V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

  • Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

IronMike

Guest
Sitter och funderar på vad man ska satsa på till våren. Senaste hojjarna, detta året, har varit en Aprilia rsv Mille samt en CBR 929. När jag hade Millen å saknade man ketchup-effekten, när man hade radfyran så saknade man bottenvridet och det råa ljudet.

Vad det gäller prestandamässigt, så går det att åka fort, riktigt fort med ex en Mille, om man kan köra ..trots att effekten talar mot en om man jämför rakt av med en 929a exempelvis.

Vad föredrar ni? Om ni fick välja vad ni ville ha, om ni fick en slant till att köpa nyare hoj, kring 80'bläcket..

:rolleyes:

Det är ju skoj att sticka ut med en ovanligare r-hoj, cbr, r1, zrx och gsx-r känns ju jävligt tråkigt om man vill sticka ut lite. Det bor ju redan ett par såna i området.

Hm hmm
 
Jag hade valt twinnen om effekten varit högre...

Ljudet är skit-gott och charmen som 4:orna saknar finns där.

Twin med turbo (om det går med pulser m.m.) :yoparty
 
Har ägt både Twin & fyra...för min del passar fyran min körstil mkt bättre. Sålde min RSV Mille efter 3 månader!
 
twinnarna kan aldrig nå samma effekt som 4orna för smma pris men twin lätt pga de goa ljudet :D
 
Du ska ju självklart satsa på en Mille R -00:a, Öhlins runt om, OZ-fälgar, snygg italiensk design... Du hör att det är det du vill ha... :tummenupp :)
 
Finns ingen twin (för överkomliga pengar) som kan nå samma vrid och effekt som en modern radfyra på en liter.
Detta har diskuterats i åtskilliga trådar med bifogade effekt/vrid-diagram.

Hur de upplevs att köra är dock en annan femma.
 
Jag tycker twinnar är rent ut sagt tråkiga att köra. Klena på botten jämfört med stånkor och klena på toppen jämfört med radfyror.

Nä fy tusan nog ska det vara radfyra. Chassiet är väl det som skulle göra att man väljer en twin då.
 
sandstream skrev:
Finns ingen twin (för överkomliga pengar) som kan nå samma vrid och effekt som en modern radfyra på en liter.
Detta har diskuterats i åtskilliga trådar med bifogade effekt/vrid-diagram.

Hur de upplevs att köra är dock en annan femma.

Jobbigt när man måste köpa hoj efter effekt/kr?
 
Beror väl lite på vad man ska använda hojen till.
Ska man åka bana så är effekten i en V-twin (748,996,sp1,Mille)
tillräcklig för 99% av alla gatåkare.
För rödljusracing är nog en rad 4:a att föredra.
 
Jag väljer twinnen.....gärna en Mille

ljudet....
vridet....
ej en dussin hoj....
Italienare amore.....
 
Är uppväxt nära E:4 där det var än fin bit som var rätt obebodd och många rad4:or man hört vråla förbi.
Så rad4:a utan tvekan för min del.

tvinnarna förknippar jag med HD och diverse andra konstiga fordon. (ta inte illa upp nu!)
 
Is this a trick question?

Twin tycker jag är bäst, men jag har inte haft någon rad4.

Så egentligen skall jag hålla käft om vilken som är bäst, precis som alla andra som inte ägt både twin och rad4.
 
Vad jag vet har inte twinnar något bättre bottenvrid..

Självklart väljer man rad 4'an för ljudet, vridet, effekten, bekvämligheten.. :Bugar
 
Vet faktiskt inte. Båda har för- och nackdelar.

De aktuella hojarna som trådstartaren nämner har jag dock ingen erfarenhet av.

Har både en radfyra o en V-twin hemma. Går inte att jämföra effektmässigt (sv 650/gsx r 1000 o tidigare sv 1000) svårt att välja vilken jag tycker bäst om, ljudet är överlägset på V-twinnen men gsx r:n är ovanlig i färgsättningen :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top