Hur ska man fördela vikten vid hård inbromsning?

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra? :va

//Nybörjare

SWE 1 skrev:
Jag har hört olika teorier, den ena är att man skall ha vikten fram, för att få tyngd och bett i framhjulet, och den andra tvärt om, antagligen för att hålla ner bakhjulet och undvika sladd. Oavsett om man nu ska flytta vikten framåt eller bakåt, ska man flytta hela arslet också eller räcker det överkroppen? Vad är rätt och fel? Hur ska man göra? :va

//Nybörjare

nu har jag ingen anning om va jag snackar om igentligen men som nybörjare kan man ju iaf spekulera :tomten du vill ju bli "stor" så din kropp funkar som luft broms så då bör du ju sitta så rakt du kan och då TROR jag du bör sitta ända frame på sitsen för att som du säger få tygnden på framhjulet och pressa ner det (får de kanske tom större kontakt yta då -> mer friktion :va ) men samtidigt är du bara lite framför "mitten" på hojen då så du stabiliserar bak lite..jaja nu har jag iaf spekulerat lite så här mitt i natten o allt :hihi

//Nybörjare

Du vill ha vikt på framhjulet, annars är det risk att du låser det om du bromsar riktigt hårt... Och du kommer att få den mesta vikten fram också, hur du än gör, om du bromsar riktigt hårt...

Vid rakt-fram-bromsning har framdäcket oftast stort överskott med fäste till ingen nytta. Bågen tenderar att göra en "stoppie". Om man flyttar masscentrum bakåt (genom att sitta långt bak) så kan man öka den bromsande kraften och med minskad stoppie-tendens.

/Nybörjare

Du skall sitta upprätt med blicken långt fram!, vikten flyttas fram i vilket fall du vill eller inte! speciellt på en sporthoj, där man knappt använder bakbroms alls vid hård inbromsning! lutar du dig framåt kommer du nog få svårt att hålla emot med armarna, och bakåt vet jag inte hur det skuller gå till utan att droppa styret :va Sitt tight mot tanken och tryck låren mot den. Har du en lucka mellan klockspelet och tanken får du ägna din framtid åt falsettsång :4skrika

summa kardemumma: upprätt, tight mot tanken, inte för mycket armvinkel
bakbroms används mest för få hojen att "sätta sig" i den mån det går, men själv använder jag nästan aldrig bakbromsen i vardagen, (förutom i kryp)

Last edited:
Du har redan vikt fram så det räcker och blir över. Lutar du dig fram kommer dämparen gå i botten och ditt framhjul få mer vikt (däcket får leka fjädring) och tappa fästet. Sitt med så raka armar du kan, sträck på dig, ta och bit-ihopp knän och flytta arslet så långt bak du kan (allt lite överdrivet skrivet dock) Detta funkar i R600 så det funkar nog för gatåka med :tummenupp

björn

ps jag utgår från att du ska bromsa "rakt" ds

Last edited:
SWE 1 skrev:
björn.e skrev:
Du har redan vikt fram så det räcker och blir över. Lutar du dig fram kommer dämparen gå i botten och ditt framhjul få mer vikt (däcket får leka fjädring) och tappa fästet. Sitt med så raka armar du kan, sträck på dig, ta och bit-ihopp knän och flytta arslet så långt bak du kan (allt lite övedrivet skrivet dock) Detta funkar i R600 så det funkar nog för gatåka med :tummenupp

björn

ps jag utgår från att du ska bromsa "rakt" ds
Som björn.e skrev. På min Triple märks sittposition tydligt, räcker med att jag lättar lite på baken under kraftig inbromsning för att bakhjulet ska gå till väders.

Man vill väl ha så mycket däckyta som möjligt i backen när man bromsar eller! Lägger man vikten bakåt så kan man ju bromsa hårdare innan den går upp på framhjulet. Framåt går ju fan inte, går ju mot all logik ! :va

Raka armar upprätt och blicken mot horizonten! ingen risk att framhjulet inte får vikt vid en hård inbromsning... Det viktiga är att du orkar hålla dig kvar!

