180 däck på en ZX6R-96a

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Tänkte höra om det är nån som VET om man kan sätta på ett 180 däck bak på en ZX6R av 1996 års modell. Rekommenderad storlek är 160. jag vet tyvärr inte hur bred fälgen är (nån som vet?) eller ens om ett 180 passar i svingen.

Någon som provat?

GÅR gör det ju, men i vanlig god ordning klämer man till däcket så profilen inte blir korrekt. Du kommer att åka runt med gigantiska chicken strips, eftersom du inte kan åka ända ut på kanten av däcket. Hot tip: 250SP kör på 160-bakdäck, köp ett begagnat sådant på Knutstorp framöver.

Mattias skrev:
GÅR gör det ju, men i vanlig god ordning klämer man till däcket så profilen inte blir korrekt. Du kommer att åka runt med gigantiska chicken strips, eftersom du inte kan åka ända ut på kanten av däcket. Hot tip: 250SP kör på 160-bakdäck, köp ett begagnat sådant på Knutstorp framöver.

Jag har fått svar att det inte alls är några problem att ha ett 180 däck på en 5" fälg utav en som provat.

Problemet verkar snarare ligga i att få plats med det på cykeln.

Det funkar...

Jag hade 180-bakdäck på min zx6r -96. Inga problem med att det inte ska få plats i svingen. Det satt på när jag köpte hojen och när jag bytte däck fortsatte jag med 180 (Metzeler). Därför vet jag inte hur mycket mer trögstyrd och liknande den blev men jag upplevde den smidig då...

Den såg iallafall ganska fet ut bakifrån... :D

Kör 180

Jag kör 180 på min Race -95a... Fungerar utmärkt.

Jag ska testa idag så får vi se om det funkar utmärkt på en helt original 96a också... rapporterar...

Ni har så rätt!
Drog på ett Dunlop D208GP för att testa o visst går det. Passar bra på fälgen, passar bra i svingen, inte ens kedjeskyddet behövdes modifieras.
Hur svänger den då? Jo tack, bra. Nu är jag inte van vid däcket, möjligen cykeln är liiiiiite mer trögstyrd, men det är lite då.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman