Kent W
Ny medlem
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Bollnäs
- Hoj
- NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
På flera olika ställen här på Sporthoj disskuteras det här med bensinen i tank/förgasare under vintern. Och inte bara här utan även på många andra mc-sajter.
- Hållbarheten på de aromatiska kolvätena i bensinen är c:a tre månader, sedan återstår nästan bara en massa olika tillsatser.
- Dessa tillsatser avsätts sedan framförallt på munstyckena(mässing) i form av hartsliknande(glashårda) avlagringar. Och för att få bort dessa måste man använda nån mekanisk metod, borra el. liknande, alternativt använda ultraljud.
- Och det här är den vanligaste orsaken till startproblem, och dåliga köregenskaper på våren.
Citat från Classic honda's hemsida:
Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin [10/4]
Hej
Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk.
Hälsningar
Börje Kronström
Team leader QHSSE & Technical Support
AB Svenska Shell
Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.
Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell
SÅ TÖM TANKEN OCH FÖRGASARNA. Så slipper du en massa onödiga problem.
KentW
- Hållbarheten på de aromatiska kolvätena i bensinen är c:a tre månader, sedan återstår nästan bara en massa olika tillsatser.
- Dessa tillsatser avsätts sedan framförallt på munstyckena(mässing) i form av hartsliknande(glashårda) avlagringar. Och för att få bort dessa måste man använda nån mekanisk metod, borra el. liknande, alternativt använda ultraljud.
- Och det här är den vanligaste orsaken till startproblem, och dåliga köregenskaper på våren.
Citat från Classic honda's hemsida:
Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin [10/4]
Hej
Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk.
Hälsningar
Börje Kronström
Team leader QHSSE & Technical Support
AB Svenska Shell
Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.
Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell
SÅ TÖM TANKEN OCH FÖRGASARNA. Så slipper du en massa onödiga problem.
KentW