Falska påståenden om LF vid bankörning?

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GiXXer -02
Okej, så här e läget!
Körde bankörning med helförsäkring från Länsförsäkringar.
Kraschade olyckligtvis under årets sista körning på falkenberg :(

Enligt vilkoren så gäller helförsäkring men då med dubbel självrisk.
Ärlig som man var, och dum kanske, så skrev jag i skadeanmälan att det hände på bankörning.
Fick nu svar från försäkringsbolaget: AVSLAG !!
Gäller ej pga att det är under road racing liknande former…!
Någon annan här med erfarenhet av liknande fall inom Länsförsäkr lr annat bolag?

Detta kommer givetvis bestridas, men tar tacksam emot all hjälp jag kan få.
:fatta! :kulspruta :cdevil

// Bodin

Till å börja med så godkänner inte alla försäkringsbolag någon som helst form av bankörning.
Andra godkänner bankörningar arrangerade av SMC, eller liknande.... så står det i det "finstilta" från ditt försäkringsbolag att ersättning ej betalas vid bankörningskrascher så luktar det tyvärr som om du e torsk...

EDIT: missade att du skrev "gäller med dubbel självrisk"

Har de skrivit så, så måste de uppfylla det....... fråga varför de ger avslag ? :va

Bodin skrev:
Okej, så här e läget!

Ärlig som man var, och dum kanske, så skrev jag i skadeanmälan att det hände på bankörning.
Någon annan här med erfarenhet av liknande fall inom Länsförsäkr lr annat bolag?

// Bodin

LF ska ju gälla vid bankörning sägs det. Så stå på dig! Min pojkvän har ett försäkringsärende med just LF som har pågått sedan maj och fortfarande inte är klart, så TJATA för fan, för de jävlarna är sega!!!!

Bodin skrev:
Okej, så här e läget!

// Bodin

Hejsan!
Förra sommaren när jag tecknade försäkring hos LF så bad jag dem kolla upp om försäkringen gällde även om jag körde bana.
De var ej säkra först men skulle kolla med deras chefer.
Fick då som svar att om man åkte för övnings skull så gällde den, alltså EJ under tävlingslika förhållanden.
Jag hade även förklarat att jag åkte för att bli en bättre landsvägsförare, såkallad kurvträning och brukade köra flera gånger per år.

Jag körde varje måndag samt några helgdagar allt för att bli en bättre "kurvtagare" enligt min mening. Sanningsenligt körde jag väl mest för att det är så jäkla kul men min tolkning mot LF var att det var kurvträning.

Kraschade dock aldrig men skulle driva frågan långt om jag fått avslag för ersättning.

Om du har nån polare med smc:instruktörsutbildning kan du ju hävda att det var bara övning. Tävlade du så är det nog kört men ge inte upp allt för lätt...
Lycka till//Johan

När jag suttit med i FÖK och även efteråt har jag haft kontakt med andra på LF än kundtjänst och kan meddela av den erfarenhet jag har så gäller inte deras försäkring på motorbana. Men att det finns fall som går igenom. Så det är lite av lotteri där.

Lita aldrig på vad kundtjänst säger i sådana här lägen. Ta det med högsta distans. Får ni att det ska gälla på bana måste ni få det på papper och inskrivet i försäkringen. I annat fall kan ni läsa i deras villkor att det inte gäller på inhägnade motorområden även om det inte är tävling.

Det kommer nog bli fler bolag som gör som IF och TH ang bankörningar och sen får man se med tiden när rättväsendet tar en fall och drar det vidare för se hur det ska lösas och vilken lag som ska till.

Det här bevisar bra att det inte någonsin överhuvudtaget är möjligt att lita på ett försäkringsbolagi den här frågan.

Själv råkade jag ut för en smärre klotning på Anderstorp i augusti. Jag kontaktade LF efteråt och enligt det besked jag då fick gäller försäkringen med dubbel självrisk på bana. Nu utnyttjade jag inte vagnskadan eftersom den höga självrisken inte gjorde det lönsamt. Dock fick jag en ny hjälm helt utan självrisk. :)

Som sagt. Från och med nu finns det tydligen endast en vettig utgångspunkt och det är att vagnskadan inte gäller vid bankörning, oaktat vilket bolag man har.

RR_larsson skrev:
Var väldigt tydlig med att det INTE var under tävling!
Eller träning inför tävling.
Om du inte har licens kan du även ta detta som argument för att det inte var under tävlingsformer.
Hojen uppfyller inte tävlingsreglemente vilket visar att det var "nöjeskörning" (så vida du inte najjat bultarna för skojs skull).

Bara att argumentera på.

Jag hade LF förra året när jag körde omkull på Knutstorp. Då fick jag ut allting emot dubbel självrisk. Det var inga som helst problem. Då stod det också väldigt tydligt i deras vilkor att det att det var dubbel självrisk inom inhängnat område om det inte var tävling eller träning.
Däremot när jag började kolla i våras så fanns det inte med i deras vilkor. Jag ringde och kollade med dom och då hade dom tagit bort det till iår. Men gör ditt bästa och överklaga. Dom kan ju ändra sig.

