hasse w
Ny medlem
Jag behöver hjälp med att reparera ett avgassystem i titan.
Någon i stockholm som behärskar det?
/Hasse
Någon i stockholm som behärskar det?
/Hasse
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad krävs i svetsväg för att svetsa titan? används gas gemensam med andra metaller vid tig-svetsning?
du kan jämföra det med rostfri svetsning.. är det bara en spricka så räcker det med rotgas i röret. ska det vara "precisionssvets" så ska det vara atmosfärisk skyddsgas, alltså svetsa i gasfylld kammare (liknar blästerskåp).. saken är att titan åtdrar sig syre i materialet redan vid 400°C och ändrar karaktär i strukturen (när det blir blått).. en "rolig" sak med att svetsa titan är att man blir rookie på nytt och doppar elektroden ganska lätt för smältan blir nästan magnetiskt, det går att se när man kör med tillsats, droppen liksom drar sig mot elektroden... det är förövrigt väldigt lätt att få snygga fogar i titan![]()
Kolla med Rolle Rotax här, jag vet inte om han svetsar titan, men han är en hejare på att svetsa, så han är en bra start![]()
Ring aerosvets och hör med honom. Han ska tydligen vara en klippa på att svetsa i allt möjligt material.
Fan det låter nästan som att jag måste leka runt lite på jobbet och prova!
Hur beter det sig över 400 grader menar du?
Precis som om man svetsar svart med tig:en och har för mkt ström / stannar för länge. Fogen blir full med luft / porer och "exploderar"??
Såå..
Hur var det nu?
Vem kunde svetsa & blev det bra?
Har ett mellanrör till mitt akra-system som behöver sys ihop lite..
Det sista röret jag svetsade ihop blev kalasbra.
Röret före det blev fungerande, men om du tar en y-förgrening och kör över med bil några gånger och sedan låter någon som inte kan svetsa försöka först så är inte förutsättningarna så bra.
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |