Arbetstemperatur på Thundercat -98?

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Börjar fundera på om det är nått skumt med min MC... Normal arbetstemperatur är runt 60 grader.. Detta är första strecket på min temp mätare, så det är väldigt svårt att se om hojen är varm eller inte då jag startar från kall mc. Har märkt att den efter lite burn och hård körning ibland kommit upp till mitten av mätaren 80grader..

Vad kan vara normalt för en Yamaha Thundercat -98 ?? om det är nått fel har ni några tips på åtgärder då?

/ Killen som ägt mc i 1 vecka =)

silverpilen740 skrev:
Börjar fundera på om det är nått skumt med min MC... Normal arbetstemperatur är runt 60 grader.. Detta är första strecket på min temp mätare, så det är väldigt svårt att se om hojen är varm eller inte då jag startar från kall mc. Har märkt att den efter lite burn och hård körning ibland kommit upp till mitten av mätaren 80grader..

Vad kan vara normalt för en Yamaha Thundercat -98 ?? om det är nått fel har ni några tips på åtgärder då?

/ Killen som ägt mc i 1 vecka =)

Det är lika dant på min. Vet ej om det skall vara så.

Jag bytte termostat för att vara på säkra sidan, men det gjorde ingen skillnad.

Jepp så är det på min med.
Men det är väl alldeles normalt att det blir varmare om man kör sakta eller burnar. (Så har det ju varit med bilar i alla tider...) Mindre luft som passerar kylaren och alltså mindre kylning samtidigt som det blir mer belastning. Den lilla fläkten startar väl först vid över 80 grader och den är väl inte så hypereffektiv den heller.
Rödmarkeringen på tempmätaren börjar ju inte förens vid över 100 grader så det är fullt normalt att det varierar så tycker jag.

Hejs!

Det är för kallt i luften nu (just precis denna och förra veckan) för att den ska komma upp i högre temperaturer. Era kissekatter är inte de enda som inte visar några högre temperaturer på kylvätskan när termometern inte orkar över 15 grader.

Kanske?

Last edited:
Annars tycker jag det är generellt för just yamaha med problem att nå tempratur.....det kanske skall vara så då det verkar vara många som har samma fast olika yammor.........
här e en annan länk med sama

Länk

Sitter tempsensorn i kylaren?

Det är vanligt på Yamaha och ger förstås låga avläsningar när fartvinden kyler en kylig dag.
Hojar med sensorn i toppen eller i termostathuset visar jämn temp.

Silwer skrev:
Sitter tempsensorn i kylaren?

Det är vanligt på Yamaha och ger förstås låga avläsningar när fartvinden kyler en kylig dag.
Hojar med sensorn i toppen eller i termostathuset visar jämn temp.

Den sitter i termostathuset.

Termostaten skall öppna vid 69-73 grader. Jag har inte varit så högt upp i temp på mätaren, ändå blir kylaren varm. Har kör 300mil. Jag räknade med att min tempgivare eller tempmätare var paj eftersom jag bytt termostat.

Jåke skrev:
Det är för kallt i luften nu (just precis denna och förra veckan) för att den ska komma upp i högre temperaturer. Era kissekatter är inte de enda som inte visar några högre temperaturer på kylvätskan när termometern inte orkar över 15 grader.

Kanske?

Tycker det är konstigt att kylaren blir varm om inte vattentempen i motorn når upp till den temp då termostaten skall öpnna.

Generellt sett:
Kylaren ska inte bli varm innan motorn har nått normal temp, blir den det så kan man misstänka att termostaten står delvis öppen.
Eller att Ford har haft ett finger med i spelet. :D (V6:orna hade under många år en ca 15x15 mm bypass förbi termostaten med följd att dom blev aldrig riktigt varma vintertid).

Men som Silwer påpekade så har vissa Yamaha givaren till tempmätaren sitter i kylaren. :kocko
Exempel på hojar som har det är FZR och Thunderace.
Med givaren i kylaren så visar alltså mätaren tempen i kylaren, inte tempen i motorn. Och då kan man ju undra hur dom har tänkt.

Men nån skrev ovan att givaren sitter i termostathuset och då borde mätaren visa motortemp.

Robban_C skrev:
Generellt sett:
Kylaren ska inte bli varm innan motorn har nått normal temp, blir den det så kan man misstänka att termostaten står delvis öppen.
Eller att Ford har haft ett finger med i spelet. :D (V6:orna hade under många år en ca 15x15 mm bypass förbi termostaten med följd att dom blev aldrig riktigt varma vintertid).

Men som Silwer påpekade så har vissa Yamaha givaren till tempmätaren sitter i kylaren. :kocko
Exempel på hojar som har det är FZR och Thunderace.
Med givaren i kylaren så visar alltså mätaren tempen i kylaren, inte tempen i motorn. Och då kan man ju undra hur dom har tänkt.

Men nån skrev ovan att givaren sitter i termostathuset och då borde mätaren visa motortemp.

Jag har fått reda på att det är en bypass vid termostaten som gör att det blir cirkulation i kylaren. Det är alltså normalt att kylaren blir varm trots att temren ej överstigit den temp då termostaten öppnar. Genom att man har en bypass får man (nu gissar jag) bättre kontroll på vilken vattentemp som går in och kyler motorn. Är det en vinst med bypass annars? Det är den enda anledningen jag kan komma på.

När det nu är en bypass vid termostaten bör det funka lika bra att ha tempgivaren i kylaren.

Verkar normalt att det inte blir högre temp så här års iallafall. Tycker det känns fel att motorn inte kommer upp i rätt arbetstemp.

Glenning skrev:
... Tycker det känns fel att motorn inte kommer upp i rätt arbetstemp.
Håller till stor del med.

Men det finns i vissa fall en anledning att ha en bypass.
Gamla Saab 99 och 900 har termostaten sitter så långt upp/fram på toppen att den inte riktigt hänger om uppvärmningsfasen går fort. Jag har haft några såna där härkar. Om jag kallstartade mitt i vintern från mitt garage och sen ut på E20 140 ryck så brakade nålen iväg upp på rött innan termostaten öppnade första gången, därefter sjönk den nästan ända ned på 3-4 sekunder. Sen pendlade den upp och ner en några gånger innan den stabiliserade sig. Med andra ord rediga termiska chocker för motorn.
Nu ska det sägas att jag aldrig har skjutit en Saabknota så det fungerar tydligen hyggligt i alla fall men det är ju inte bra.
Lösningen var att borra ett 1,5 mm hål i termostaten. På så sätt fick man lite bypass som gjorde att termostaten (dess känselkropp) fick vatten som bättre stämde med motorns egentliga temperatur.
Detta lilla hål gjorde ingen märkbar påverkan på termostatens funktion eller på motortempen.

Jag tror inte dessa argument är gångbara på en hoj, sällan dessa kallstartas i 15 minusgrader och därefter vrids ur i motorvägsfart men detta är alltså det enda argumentet jag kan komma på för att ha en bypass.

Edit: Om motorn inte når normal temp så ökar ju slitaget. Inte bra.

Håller med.

Kan tänka mig att det bilvit viktigare att minska dom termiska chockerna nu när man har "vita motorer" och dessutom ökar ju trimningsgraderna och gods försvinner för att minska vikt. Alu har ju dubbelt så stor värmeutvidgningskoeficient.

Det är ju lite synd att man har gjort för stor bypass så att termostaten inte funkar som den skall.

Robban_C skrev:
Vita motorer?
Va? :va

Mina brukar främst vara svarta och grisiga. :D

Vita motorer har även block i aluminium. Vet inte om det bara är ett uttryck inom volvo eller om det är vedertaget även hos andra biltillverkare.

Ja, jag vet att det var länge sen man man bytte från gjutjärn.

Jag antar också att alla tillverkningstoleranser är mindre nu än för 20-30 år sedan vilket leder till att det krävs bättre kontroll på värmeutvidgningen. Blandar man sen material med olika värmeutvidgning (block i alu och vevaxel i stål eller att man tex gjuter in stålförstärkningar i en alu kolv) borde det bli lite bökigare att få ihop.

Nu rörde jag kanske till det lite extra för mig själv. Skall klura vidare på det.

De´ e´ lugnt. Jag tänkte inte på att vi hade halkat in på bilsidan (trots att det var jag som började).

Robban_C skrev:
De´ e´ lugnt. Jag tänkte inte på att vi hade halkat in på bilsidan (trots att det var jag som började).

Jag fattar inte varför jag fastnar i mina funderingar. Har alldeles för lite erfarenhet för att kasta mig in i sådana här diskussioner. Tycker det är roligt och att jag lär mig något av det hela. Hoppas jag.

Om jag har fel så rätta mig gärna. Det händer att mina teorier är helt uppåt väggarna.

Ja jag har samma problem har låtit hojjen stå å gå på tomgång i tio min så den ha fått arbets temp runt 80 grader sen åker man en km så ä den nere på 60 grader :confused: tog lös termostaten å kokade den men en termometer å den funkade fin fint öpnade runt 72 grader de kan ju int vara bra å köra när motorn aldrig kommer upp i arbets temperatur. Jag kan inte fatta varför inte vattnet i motorn bli varmare så bra kylning kan ju motorn få utan nån hjälp av kylarn ( Ja förutom de där lilla höle i termostaten men de kan ju knappt ha nån inverkan) mykt skummt tyck ja. Nån som kan reda ut detta fenomen ?? så vore jag tacksam :tummenupp

Back