Vad är tre tiondelar per varv värt?

Som en gubbe här hemma säger:

Om det inte hade varit för om, så hade det varit en kärring på månen

/Sleven

sleven skrev:
Som en gubbe här hemma säger:

Om det inte hade varit för om, så hade det varit en kärring på månen

/Sleven
Om inte om varit, hade Biaggi varit den han tror han är.

Nr 18: Om du bara ar neggo kan du val vara tyst? Eller om du inte menar nat illa kan du ge f-n i kocko-tecknet.
Det ar ju kul med lite pokulerande. Pallar du inte tanka sa kommentera iaf inte andra.

Strider skrev:
0,3 sek färbättring per varv skulle väl inte vara en omöjlighet för en förare av Colins kaliber?
Antagligen tvärtom. För en riktig rookie är en förbättring med 2 sekunder och mer mellan 2 pass ingen ovanlighet. Men ju bättre och snabbare en förare blir ju mindre blir förbättringarna. 0.3 sekunder är faktiskt rätt mycket i dessa sammanhang.

Det är intressant att räkna på snitthastighet också.
För att jag ska ta mig ner till 1.15 tider på Åsen behöver jag bara köra 6-7 km/h snabbare i snitt.
Det låter inte så svårt när man läser det. 6-7 km/h är ju ingenting..

Goodstuff skrev:
Det är intressant att räkna på snitthastighet också.
För att jag ska ta mig ner till 1.15 tider på Åsen behöver jag bara köra 6-7 km/h snabbare i snitt.
Det låter inte så svårt när man läser det. 6-7 km/h är ju ingenting..

Stämmer verkligen det? Hur mycket är en sekund i km/h i snitt på gelleråsen?

Victor skrev:
Fel av mig, endast 5 km/h behöver jag öka.

Banan är 2530 m.
Om man kör på 1.15 dvs 75 sekunder så har man en snitthastighet på 121 km/h (2530/1000) / (75/3600)
Kör man på 1.18 så får man en snitthastighet på 116,7 alltså endast 5 km/h i snitt som behöver ökas för min del.

Ska man sänka sig från 1.10 til 1.09 så måste man köra 0,9 km/h snabbare hela tiden på varvet. Bara att räkna.

Victor skrev:

Det beror på vilken tid du utgår ifrån! Om tiden är från 7.57 till 7.56 så är det inte så mycket, men om det är från 1.06 till 1.05 så är det lite mer...

oscar skrev:
Det beror på vilken tid du utgår ifrån! Om tiden är från 7.57 till 7.56 så är det inte så mycket, men om det är från 1.06 till 1.05 så är det lite mer...

Jo, det förstår jag. Men om man avrundar till nån decimal och räknar på tider runt 1.10-1.20?
Miniräknaren i datorn är trasig :rolleyes:

Har du Excel så kan du ju slänga in det snabbt där och sitta och filura.
Det är ju oerhört små skillnader om man tex tittar på snitthastigheterna på vilket GP-race som helst. Oftast en halv km/h och så.

Johan skrev:
Antagligen tvärtom. För en riktig rookie är en förbättring med 2 sekunder och mer mellan 2 pass ingen ovanlighet. Men ju bättre och snabbare en förare blir ju mindre blir förbättringarna. 0.3 sekunder är faktiskt rätt mycket i dessa sammanhang.
Stämmer bra det, när Augustsson välte Missilen i depån på Falken så blev jag så förbannad att jag sänkte mig 3 sekunder nästa pass, hade jag sänkt mig lite till så hade jag sänkt mig i bollhavet istället.

Jag sänker mig enbart när jag blir arg och det är inte speciellt ofta, dock har jag fler sekunder att kapa på alla banor men det går iaf lite mindre långsamt för varje år, ge mig 10 år till sen så.

Komforttempo är mysigt :)

Strider skrev:
Vi får be någon taliban att räkna på vad som skulle ha krävts av herr Biaggi för att vinna VM. Varsågod, välj valrfri särsong mellan 98 och 05.

:rofl

Ingen tid i världen hade hjälpt honom de säsongerna, för om han nu hade kapat en hel sekund så hade Rossi också gjort det! Det som skulle krävts var att Rossi inte ställde upp!

oscar skrev:
:rofl

Ingen tid i världen hade hjälpt honom de säsongerna, för om han nu hade kapat en hel sekund så hade Rossi också gjort det! Det som skulle krävts var att Rossi inte ställde upp!
Njaa. 2001 var det inte mycket som skilde dem åt. kraschen på Brno för Biaggi var avgörande.

Chris Ash skrev:
Vad stod det inför Brno? Rossi 160 pinnar Biaggi 150......Biaggi fuckade upp det med fyra krascher i slutet av säsongen men han ledde på Brno då han lade sig.....

Alltså hade han torskat även om han så sänkte sig 10 sekunder per var....

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8