SC1 vs SC3

jesper

#72 Rookie 600
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
660+r6
Testar att slänga ut frågan här istället eftersom responsen i mc-relaterat minst sagt var dålig...

Hur stor skillnad är det på supercorsa supersoft och medium? Livslängd kontra grepp och pris? Handlar inte om tävling utan bara till allmänna bandagar.

jesper skrev:
Testar att slänga ut frågan här istället eftersom responsen i mc-relaterat minst sagt var dålig...

Hur stor skillnad är det på supercorsa supersoft och medium? Livslängd kontra grepp och pris? Handlar inte om tävling utan bara till allmänna bandagar.

För allmänna bandagar klarar du dig gott på SC3! Eller SC2. SC1 är mjukare och slits fortare och du kommar förmodligen inte märka någon skillnad i grepp.(om du inte är suuuupersnabb)

Som sagt, om du inte är supersnabb så kör på SC3. Skillnaden i grepp är marginell men SC3 håller bra mycket längre!

Akesson skrev:
För allmänna bandagar klarar du dig gott på SC3! Eller SC2. SC1 är mjukare och slits fortare och du kommar förmodligen inte märka någon skillnad i grepp.(om du inte är suuuupersnabb)

Nej, suuuuupersnabb kan man nog inte säga att jag är :)

Hur stor skillnad är det mellan SC2 och SC3 då? Jag misstänker att det är större skillnad mellan SC1 och SC2 än mellan SC2 och SC3 så det kanske inte spelar så stor roll?

jesper skrev:
Nej, suuuuupersnabb kan man nog inte säga att jag är :)

Hur stor skillnad är det mellan SC2 och SC3 då? Jag misstänker att det är större skillnad mellan SC1 och SC2 än mellan SC2 och SC3 så det kanske inte spelar så stor roll?

Nu kör jag på Racetec men det är snarlikt och jag skulle vilja säga att du nog får hålla på o köra roadracing en halv till en säsong och få upp ett ganska saftigt tempo innan du kan känna någon skillnad alls.

Don Quixote skrev:
Nu kör jag på Racetec men det är snarlikt och jag skulle vilja säga att du nog får hålla på o köra roadracing en halv till en säsong och få upp ett ganska saftigt tempo innan du kan känna någon skillnad alls.

Låter som att det lutar åt SC3 då.

Hur stor skillnad är det då mellan ett SC3 och ett lite mer "vanligt" gatdäck som Pilot Power? Kanske inte är något som ni rejs-puttar åker på :tungan

jesper skrev:

Hur stor skillnad är det då mellan ett SC3 och ett lite mer "vanligt" gatdäck som Pilot Power? Kanske inte är något som ni rejs-puttar åker på :tungan

Ett annat allternativ kan vara att köpa riktigt fina beg-däck utav oss race-puttar och byta oftare.

jesper skrev:

Ett SC3 är betydligt bättre för banåka än Pilot Power även om också det fungerar ypperligt innan det börjar gå fort. Men du har mer säkerhetsmarginaler med SC3 om du skulle råka gasa eller bromsa lite väl hårt ;)

Mr.Jim skrev:
Ett annat allternativ kan vara att köpa riktigt fina beg-däck utav oss race-puttar och byta oftare.

En sån lysande ide! Har en del liggandes :)

Don Quixote skrev:
Ett SC3 är betydligt bättre för banåka än Pilot Power även om också det fungerar ypperligt innan det börjar gå fort. Men du har mer säkerhetsmarginaler med SC3 om du skulle råka gasa eller bromsa lite väl hårt ;)

Va! Gasa eller bromsa hårt! Skulle aldrig falla mig in... ;)

En fördel med Pilot Power är väl oxå att dom funkar lite bättre (eller mindre dåligt) i vått underlag. Antar jag...

