Plana toppen

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Har ju då en trasig topplockspackning som skall bytas och nu fick jag höra att man ev behöver plana toppen innan man stoppar i den nya.

Hur viktigt är detta, är det VÄLDIGT vanligt att man måste plana och justera den eller är det värt att testa med att bara byta packningarna(topplockspackning samt ventilkåpspackning) och köra?

Om det läcker igen bör man väl upptäcka det relativt snart antar jag.. ?

/tjing

toppen behöver inte planas om den inte har slagit sig, pga överhettning(dvs om motorn har gått utan kylvätska)

GixxerJensa skrev:
toppen behöver inte planas om den inte har slagit sig, pga överhettning(dvs om motorn har gått utan kylvätska)

Nä, men det var precis, upptäckte på en sträcka på ca 6km att ngt var fel och kollade oljan när jag kom hem, VIT som grädde :( och då hade den nästintill tagit allt vatten från orginalbehållaren samt reservbehållaren. Överhettad har den inte körts.

/AC

Annchua skrev:
Har ju då en trasig topplockspackning som skall bytas och nu fick jag höra att man ev behöver plana toppen innan man stoppar i den nya.

Hur viktigt är detta, är det VÄLDIGT vanligt att man måste plana och justera den eller är det värt att testa med att bara byta packningarna(topplockspackning samt ventilkåpspackning) och köra?

Om det läcker igen bör man väl upptäcka det relativt snart antar jag.. ?

/tjing
Vet du om det är en gjutjärnstopp eller en aluminiumtopp?
Gjutjärnstoppar har inga problem med med att dom "slår" sig (blir skeva). Däremot kan aluminiumtoppar slå sig.

Om du har en bra linjal eller dyligt som är helt rak, kan du lägga den diagonalt över toppen för at se om den är skev. (Toppen ska då vara demonterad och ligga med ventilerna uppåt).
Är toppen skev så blir det antingen en glipa mellan linjal och topp, eller så gungar/vickar linjalen över toppen (som en gungbräda).

Hoppas det löser sig. :)

Mvh Jugge.

Det kostar 500 att plana toppen, det är mindre än kostnaden för ytterligare en ny topplockspackning. Ditt val. Jag skulle iaf ha planat toppen för säkerhets skull, iaf på en vattenkyld motor.

Jugge_c skrev:
Vet du om det är en gjutjärnstopp eller en aluminiumtopp?
Gjutjärnstoppar har inga problem med med att dom "slår" sig (blir skeva). Däremot kan aluminiumtoppar slå sig.

Om du har en bra linjal eller dyligt som är helt rak, kan du lägga den diagonalt över toppen för at se om den är skev. (Toppen ska då vara demonterad och ligga med ventilerna uppåt).
Är toppen skev så blir det antingen en glipa mellan linjal och topp, eller så gungar/vickar linjalen över toppen (som en gungbräda).

Hoppas det löser sig. :)

Mvh Jugge.

Ska testa linjal varianten. :) min gissning skulle nog vara att det är en aluminium topp men jag kan ha fel. jag har ju för bövelen aldrig varit in i en motor överhuvudtaget :tungan vet ju knappt vad jag letar efter ;)

Men gör man inga fel lär man sig inte. Detta ska jag fan fixa och visa att tjejer visst kan meka :tuttar :rolleyes:

Andersbrink: om det bara kostar 500:- att plana lämnar jag in för säkerhetsskull. prisuppgifterna jag fått ifrån andra är att det ligger mellan 2000-5000:- och det smärtar i plånboken. Antar att det är bäst att byta ventilkåpspackningen när man ändå håller på? (den vet jag iaf vart den sittter) finns det några fler packnigar jag bör veta om innan jag börjar :confused:

:7peta Kawa :whip

/A-C

Last edited:
Annchua skrev:
Ska testa linjal varianten. :) min gissning skulle nog vara att det är en aluminium topp men jag kan ha fel. jag har ju för bövelen aldrig varit in i en motor överhuvudtaget :tungan vet ju knappt vad jag letar efter ;)

Men gör man inga fel lär man sig inte. Detta ska jag fan fixa och visa att tjejer visst kan meka :tuttar :rolleyes:

Andersbrink: om det bara kostar 500:- att plana lämnar jag in för säkerhetsskull. prisuppgifterna jag fått ifrån andra är att det ligger mellan 2000-5000:- och det smärtar i plånboken. Antar att det är bäst att byta ventilkåpspackningen när man ändå håller på? (den vet jag iaf vart den sittter) finns det några fler packnigar jag bör veta om innan jag börjar :confused:

:7peta Kawa :whip

/A-C
Tja!
Kul med en tjej som vågar sig på mer mek än många killar jag känner skulle göra :tummenupp
Ska man följa boken ska man väl byta avgaspackningarna, dvs de mellan toppen och krökarna. Har du riktig otur kan det bli otätt, men jag skulle chansa med de gamla om du kör budget, det är ju inte så svårt att sätta dit nya om det inte funkar, värre att lyfta toppen igen.
Kan också finnas O-ringar mellan topp/cylindrar, kika i någon manual eller fråga nån som kan din modell.
Skulle jag lyfta toppen så skulle jag beroende på miltal åtminstone kika på ventiler/ventiltätningar (särskilt om den tar olja/blåryker). I så fall slipa in ventiler och byt tätningar. Kolla med någon som kan "din" modell. Mest för att det är ett dj-la pill med att lyfta toppen, inte för att det är nödvändigt, dvs budgeten får styra.
Summa summarum, du behöver nog inte göra något av ovanstående, men har du slantar över så... Plana är ju inte fel heller, blir ju möjligtvis lite mer klös oxå ;)

För 500:- så får du toppen planad hos vilken mekanisk verkstad som helst,
förutsätter dock att du Demonterar/monterar toppen från hojen själv.

Tänk på att montera kamaxlarna rätt, glöm inte det! Det finns markeringar. Innan du tar bort dom så kolla hur dom sitter eller ta en bild.

Annchua skrev:
Andersbrink: om det bara kostar 500:- att plana lämnar jag in för säkerhetsskull. prisuppgifterna jag fått ifrån andra är att det ligger mellan 2000-5000:- och det smärtar i plånboken.

Snorres Mekaniska i Gävle tar mellan 500 - 600 för en planing. De gör det i en fräsmaskin enkom avsedd för att plana topplock (dvs med ett väldigt stort skärhuvud som tar hela toppens yta i ett enda svep). De gör ett väldigt bra jobb och berättar i efterhand hur mycket de fick ta bort för att det skulle bli plant.

HansJ skrev:
Tja!
Kul med en tjej som vågar sig på mer mek än många killar jag känner skulle göra :tummenupp
Ska man följa boken ska man väl byta avgaspackningarna, dvs de mellan toppen och krökarna. Har du riktig otur kan det bli otätt, men jag skulle chansa med de gamla om du kör budget, det är ju inte så svårt att sätta dit nya om det inte funkar, värre att lyfta toppen igen.
Kan också finnas O-ringar mellan topp/cylindrar, kika i någon manual eller fråga nån som kan din modell.
Skulle jag lyfta toppen så skulle jag beroende på miltal åtminstone kika på ventiler/ventiltätningar (särskilt om den tar olja/blåryker). I så fall slipa in ventiler och byt tätningar. Kolla med någon som kan "din" modell. Mest för att det är ett dj-la pill med att lyfta toppen, inte för att det är nödvändigt, dvs budgeten får styra.
Summa summarum, du behöver nog inte göra något av ovanstående, men har du slantar över så... Plana är ju inte fel heller, blir ju möjligtvis lite mer klös oxå ;)

Intressant :) Nackdelen är ju att det inte finns så många zxr400or i sverige så det är knapert med folk som vet så mycket om dem. Jag har verkstadsmanualen ligger på datorn men det är ju bara grekiska för mig med sprängskisser och momentsiffror, men det ska nog gå ändå.
När jag snackade med killarna på MBracing så talade han bara om att ev skulle ventilkåpspackningen behövas bytas med tanke på att den säkerligen spricker när man särar på motorn. Blåryker gör den inte, den puffade lite när jag råkade fylla i lite för mycket olja :rolleyes:

Andersbrink: Låter bra det där, ska ta och ringa runt idag igen och höra.

DJM: kamaxeln och kedjan är väl det jag oroar mig mest över men om man ska lita på dem man talat med så ska markeringarna vara väldigt synliga och med lite fotografier innan så ska det nog gå bra. Annars blir det "ventilsallad".. har jag hört :gnissla

Det här ska bli skitkul! :tuttar det går som det går, gör man inte fel lär man sig ingenting..