Jag undrar bara en liten sak.

Vad är det för fel på folk? Varför är det så många som känner sig manade att svara på frågor som dom inte har en aning om svaret på? Det verkar vara en vanligt förekommande tvångstanke, jag-måste-posta-annars-dör-jag-syndromet.

Nu frågar trådskaparen om hur man bromsar hårt på bästa sättet, en ganska viktig sak i säkerhetssynpunkt. Då kommer det en massa dravel och första inlägget inleder med "Nu har jag ingen aning vad jag snackar om", förvisso bättre än att försöka påvisa att man vet men ändå. Varför överhuvudtaget göra sig besväret att svara om man har noll koll. Och att det viktigaste är att hålla sig kvar är väl något man knappast behöver påpeka heller, det är för f-n en självklarhet att man sitter kvar på motorcykeln om man ska kunna bromsa.

Det här dyker upp titt som tätt i så gott som varje tråd. Jag kan förstå att man är lite ivrig om man tex är ny på forumet men det vore att föredra att fler intog en mer passiv roll och att man läser och lär och frågar istället för att försöka svara på något man inte har kunskap om.

Detta har säkert ingen relevans för bulken av er, men jag som aldrig tidigare har haft motorcyklar med geometri/grepp nog att lyfta bakhjulet i hastigheter över 50 knyck har använt en annorlunda teknik för att kunna bromsa på gränsen för däcksläpp och ändå behålla kontrollen. Jag ser till att jag håller mig kvar i sadeln (en VFR -86 har sluttande tank utan ingrepp att knipa kring så man hamnar ovanpå tanken annars), samt bromsar med böjda armar med armbågarna neråt och inåt, detta för att känna av bromskraften utan att behöva orsaka släpp för att veta att jag bromsat för hårt.

Jag misstänker dock att jag kommer att behöva revidera min teknik nu när jag skaffat en nyare hoj..

Harder skrev:
ta körkort så lär du dig

För det är helt omöjligt att han ställs inför en hård inbromsning när han övningskör och då vill veta hur han ska göra? Sluta dryga dig.

SWE 1 skrev:

//Nybörjare

Hmm, sitt i en korrekt körställning först; bekvämt, avslappnat, lätta böjda armar, knäna lätt mot tanken osv. Viktigt för bromsningen är även att fötterna pekar framåt och ungeför mitten av foten är på stöden så du inte tappar fästet.

Utgå alltså ifrån normal körning - för det är så det kommer se ut när du verkligen behöver bromsa...

Sedan blicken framåt och knäna hårt mot tanken vi bromsning. Att flytta sig under bromsningen är INGEN hit. Det kan hända du glider framåt på sadeln ifall du suttit för långt bak (då anser jag man sitter fel) men då har du antagligen även dåligt grepp om tanken också. Fokusera på blicken och bromsverkan först och främst.

Köp MC-boken med teorin! Träna bromsningen inför varje säsong innan det blir köra av! Hade bara fler gjort detta så hade det nog sett annorlunda ut i statistiken...

SWE 1 skrev:

//Nybörjare

Grundproblemet vid bromsning med en hoj är tyngdpunktsförskjutningen framåt när hojen niger.

Bakhjulet har KNAPPT markkontakt vid maximal bromsning, och 90% av bromskraften härrör från framhjulet.

Så skulle du kunna fördela vikten vid bromsning, så skulle du ha mer tyngd BAK.
Inte för att öka bromskraften bak direkt (jo den ökar, förvisso, men bara marginellt) utan för att minska nigningen fram, vilket i sin tur tar ner bromssträckan då viktig tid vinns på att chassiet inte ägnar tid till att dyka. Tid som bromsverkan är närmast noll medans gaffeln dyker.

Per definition har alltså en customhoj med stor viktfördelning bak, bättre bromsförutsättningar än en sporthoj.
I teorin alltså. I praktiken är de ju utrustade med trampcykelbromsar så att slutresultatet iaf blir kass. Men det är en annan historia.

