Slanga med skoter, hur?

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Efter att ha åkt och slangat med både sporthoj och SM ett antal kilometer har jag nu äntligen(?) utökat vagnparken med en Aprilia SR50 DiTECH 01:a.

Helt original så när som på annan bricka i variatorn, som jag förstod. Gör just nu 75 enligt mätaren som jag antar +:ar friskt(?).

Så till den springande punkten hur får man upp eländet på slangen? Var ute och provade i dag i en uppförsbacke, men det vill sig inte. Sitter så långt bak det går och har provat att hålla in bromsen för att få mer driv men variatorn slirar ju så pass att det aldrig blir något riktigt ryck även om den drar piggt.

Går det att slanga med en original eller är det trim som gäller?

Hur göra? Tips, råd och länkar till både teknik och trim mottages tacksamt.


/Raid
 
Tack för det uttömande svaret...

Ska man starta från i princip stillastående då med full gas och broms i, eller? Det blir ju inget direkt ryck av motorn och jag är iaf inte karl nog att slita upp hojjen enbart med armstyrka...


/R
 
Antar att du redan testat alla ryck och pumpmetoder? Utgår från det eftersom att du kan dina saker :)
Om det nu inte går ändå så återstår nog bara att byta vikter i variatorn eller att trimma helt enkelt. (Det skulle du väl göra ändå?)
Tanka hem en scootermoppefilm och kika hur dom gör kan ju kanske hjälpa lite.
Det är egentligen rätt lätt att slanga med en hårtork, dom har all vikt bak och bakbromsen på styret så det är ju bara sitta där och dutta :)
 
Last edited:
man kan slanga med en orginal skotermoppe!!..

har sett niklas carle köra nästan ett varv runt rörken med en helt orginal sådan!
 
AJ AJ AJ

synd bara att du köpt fel moppe raid! Ditech har nämligen överstegringsskydd :fakta
tro det eller ej!
Jag har provat... :skrämd
en gilera runner med 70cc och 19mm lyfter ur lätt som helst. det gäller att ha driv (åka så sakta som möjligt utan friläge i) och sedan rycka bakåt å gasa

Men den chippade Ditech'en jag provat bara ströp motorn när man lyckades lyfta lite. Too bad! men efter som dom har programerbara boxar som styr det mesta, så ta kontakt med mågon moppe verkstad och fråga.
 
som jag sa på potatisforumet!
ditechen som e direktinsputad stryper bränsletillförseln vid 45 graders lutning! tooo bad! dit ska de inte va nå problem att komma iaf va jag har hört!
 
Ställ dig gränsle över moppen, men fötterna i marken. Gasa fullt och dra upp den, sen sätt dig på den.
 
Som sagt går nog inte så bra med wheelie skyddet : )
Och sedan så har aprilla som många andra scootrar Minarelli motor.....där alla oginaldelar suger, inte minst kopplingen.

Lite Malossi MHR prylar, typ cylle och pipa och koppling gör susen :brynad
 
Så den har överstegrings skydd, trodde inte såna dumheter var uppfunna. Utan bara tippskydd, men det måste ju gå att koppla bort enkelt. Måste ju sitta en koppling med en kula eller nåt som rör sig som mäter vinkeln, bör inte vara så svårt.. Hmmm... Någon som hittar länk hur man fixar det får ett Happy Meal på McD on ME! :D

Nisse - Byta vikter? Vad tjänar jag på det? Slirar det inte lika mycket då, eller vad? Har iofs tänkt köpa Malossi kopplingen när jag ändå håller på och den ska ju vara justerbar...

Busgrabb - Njae, inte sitter det en Minarelli motor i DiTECH:n. De har ju en "egen" motor, därav brist på trim.


Undrar om stegrinsskyddet kan sitta i CDI boxen. Med Malossi kittet följer det med en helt ny och den borde ju inte ha begränsningen tycker man...


Tack för alla tips! Kan Carle ska f-n jag kunna oxå! :D


/R
 
Oki, nu har jag lösningen på DiTECH och slangproblemen. Anledningen till att det "inte går" att slanga över 45 grader har inget med ett tippskydd att göra. Beror på att bränslepumpen sitter högt och om man inte har full tank så suger den luft. Så nu vet ni det... ;)

Slipper jag oroa mig för det iaf....


/R
 
Jaha där ser man! Då blir det till att köpa ett happy meal till dig själv nästa gång då!
 
Jag hade en aprilia sr50 ditech när ja hade moppe.. den var ostrypt i variatorn o gjorde ca 100 på mätaren (som visar en hel den för mycket) det var inga problem att få den att gå upp på bakan, men sen så gick det bara att åka en kort bit innan den tappade kraften och gick ner, var som att bensinen inte kom fram ordentligt. så ditechen är inte den bästa moppen o slanga me!
 
Tack! Men som sagt:

Oki, nu har jag lösningen på DiTECH och slangproblemen. Anledningen till att det "inte går" att slanga över 45 grader har inget med ett tippskydd att göra. Beror på att bränslepumpen sitter högt och om man inte har full tank så suger den luft. Så nu vet ni det...


/R
 
Är inte proffs på tvåhjuliga scooters... men Snöskotern borde ju ha liknande variator!
Där sätter man en styvare fjäder för högre tillslag och det skulle då inte jag tacka nej till dom där "kopplingsmördarna" låter ju ut som om dom slirar på kopplingen hela sitt liv..

nää höj upp tillslaget till 4-5tusen så ska ni få se på grejjer!! :tummenupp :D
 
Det vart ett Malossi 70cc kitt istället. Varför ha teknik när man kan ha "rå-styrka"..? :D


/R
 
Jag och comi lekte med en sån moppe en kväll.
helt orginal så satt 12:erna en timme senare
tekniken var att varva allt vad stackars motorn pallade med bakbromsen intryckt i strax under gångfart sen släpp bromsen och slit och luta dig bakåt så funkar det!

tänk på att farten inte är allt förhög när du leker när du bromsat ner den ett par ggr för att inte slå över så tar farten lätt slut.... trust me!
 
Tackar för tipset! Testade lite åt det hållet, men var nog inte tillräckligt brutal.
Beställt Malossi kitt nu så får vi se vad som händer... Sen finns det ju ett NOS kitt som ska ytterligare c:a 6hk. Totalt runt 17 hästar(!) :D


/R
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top