/Mek ac och hennes skitzxr

Har för mig att verkstäderna vill ha toppen "ren" (utan ventiler monterade) om de skall plana den, kolla innan du åker dit.
Om ventilerna ändå är ur så kolla priset för en ventilslipning. Passa sedan på att montera nya ventiltätningar.
Bergenfors i Uppsala fixade min topp (planing och ventilslipning) samt cylindern (honing och planing) till min gammelhonda för ett par tusen totalt.

//B

Topplockspackning beställd, ventilkåpspackning får bli nästa månad den var lite dyrare än väntat. Har suttit och iaktagit sprängskissen nu en timme och vad är topplockspackningen? kan ju vara bra att veta :D

Frågar man inte vet man inte ;)

Bifogat

• Topppacknignsbyte.jpg
    Topppacknignsbyte.jpg
    44 KB · Visningar: 248
Man ska inte räkna med rakt av att toppen är vind tycker jag.
Mät upp den först, dumt att slänga ut stålar på planing om den är sjysst.
Onödigt jobb med ifall inget är fel med den.

Annchua skrev:
Topplockspackning beställd, ventilkåpspackning får bli nästa månad den var lite dyrare än väntat. Har suttit och iaktagit sprängskissen nu en timme och vad är topplockspackningen? kan ju vara bra att veta :D

Frågar man inte vet man inte ;)
Högst upp har du ventilkåpan, ventilkåspackning, sen ser det ut som kamaxelöverfallen, kamaxlarna inte avbildade,sedan topplocket, topplockspackningen, Cylindrarna (med ett cylinderlopp "urtaget") och längst ned cylinderfotspackningen. Tpplockspackningen är alltså den mellan de två inritade trianglarna.

Poacher skrev:
Man ska inte räkna med rakt av att toppen är vind tycker jag.
Mät upp den först, dumt att slänga ut stålar på planing om den är sjysst.
Onödigt jobb med ifall inget är fel med den.

MBracing som jag snackade med nyss sa att om inte hojen gått varm så är det mäkta onödigt att plana den. men att byta ventilkåpspackning och topplockspackning är nödvändigt.

ska försöka mig på detta till helgen. *spännande* hahhaa.. måste fotodokumentera. jag har ju ALDRIG mekat med en motor förut så detta blir intressant. :D

Annchua skrev:
MBracing som jag snackade med nyss sa att om inte hojen gått varm så är det mäkta onödigt att plana den. men att byta ventilkåpspackning och topplockspackning är nödvändigt.

Ventilkåpspackningen är ju gjord i ett plast/gummi-material och håller i minst 20 år - om du inte har sönder den med flit. Skippa den. Topplockspackningen ska du dock definitivt byta.

Om topplockspackningen har gått sönder finns det en anledning till att den har gått sönder - för den går inte sönder av sig självt, bara så där hux flux.

Enda anledningen till att topplockspackningen har gått är att toppen har varit för löst dragen (låter väldigt otroligt), att du har kört med lustgas eller turbo (inte heller troligt) eller att ditt topplock har blivit skevt (av någon anledning) och behöver planas.

Är du säker på att det är topplockspackningen som är kass för den delen?

Om symtomen är vatten i oljan kan det ju lika gärna vara vattenpumpsaxeln som läcker?

andersbrink skrev:
Ventilkåpspackningen är ju gjord i ett plast/gummi-material och håller i minst 20 år - om du inte har sönder den med flit. Skippa den. Topplockspackningen ska du dock definitivt byta.

Om topplockspackningen har gått sönder finns det en anledning till att den har gått sönder - för den går inte sönder av sig självt, bara så där hux flux.

Enda anledningen till att topplockspackningen har gått är att toppen har varit för löst dragen (låter väldigt otroligt), att du har kört med lustgas eller turbo (inte heller troligt) eller att ditt topplock har blivit skevt (av någon anledning) och behöver planas.
tja, det behöver inte vara så, hur många bilar har man inte bytt toppackning på utan att de behövt planas?
Ibland går de åt helsike helt enkelt, men som sagt det går ju att kontrollera innan man börjar med att riva toppen i beståndsdelar och så.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT