Vilken tror ni är bäst för mig? (Motard)

Almspang

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
KTM LC4 640 -02
Hejsan! Är ny här på forumet. Jag har beslutat mig för att sälja min bil och köpa en motard. Då har jag mina frågor som ni säkert hört 100a tals gånger.

Vilken motard skall jag köpa? Jag har varit och sngelat lite på Vor hojarna, hur är dom någon som har en erfarenhet av dom? Eller om jag skall köpa en lc4a?

Det som är krav är att man inte skall behöva ligga i garaget o mecka varje natt och att det går att strypa dom för att jag har mellan nu får tung nästa sommar.

Kom men förslag o tips

MVH Rickard

Almspang skrev:
Hejsan! Är ny här på forumet. Jag har beslutat mig för att sälja min bil och köpa en motard. Då har jag mina frågor som ni säkert hört 100a tals gånger.

Vilken motard skall jag köpa? Jag har varit och sngelat lite på Vor hojarna, hur är dom någon som har en erfarenhet av dom? Eller om jag skall köpa en lc4a?

Det som är krav är att man inte skall behöva ligga i garaget o mecka varje natt och att det går att strypa dom för att jag har mellan nu får tung nästa sommar.

Kom men förslag o tips

MVH Rickard

Du ska INTE ha en Vor när du har dom kraven!

Titta efter ktm 640/620/625/660 eller en xr 650. Jag röstar för den sistnämnde såklart :)

Almspang skrev:
okaj varför inte en sådan då :P hehe. LC4orna då?

Alla hojarna han nämnde där utan XR650:n är LC4:or :va

Vor är mycket skruva, därför är dom inte lämpliga eftersom du inte ville ligga i garaget varje dag...

Busgrabb skrev:
Alla hojarna han nämnde där utan XR650:n är LC4:or :va

Vor är mycket skruva, därför är dom inte lämpliga eftersom du inte ville ligga i garaget varje dag...

Haha. okaj..där ser ni hur mkt ja vet änsålänge :P Duke II orna hur är det med dom ?..

Finns det någon köpguide eller något på denna sida när man köper hoj..skulle var bra att ha :)

Varför vill alla ha KTM?..Det finns andra hojjar ju...Tycker det känns lite trist att alla motarder man ser är bara KTM överallt..

Jocke W skrev:
Varför vill alla ha KTM?..Det finns andra hojjar ju...Tycker det känns lite trist att alla motarder man ser är bara KTM överallt..

Ge mej något tips på en bra motard som man inte behöver meka med jämt och inte kostar mer än runt 50t

Vad är mecka jämt?..Har inge större problem med min 426,a..det är ju mx nu men tror inte problemen ökar när man sätter på slicks..

Jocke W skrev:
Vad är mecka jämt?..Har inge större problem med min 426,a..det är ju mx nu men tror inte problemen ökar när man sätter på slicks..

okaj förlåt min för min otydligt het men som inte behöver servas så mkt kanske nån /några ggr / år :)

Almspang skrev:
okaj förlåt min för min otydligt het men som inte behöver servas så mkt kanske nån /några ggr / år :)

Även en mer gatvänlig motard kräver mycket mer service än andra hojar. Jag har 600 mils serviceintervall på min och det är nog det högsta jag sett på nån fabrikstillverkad motard (kommer säkert bli rättad nu). KTM 640/DukeII har 500 mil (olja/ev. ventiler), 660 o 625 har 250 mils serviceintervall. Sen gör ju vibrationerna från en stånka att du får kolla över och dra åt bultar lite då o då också (iofs inget problem på min hoj). Med de krav du har så är det nog 640/DukeII som passar bäst.

Coola Ola skrev:
Även en mer gatvänlig motard kräver mycket mer service än andra hojar. Jag har 600 mils serviceintervall på min och det är nog det högsta jag sett på nån fabrikstillverkad motard (kommer säkert bli rättad nu). KTM 640/DukeII har 500 mil (olja/ev. ventiler), 660 o 625 har 250 mils serviceintervall. Sen gör ju vibrationerna från en stånka att du får kolla över och dra åt bultar lite då o då också (iofs inget problem på min hoj). Med de krav du har så är det nog 640/DukeII som passar bäst.

Okaj. 640 lockar mäst. vet ni om man kan lättvicktsregga den? har bara mellan kort nämligen i ett år till :)

Almspang skrev:

hmm..skulle få noja om jag inte fick hålla på med hojjen mer än så haha
nä mer än så får man hålla på med på 426,an..nu är det iochförsig inte WR jag har kan tänka mig att den är lite mer lätt servad..Yz,an håller jag på med för jämnan..men det är ju bara för att man e nogrann..som nån skrev..stånkor vibrerar ju rätt mycket så man får strippa den ibland och gå igenom varenda skruv så ingen har börjat lossnat..sen byter ja olja var 10 timme ungefär..byter olje filter 20 timmar..så okey..om man ser det som mecka mycket så har du rätt....köp ktm =P

Almspang skrev:
Okaj. 640 lockar mäst. vet ni om man kan lättvicktsregga den? har bara mellan kort nämligen i ett år till :)

Jag har fått för mej att lc4'orna inte går att strypa. Däremot så ligger XR650R på 14kW orginal, och hamnar därmed in i mellanklassen.

Hur kan det va så lite (på pappret) när dom uppenbart verkligen inte går så segt?
Det måste ju alla förstå som är lite insatta?. T.ex Besiktnings killarna..

Jocke W skrev:
Hur kan det va så lite (på pappret) när dom uppenbart verkligen inte går så segt?
Det måste ju alla förstå som är lite insatta?. T.ex Besiktnings killarna..

Dom är strypta för att klara bullerkraven, typ.

ja men husa 650 har väl inte 9kw i motorn??

Hur mycket är 1kw gemfört med hk?

Jocke W skrev:
ja men husa 650 har väl inte 9kw i motorn??

Hur mycket är 1kw gemfört med hk?

Dom har 9kW nånstans (om det är i motorn eller på bakhjulet vet jag inte) när dom levereras från fabrik. Sen kan man ju plocka strypningarna om man känner för det (en självklarhet) så får man en massa roliga hästar att leka med.

LC4 motorerna är strypta från fabrik, likaså hondas xr650r och en massa andra modeller från diverse tillverkare.

1kW = 1,36hk

CayLe skrev:
Dom har 9kW nånstans (om det är i motorn eller på bakhjulet vet jag inte) när dom levereras från fabrik. Sen kan man ju plocka strypningarna om man känner för det (en självklarhet) så får man en massa roliga hästar att leka med.

LC4 motorerna är strypta från fabrik, likaså hondas xr650r och en massa andra modeller från diverse tillverkare.

1kW = 1,36hk

hmm..okey..trodde inte dom va strypta utom på pappret =)...tack för upplysningen !

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back