Don Quixote skrev:
En sån lysande ide! Har en del liggandes :)

Jo, köpa beggat har man ju gjort tidigare. Men det jag har märkt på dom senaste däcken är att dom tar slut på sidorna (eller rättare sagt på höger-sidan) medans det är mycket kvar på mitten. Kanske kan motivera att köpa nytt?

Men just nu är jag i behov av däck innan torsdag. Köper gärna av någon som befinner sig inom rimligt avstånd av Uppsala. Och tyvärr, göteborg är liiite för långt ;) Reservplanen är att slänga på ett Pilot Power, det var därför jag ville veta lite hur det står sig jämfört med t.ex. supercorsa.

Körde på Michelin Pilot Power. Never again!
Däcket fungerar bra, 5-6 snabba varv sen blev det snorhalt och släppte helt utan förvarning.

Har en uppsättning sc1 fram och sc3 bak fina beggade som finns i Timrå, så där åker du ju förbi om det är på mittsverigebanan du ska köra.

norrlansguld skrev:
Har en uppsättning sc1 fram och sc3 bak fina beggade som finns i Timrå, så där åker du ju förbi om det är på mittsverigebanan du ska köra.

Låter som något jag absolut skulle kunna tänka mig. Men, det blir en liten omväg på ca 70 mil eftersom jag ska till karlskoga... Men hämtning nånstans mellan Uppsala och Karlskoga torsdag kväll funkar väl oxå om någon har nåt liggandes.

Nicko@K.A.P skrev:
Körde på Michelin Pilot Power. Never again!
Däcket fungerar bra, 5-6 snabba varv sen blev det snorhalt och släppte helt utan förvarning.
Precis samma sak hände mig också och jag kommer aldrig mer att köra med Pilot Power.
Sen att skrämmande många som klotar på bandagarna kör med Pilot Power gör ju inte saken bättre.

@norrlandsguld: Jesper ska till Gelleråsen.

@Jesper: Antar att du vart impad av mig på Rörken igår :D
Jag kör SC 2 bak och SC 1 fram och är hur nöjd som helst.
Kom på mig själv med att garva på Midlanda på fredagen när det var torrt, jäklar vad bra det greppade.
Angående körning i vått så lyckades jag knäskrapa med helt nya SC på torsdagen på Midlanda så det finns grepp även i vått om man vågar gasa (vilket jag inte gör).

jesper skrev:
Låter som något jag absolut skulle kunna tänka mig. Men, det blir en liten omväg på ca 70 mil eftersom jag ska till karlskoga... Men hämtning nånstans mellan Uppsala och Karlskoga torsdag kväll funkar väl oxå om någon har nåt liggandes.

Ok, det är körning på mittsverigebanan fredag och lördag därför misstankte jag att du kanske skulle dit.

sandstream skrev:
@Jesper: Antar att du vart impad av mig på Rörken igår :D

Ja precis så var det :inyourdreamssmiley.

Hmm, två stycken nu som sågar Pilot Power. Illa. För det blir nog ett sånt ändå. Kommer ju att köra stel som en pinne och vara livrädd för att det ska släppa. "Tur" att det ska regna så man inte törs försöka göra några snabba varv.

jesper skrev:

Jag har ett gäng liggande och jag bor på vägen till Åsen...
Skicka ett pm om du är intresserad.

Jag skulle vilja rekommendera SC2 fram och SC3 bak. Jag har använt kombinationen ett par ggr och det har funkat kanon, även på gata. Är man försiktig med lufttrycket så går det att få lite livslängd också.

Det finns en stor nackdel att åka racedäck på gatan! Optimal arbetstemperatur på ett race däck typ supercorsa är 80-90 grader och på ett sportigt gatdäck som Power eller Sportech M1 är 40-50 grader. Det innebär i princip att man svänger tre gånger så har man uppe arbetstemperaturen på ett gatdäck. Jag fick senas idag en skön sladd på mina kalla Supercorsa SC1 på en avfart från E18 i Västerås där jag brukar ligga på mycket hårdare med mina gamla Sportech M1.

Varma däck biter bäst.... :tummenupp

Back