/ Micke

Bodin skrev:
Okej, så här e läget!

// Bodin

Tänk på att Länsförsäkringar är separata bolag i varje län och därför inte agerar på samma sätt överallt.

Bodin skrev:
Okej, så här e läget!

// Bodin

Togs det tid :va . Länsförsäkringar täcker ju bara s.k allmänna bankörningar dvs dem utan tidstagning/utan tävlan. Har också länsförsäkringar som bolag och inför varje bankörning så ringer vi och "kollar läget" /få ett godkännande för att vara på den säkra sidan. Kinnekulle är ju inga problem men kollade lite extra när det var aktuellt på Gelleråsen. Pinsamt för dem om det skulle hända ngt att säga att försäkringen inte skulle gälla om man har ringt dagen innan o frågat.

Har också sett till få det skriftligt att det gäller på dem banorna som vi kör på förutom att det står i de vanliga villkoren.

Har "hört" att LF inte gäller vid SMC kurvtagningskurser, stämmer detta :va

Hoppas det löser sig. Tråkigt att läsa.

Last edited:
Syss skrev:
LF ska ju gälla vid bankörning sägs det. Så stå på dig! Min pojkvän har ett försäkringsärende med just LF som har pågått sedan maj och fortfarande inte är klart, så TJATA för fan, för de jävlarna är sega!!!!

Hmm..jag som ändå tyckte det hände under rätt tid, och att den lugnt är lagad å klar till våren igen...skrämmande att det kan ta så lång tid som för din pajk :confused: Hoppas behandlingstiden är kortare under vinterhalvåret.
Hoppas det ordnar sig med din hoj oxå, såg på din sida att den vinglat omkull :(

snibben skrev:
Hejsan!
Förra sommaren när jag tecknade försäkring hos LF så bad jag dem kolla upp om försäkringen gällde även om jag körde bana.
De var ej säkra först men skulle kolla med deras chefer.
Fick då som svar att om man åkte för övnings skull så gällde den, alltså EJ under tävlingslika förhållanden.......
>>..Tävlade du så är det nog kört men ge inte upp allt för lätt...
Lycka till//Johan

Körningen detta hände på var en vanlig, som dem kallar det i falkenberg "trafikövning" där endast gatreggade hojar får köra, licensgruppen kör ensamma. Med min gathoj borde det alltså inte räknas som tävling eller träning inför tävling.

Liwa1 skrev:
När jag suttit med i FÖK och även efteråt har jag haft kontakt med andra på LF än kundtjänst och kan meddela av den erfarenhet jag har så gäller inte deras försäkring på motorbana. Men att det finns fall som går igenom. Så det är lite av lotteri där.

Lita aldrig på vad kundtjänst säger i sådana här lägen. Ta det med högsta distans. Får ni att det ska gälla på bana måste ni få det på papper och inskrivet i försäkringen. I annat fall kan ni läsa i deras villkor att det inte gäller på inhägnade motorområden även om det inte är tävling.....

Skumt..just det där med bankörning togs upp vid tecknande av försäkringen i april, muntligt sa dem då att den gällde även på motorbana.
På självaste försäkringsbrevet står varken eller, om det gäller eller ej.
I medskickade avtalet som var tryckt 2004-04-01 står det att vagnskadeförsäkringen gäller på inhängnat område/motorbana.

majtii skrev:
Eller träning inför tävling.
Om du inte har licens kan du även ta detta som argument för att det inte var under tävlingsformer.
Hojen uppfyller inte tävlingsreglemente vilket visar att det var "nöjeskörning" (så vida du inte najjat bultarna för skojs skull).

Bara att argumentera på.

Tack för tipset...ska påpeka klart och tydligt att det inte var under tävling, samt som du säger uppfyller inte hojen tävlingsreglementet (helt orginal, sånär som med craschpuckar, och racetec däck) Har ingen licens heller, så även om jag velat hade jag inte fått köra i den gruppen. :rolleyes:

Last edited:
kruger skrev:
Jag hade LF förra året när jag körde omkull på Knutstorp. Då fick jag ut allting emot dubbel självrisk.
En bekant kraschade också på knutstorp i somras. Inga problem för honom att få ersättning. Det är, som Neutral redan sagt, skillnad på LF och LF.

Ingenting mot dig alls och stå på dig för all del, men jag tycker det är ofattbart att något bolag kan låta helförsäkring gälla vid bankörning. Att flera bolag har gjort så att trafikförsäkringen inte gäller är däremot så otroligt dåligt.

Kämpa på och håll oss uppdaterade med hur det går.