Så vill du korta DIN bromssträcka med din hoj - skaffa hårdare gaffelfjädrar och häll i lite tjockare gaffelolja.
Detta var ju vad hela antidivegrejen gick ut på under 80-talet t.ex.
Flytta tyngdpunkten är däremot svårt, iaf vad avser DIN sittposition. Lyssna på Tuk-Tuk här nedan, han förklarar hela grejen bra med din egen position!
Vid lastning/packning däremot kan man ju tänka på detta med viktfördelning.

Sporthojar med tailraiser så att röven står rakt upp i himlen ser inte bara töntiga ut, de får oxå längre bromssträcka. De står ju redan s.a.s "på näbben" och vill gärna tippa över vid hård bromsning.
Fränt vid korvmojjen med en stoppie, men synnerligen obegåvat på bana eller gata vid en maxhård inbromsning.

Last edited:
Första gången på hoj? Sätt lite fart på hojen och bromsa mycket försiktigt. Igång igen och bromsa lite hårdare osv. Du kommer att känna vad som fungerar! Gammal hederlig "learning by doing".

Det jag fick lära mig på körskolan i alla fall är att titta framåt , hårt med frambromsen, väldigt lite med fotbromsen , det finns ju siffror på 90 % fram och 10 % vif kraftig inbromsning .

Så som jag förklara ovanför gick jättebra på den hojen jag körde upp på en Honda Seven Fifty . Att bromsa ifrån 90 till tvärstopp gick hur bra som helst med lite övning .

Jag har gjort exact samma med min hoj efter jag klarade körkortet (GSXR 750, 86 och 89) och där känns det lättare för mig att bromsa lite mer med bakbromsen än på den hojen i körskolan , 80% mot 20% skulle jag gissa på ett ungefär .

Det skiljer säkert mkt beroende på vad det är för hoj du har givetvis .

Lär dig i låga hastigheter först , få kläm på det , sen ökar hastighten när du känna dig redo . Viktigt att lära sig på sin egen hoj .

IKEA's parkering var skitbra till detta !! :tummenupp

Magnus-Sthlm skrev:
Vad är det för fel på folk? Varför är det så många som känner sig manade att svara på frågor som dom inte har en aning om svaret på? Det verkar vara en vanligt förekommande tvångstanke, jag-måste-posta-annars-dör-jag-syndromet.
Nu frågar trådskaparen om hur man bromsar hårt på bästa sättet, en ganska viktig sak i säkerhetssynpunkt. Då kommer det en massa dravel...
Kunde inte sagt det bättre själv... :tummenupp

Magnus-Sthlm skrev:

Nu frågar trådskaparen om hur man bromsar hårt på bästa sättet, en ganska viktig sak i säkerhetssynpunkt. Då kommer det en massa dravel och första inlägget inleder med "Nu har jag ingen aning vad jag snackar om", förvisso bättre än att försöka påvisa att man vet men ändå. Varför överhuvudtaget göra sig besväret att svara om man har noll koll. Och att det viktigaste är att hålla sig kvar är väl något man knappast behöver påpeka heller, det är för f-n en självklarhet att man sitter kvar på motorcykeln om man ska kunna bromsa.

Det här dyker upp titt som tätt i så gott som varje tråd. Jag kan förstå att man är lite ivrig om man tex är ny på forumet men det vore att föredra att fler intog en mer passiv roll och att man läser och lär och frågar istället för att försöka svara på något man inte har kunskap om.

:rofl :rofl :rofl :rofl ironi 7000 %

Ja man kan ju fråga sig hur folk tänker när dom lägger in posts som inte svarar på trådens fråga. :7peta

När det nu kommit in på bromsträning kan det ju nämnas att om man är helt ny så kan det vara bra att träna lite på att komprimera framgaffeln med bromsen till lämpligt läge för maxbromsning.
Inte helt ovanligt för nybörjare att de bromsar för kraftigt från start, blir rädda när hojen niger varpå de släpper bromsen så att hojen fjädrar upp och då bromsar de kraftigt igen med framhjulslåsning som följd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT