Nybörjarfrågor; uppkörning, strypning osv.

Beginner

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
ingen just nu
Hej!

Jag är 17 år och fyller 18 i maj, och funderar på att ta MC-kort för mellanklass under sommaren, så jag har ett par frågor :hihi

Om jag köper en Mc med högre effekt än 25kwh, men sen stryper ned den till mellanklass, måste jag fortfarande betala lika mycket försäkring på den? Kan jag strypa ned vilken cykel som helst och få den registrerad som mellanklass?

Vilken sorts MC är lättast att köra upp på? Vad brukar priserna ligga på ungefär per körlektion? Har hört att det är dyrare per lektion för MC än för bil.

Är det en mycket dum idé att skaffa en R1:a eller fazer som första MC?

Beginner skrev:
Hej!

Jag är 17 år och fyller 18 i maj, och funderar på att ta MC-kort för mellanklass under sommaren, så jag har ett par frågor :hihi
Beginner skrev:
Om jag köper en Mc med högre effekt än 25kwh, men sen stryper ned den till mellanklass, måste jag fortfarande betala lika mycket försäkring på den? Kan jag strypa ned vilken cykel som helst och få den registrerad som mellanklass?
Ja du kan strypa alla och registrera som mellan,
försäkringen blir på fulleffekt men har du tur kan du få vissa hojar
försäkrade på 25kw, t ex på bilsport och mc men dom tar
inte nyare sporthojar.
Beginner skrev:
Vilken sorts MC är lättast att köra upp på? Vad brukar priserna ligga på ungefär per körlektion? Har hört att det är dyrare per lektion för MC än för bil.
ER-5, CB500 osv brukar man väl köra upp på?
priserna: ingen aning.
Beginner skrev:
Är det en mycket dum idé att skaffa en R1:a eller fazer som första MC?
Nej, inte om du har något bakom pannbenet.

Oddjob skrev:
Nej, inte om du har något bakom pannbenet.

Håller med till 100%. Cykeln är inte svårkörd på nått sätt.. men kör lugnt innan du behärskar den. Cykeln är inte farlig, den kommer inte slänga av eller döda dig. Allt beror ju på hur du kör..

Enda anledningen till att inte ha en hoj som går som satan som förstahoj är ju att man tror att man är bättre än man är i början. Kommer du in i en kurva för fort och inte vet hur man ska hantera det så går det ut i skogen. Om du däremot inte kör som en tok även om du har en hoj som klarar det så är det ju lugnt. Men risken ökar ju att man kör av vägen med en toksnabb hoj för de flesta förare eftersom hojen går fortare och eftersom det är svårt att låta bli att gasa max.

kör upp med en offroad eller en honda cb 500 etc..
sporthoj går om du kan hålla balansen med fullt styrutslag, men då får banan anpassas efter hojen..

Du verkar ha fått svar på det mesta, en körlektion kostar runt 450-500kr och det brukar vara för 40 minuter. Oftast kan man bara ta dubbellektioner för MC, så är det härikring i alla fall.

Tog kortet förra sommaren och då kostade det här i Piteå 950kr för en dubbellektion, med deras hoj och utrustning

Du kan räkna med att det skiljar ganska mycket i pris på lektioner från bil till mc.
Mina lektioner som var 55min kostade 790kr (tog mina på Driver), betydligt dyrare än för bil, men det var ju iofs på stenåldern som jag tog för bil,

Kolla även upp flera alternaiv, om så finns.
Själv så valde jag Driver för de hade längre körlektioner än de andra, då jag värderade längre körtid, än några kronor billigare lektioner.

Tror inte en r1a eller nån annan literhoj är nån höjdare om du ska strypa den till 25kw.. ju mer du ändrar motorn ju sämre går den. Bättre att köpa nått med mindre motor..

Cervantes skrev:
Tror inte en r1a eller nån annan literhoj är nån höjdare om du ska strypa den till 25kw.. ju mer du ändrar motorn ju sämre går den. Bättre att köpa nått med mindre motor..

Hur mycket sämre? Tycker att dom flesta mellanklass cyklar jag sett vart rätt fula...ni får gärna lägga upp bilder på några snygga.

Beginner skrev:
Hur mycket sämre? Tycker att dom flesta mellanklass cyklar jag sett vart rätt fula...ni får gärna lägga upp bilder på några snygga.

jag har köpt en r6a som jag ska strypa.
men sen får man väl se om strypningen sitter kvar.
mkt fin hoj, lillebrorsan till r1an jue! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...