Yamaha R1-Turbo (Film 5)

Tack för fina trevliga filmer som förgyllt vintermörkret! Ser ut som det var en trevlig maskin att köra. Har själv ett par kompisar som har turbohoj och när man ser detta blir man ju onekligen sugen själv.

Får man fråga om du bänkat r1:an och i så fall hur mycket effekt du hade?

Himla schyssta filmer du gjort! Mäktigt när du wheelar förbi Audin i 200+ där i en sekvens! :D

Fan va härligt när audin blir omkörd på slangen där! :tummenupp Man blir ju både sugen på att köra å att skaffa snabbare hoj. Vinterhelvete :huvet

Det ser väldigt kul ut, på raka fina vägar...Går det att åka fort på en slingrig landsväg eller bana?
Det verkar ju lite jobbigt om den går upp på bakhjulet när man slår på i utgången av en kurva,
en MC svänger ju inte så bra med framhjulet i luften.

Min erfarenhet av turbo-motorer(i bilar) är en känsla av "allt eller inget" i gräns-landet mellan
undertryck och övertryck, det kan vara rätt svårt att kontrollera med gasen.

/A

Bra löd i Hyndan! Är den vässad oxå?

Rundningsmärke: Turbotekniken förfinas hela tiden. Jag hade en 83-ans 900 turbo som var råtrimmad. Den var verkligen allt eller inget när man gasade och under 2500 rpm hände inget. Min aero som oxå är trimmad är skitsnäll om man gasar "normalt". När man stämplar fullt drar den som en tokig :D Så numer kan man styra dessa med gaspedalen och jag tror att det nog sker samma utveckling med turbo till hojarna.

jäääääääääävlar va läcker film. den här filmen får mycket högt betyg av mig.
när du slangar förbi audin är makalöst läckert.
nu är det bara att göra en 6'a där du gör samma sak fast förbi en polisbil :tummenupp

Sweedo skrev:
Bra löd i Hyndan! Är den vässad oxå?

Rundningsmärke: Turbotekniken förfinas hela tiden.
Förvisso, jag har haft ett gäng turbobilar, allt från SAAB 99, 900 T8, 900T16 och nu sist en Volvo 850,
ingen har varit otrimmad. Det är en enorm skillnad på "ketchup-effekt" i moderna kontruktioner, men
fortfarande gäller att en liten ökning av gaspådraget vid "rätt" varvtal och belastning ger en effektökning
som inte alls motsvarar gaspådraget, undantaget är möjligen lågtrycksturbo med leksaks-aggregat. :)

/A

Silwer skrev:
haha, du skojar va?
Största problemet är nog att han kör med orginaldrevning på R1an.

Nej, jag skojar inte! :D
Så du menar att det var bra med axx i rettan?

Joker skrev:
Nej, jag skojar inte! :D
Så du menar att det var bra med axx i rettan?

Den är turboladdad, oftast tar de ut närmare 250 bakhjulshästar med turbo, en VTR tror jag knappast kommer över 120 orginal iaf (nu vet jag inte om det exemplaret som är med på filmen har några kusar till iofs).

Menade att han med R1an verkar ha svårt att hålla ner framändan, och kan aldrig riktigt ge fullt.

joker, ser kanske ut att inte axa mycket pga han använder vidvinkelsperspektiv på videokameran.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti