Tempmätningar 2T

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Lite tempdata för de som vill ha lite input för beräkningar av pipa.

3 mätpunkter från en av de två piporna som går under hojen och 3 mätpunkter från en av de två piporna som går under sadeln.

1:a mätpunkten är ca 150 mm från avgasporten, 2:a mätpunkten är mitt på pipan (där den är som tjockast) och 3:e mätpunkten sitter mitt på motkonan.

Lambdasonden sitter rätt långt bak på diffusorn i en av de lägre piporna.

/J
 

Bifogat

  • halvgas.gif
    halvgas.gif
    16.4 KB · Visningar: 407
Mer tempdata

WOT

/J
 

Bifogat

  • fullgasacc.gif
    fullgasacc.gif
    11.9 KB · Visningar: 229
Varierad körning.

/J
 

Bifogat

  • varieradkorn.gif
    varieradkorn.gif
    13.4 KB · Visningar: 208
Som synes så är det en rätt stor skillnad på de övre och undre pipornas temperatur.

Men piporna är väldigt snarlika i sin utformning, se bild.

/J
 

Bifogat

  • jollys.gif
    jollys.gif
    11.8 KB · Visningar: 197
Hur som helst, detta är ju data från 125 cc cylindrar, borde gå att använda för tvåcylindriga 250, singelcylindriga 125:or osv.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Som synes så är det en rätt stor skillnad på de övre och undre pipornas temperatur.

Men piporna är väldigt snarlika i sin utformning, se bild.

/J

Nice! Ja, verkligen stor skilnad. Tror det var RD500 som har bra mycket längre övre pipor. Jag har tidigare kört med för korta pipor på min NS400R. Noterade vid körning i svalt väder o direkt efter varmkörning att vid första fullgas-åk funkar de bra. Efter en stund när piporna är varma, tappar motorn massor i övre mellan. Men på topvarv+ blir det kannon.

Har nya Jolly Moto nu. Man borde labba med att styra tempen genom att linda med..vad-det-nu-är-man-använder för att "sampla ihop" piporna. Eller så är tempskilnaden ett possitivt fenomen som breddar bandet? Men flera hundra grader??? Vad tror du?

Håkan
 
Jag kollade fel tror jag. Missade färgerna. Mellan de olika piporna är det inte så stor temp skilnad som jag trodde. Bör bli några 2-3 hundra rpm i diff max. Jag kör i o f s utan kåpor o nedre krökar ligger direkt i fartvinden. De går nog väldigt kalla.

Håkan
 
håkanolsson skrev:
Bör bli några 2-3 hundra rpm i diff max.

Hmm, vi räknar på det!

Vi hittar i energiböckerna:

a = roten ur (kappa * R * T)

där a är ljudhastigheten.

Utan att gräva för djupt (hittade kappa för avgaser (1,31) men hade svårt att hitta R för avgaser) så kan man då säga att hastigheten påverkas linjärt av roten ur temperaturen.

Så vi säger att en pipa är avstämd perfekt när den går med 300 grader, och att pipan har en längd på 1000 mm (från kolven till motkonans tänkta slut). Om vi kör med 400 grader så ändras gashastigheten med 13,5% och detta skulle ge att om vi bygger om pipan för denna temperatur så skulle den behöva vara 13,5% längre -dvs 135 mm. Det är tokmycket!

<EDIT!!> Argh! Det ska ju vara i Kelvin för i h-e! Klantjohannes i farten igen... Då blir det 8%! Ok, 80 mm då.

Nu skiljer det sig ju inte så mycket, runt 60 grader på fullgasrepan (mätpunkt mitt på pipan). Men det ger ju 7,5% i det här fallet.

<EDIT!> Nej, inte 7,5%, utan 4,5% (i det tänkta exemplet 45 mm)!

God input till simuleringarna blir det ju.

Btw så är mätningarna gjorde utan magkåpan på plats, så det blir en del kylluft.

/J
 
Last edited:
Back
Top