Vem kan svetsa titan i stockholm?

hasse w

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
CBR 600 RR ssp
Jag behöver hjälp med att reparera ett avgassystem i titan.
Någon i stockholm som behärskar det?

/Hasse

det här är ett par år sedan men då var det "bara" 2 firmor i sthlm som lyckades svetsa titan.... den ena var hammarhagens rostfria i nynäshamn... men jag tror inte att dom håller på med det längre eftersom det är lite knepigt att få det bra.... (har för mej att man måste svetsa inne i en kammare som e fylld av en viss gas och att det absolut inte får finnas något syre alls...., lite kinkit) men som sagt det var ett par år sedan och jag tror att ny teknik kanske har framkommit och då även nya firmor som pysslar med titan....

google kanske?

Vad krävs i svetsväg för att svetsa titan? används gas gemensam med andra metaller vid tig-svetsning?

Vad krävs i svetsväg för att svetsa titan? används gas gemensam med andra metaller vid tig-svetsning?

du kan jämföra det med rostfri svetsning.. är det bara en spricka så räcker det med rotgas i röret. ska det vara "precisionssvets" så ska det vara atmosfärisk skyddsgas, alltså svetsa i gasfylld kammare (liknar blästerskåp).. saken är att titan åtdrar sig syre i materialet redan vid 400°C och ändrar karaktär i strukturen (när det blir blått).. en "rolig" sak med att svetsa titan är att man blir rookie på nytt och doppar elektroden ganska lätt för smältan blir nästan magnetiskt, det går att se när man kör med tillsats, droppen liksom drar sig mot elektroden... det är förövrigt väldigt lätt att få snygga fogar i titan :)

du kan jämföra det med rostfri svetsning.. är det bara en spricka så räcker det med rotgas i röret. ska det vara "precisionssvets" så ska det vara atmosfärisk skyddsgas, alltså svetsa i gasfylld kammare (liknar blästerskåp).. saken är att titan åtdrar sig syre i materialet redan vid 400°C och ändrar karaktär i strukturen (när det blir blått).. en "rolig" sak med att svetsa titan är att man blir rookie på nytt och doppar elektroden ganska lätt för smältan blir nästan magnetiskt, det går att se när man kör med tillsats, droppen liksom drar sig mot elektroden... det är förövrigt väldigt lätt att få snygga fogar i titan :)

Fan det låter nästan som att jag måste leka runt lite på jobbet och prova!

Hur beter det sig över 400 grader menar du?

Precis som om man svetsar svart med tig:en och har för mkt ström / stannar för länge. Fogen blir full med luft / porer och "exploderar"??

Ring aerosvets och hör med honom. Han ska tydligen vara en klippa på att svetsa i allt möjligt material.

Japp, Aerosvets svetsar titan utan problem. Håller hus i Vinsta industriområde.

Ring aerosvets och hör med honom. Han ska tydligen vara en klippa på att svetsa i allt möjligt material.

Jag svetsade bobinfästen på svingen hos honom. för att folk rekomendarade honom. Han tog bra betalt och han gjorde två försök och båda losnade.

Sen tog Petter min hoj till hans kontakt i Uppsala.
Och dom bara garvade och den taskiga svetsen som Aerosvets hade gjort.
Så dom slipade rent allt och byggde upp ett nytt färste, som blev fan bättre än orginal.

Men det var i aluminium.
Aero kanske är asgrym på Titan men suger på ali´jum´jum.

Fan det låter nästan som att jag måste leka runt lite på jobbet och prova!

Hur beter det sig över 400 grader menar du?

Precis som om man svetsar svart med tig:en och har för mkt ström / stannar för länge. Fogen blir full med luft / porer och "exploderar"??

Dom mekaniska egenskaperna ändras när titanet kommer i kontakt med gaser som hydrogen, oxygen och nitrogen omkring svetszonen.

testa att leka lite med ett par skrotbitar..

du kan läsa mer om egenskaperna här http://www.abc.se/~m8010/titan1.htm

Såå..

Hur var det nu?
Vem kunde svetsa & blev det bra?

Har ett mellanrör till mitt akra-system som behöver sys ihop lite..

Jag kan ev. fixa ditt rör.

Åker dock utomlands nu 1½ vecka. Skicka över en liten bild på min mail så kan jag avgöra.

micke169@hotmail.com

Stellan Egeland (SE - service, Beyond bolt on) har nyligen gått en kurs i titansvetsning.

Såå..

Hur var det nu?
Vem kunde svetsa & blev det bra?

Har ett mellanrör till mitt akra-system som behöver sys ihop lite..

Det sista röret jag svetsade ihop blev kalasbra.

Röret före det blev fungerande, men om du tar en y-förgrening och kör över med bil några gånger och sedan låter någon som inte kan svetsa försöka först så är inte förutsättningarna så bra.

Det sista röret jag svetsade ihop blev kalasbra.

Röret före det blev fungerande, men om du tar en y-förgrening och kör över med bil några gånger och sedan låter någon som inte kan svetsa försöka först så är inte förutsättningarna så bra.

Riktigt så illa är det inte..
Mera som ett par sprickor i bara..

Skickar pm.

titan

har oxå lämnat in jobb på aero svets, både alu och titan, typ 6ggr, han har varierande kvalite på det utförda jobbet och tar riktigt bra betalt!!

Aero-svets var en utmärkt firma på Lennart Erlandssons tid.

Jag har däremot inte hört något bra om den nye ägaren.

Mvh,
Ingvar

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back