så är det nog inga problem att använda batteriet.
Orkar den inte dra runt så är batteriet kass och drar ur sig självt.

Skall prova det. Men det lutar nu åt ett nytt batteri, då vet man allt är helt och felfritt. Jag har dessutom inte tid att kolla om batteriet frar ut sig självt :död .

Idag var jag å handlade ett nytt batteri. Skulle få en ny regulator imorgon. Hittade en annons på blocket där det var en kille som hade regulator. Men nu hittade han den inte i garaget och jag står utan regulator igen!! Blir fan tokig. Läste i nogon tråd att regulatorn från r1 och r6 Passar tekniskt med. Någon som kan bekräfta detta och kanske vet vilk tåtar som skall gå var? Då har man kanske ett lite större utbud av grejor.

Hittade en bild på en r1 regulator.

Var ifrån går + och varifrån går -

Samt var kopplar jag in ledarna från generatorn, spelar det någon roll vilken kabel från generatorn som går till vilket stift?

Bifogat

• burnedrr.jpg
    burnedrr.jpg
    13.8 KB · Visningar: 228
Dannez1000 skrev:
2116797 Hittade en bild på en r1 regulator.

Var ifrån går + och varifrån går -

Samt var kopplar jag in ledarna från generatorn, spelar det någon roll vilken kabel från generatorn som går till vilket stift?
Har du samma färg på ledningarna från generatorn så spelar inkopplingen
ingen roll.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år