Bodin skrev:
Hmm..jag som ändå tyckte det hände under rätt tid, och att den lugnt är lagad å klar till våren igen...skrämmande att det kan ta så lång tid som för din pajk :confused: Hoppas behandlingstiden är kortare under vinterhalvåret.
Hoppas det ordnar sig med din hoj oxå, såg på din sida att den vinglat omkull :(

Ja, stackars Ursula behöver lite kärlek och omvårdnad... Eller, ett nytt kåpglas, om man nu inte tycker silvertejp är så läckert. ;)

Vårat ärende gäller ju iofs bil, men ändå... Jag håller tummarna för dig... Berätta hur det går sedan! :tummenupp

Hjulet snurrar vidare

Har fortsatt dra i olika trådar för att komma till botten med varför dem gav min skadeanmälan avslag.
Har gått in på olika läns LF och kollat i villkoren, men det verkar vara generellt, dem skiljer sig inte åt skriftligen iaf.

Har varit i kontakt med falkenbergs motorbana, som berättar att en representant från LF har varit där tidigare i år och godkänt upplägget med bankörningarna, och eftersom det inte sker tidtagning samt att föråkarna är med och "instruerar" så räknas det som övningskörning/teknik träning.
Fick även ett namn på LF gubben som varit där.

Även varit samtal med ytterliggare en person på LF där avslaget gjordes, dock visste hon inte så mycket om vad som gäller. Däremot började hon babbla om att det skulle finnas ett tillägg till helförsäkringen som gör att det gäller vid bankörning.
Isåfall är det ett tillägg som inte finns med i några avtal, försäkringsbrev eller villkor, tro mig, jag har lusläst allt :fakta

Blev inte så mycket klokare av att pratat med henne så jag bestämde mig för att slå en signal till falkenbergs representant Jan-E, som varit på motorbanan.
En lugn och hygglig prick som förstod min situation, men kunde inte förstå varför jag fick avslag för att det var på bana.
Han bekräftade att vagnskadeförsäkringen gäller, men påpeka det alla redan vet, inte vid tävling.
Körningarna räknas ungefär som med övningskörning/uppkörning (sker på motorbanan i falkenberg) med körskola, men förklarade att dem har bra mycket högre premie.
Liknande vilkor som vi motorcyklister har på banan har även BMW när dem kör sina bankvällar berättade han, vagnskadan ger ersättning.
Att det skulle finnas något tillägg för att försäkringen skulle gälla på bana kände han inte till, isåfall är det något dem hittat på själva.
Hans tips var att ringa handläggarens chef, eller skadechefen för motor och göra överklagan över telefon, som mjukstart, sen om även han står fast vid avslaget så kan jag skicka överklagan till huvudkontor i Big Town, där en sammansatt nämnd går igenom ärendet.

I´ll be back.... :skrattaåt

I villkoren står det om vagnskadeförsäkringen:
Försäkringen gäller inte för skada
-------
b) som hänt under tävling med fordonet eller träning inför tävling,eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel "streetrace") om inte särskilt avtal träffats med oss.

och sen lite längre ner under
7 Särskilda villkor:
71 Självrisker som inte framgår av ditt försäkringsbrev
7111 a) Vagnskadeförsäkring
Motorcykel (fkl 13 och 14)
Om skada inträffar under körning på inhägnad motorbana/tävlingsbana, gäller dubbel vagnskadesjälvrisk.

Jag antar att din skadereglerare hängt upp sig på det första "tävlingsliknande former"
Själv vurpade jag i juni på sviestad och hade inget problem förutom den dubbla självrisken. Tvärtom tyckte jag LF var kanonbra och både snabba och smidiga. Jag löste allt via telefon, fick hojen inlöst och hade pengar på kontot inom 14 dar.
Du borde inte ha några problem eftersom det inte var tävling,träning inför tävling eller ens tävlingsliknande förhållanden. Det var väl inget av det?

Men vem är det egentligen som avgör det? Det skulle jag vilja veta.

Don Quixote skrev:
...jag tycker det är ofattbart att något bolag kan låta helförsäkring gälla vid bankörning. Att flera bolag har gjort så att trafikförsäkringen inte gäller är däremot så otroligt dåligt.
Word! Trafikförsäkringsproblemet har verkligen tagit död på den positiva trend som var på G inom banåka. Däremot vagnskadebiten kan jag inte heller förstå hur dom tillåter, möjligtvis med undantag för SMC-liknande kurser under strikta former.
Hur lyckas man t.ex som enhjuling under ej tävlingslika former kvadda en hoj på bana så grovt så att det blir lösen?

Don Quixote skrev:
Ingenting mot dig alls och stå på dig för all del, men jag tycker det är ofattbart att något bolag kan låta helförsäkring gälla vid bankörning.
De kanske resonerar så att deras försäkringstagare blir säkrare i trafiken och därmed kostar mindre i slutänden.
Det är personskadorna som kostar mest.

Tycker LF gör helt rätt som låter vagnskadedelen gälla på bana med dubbel självrisk :tummenupp

Back