Bygga streetfighter av Blade 954 -02? Behöver lite råd..

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Va ute o åkte en hel del på kurviga småvägar igår, tyvärr visade det sig att jag får ont i handleden jävligt fort när det inte finns tillräckligt med fartvind för att avlasta överkroppen :( Måste hålla över 120 för att avlasta handleden, och riktigt så fort går det inte på småvägarna. (Har skador i vänster handled efter en krasch och kan inte belasta den längre stunder utan att det gör ont)

Så nu har jag mer eller mindre bara två alternativ:

1. sälja hojen som jag köpte för mindre än en vecka sedan och istället köpa en Fazer 1000, Triumph Speed Tripple eller en Kawasaki Z1000.

2. Köpa högre styre, montera bort framkåpan och köra den som streetfighter.

Fazern är för tung för att vara riktigt kul tycker jag, 208kg torrvikt :skrämd Firebladen väger under 200kg fulltankad.... :rock Dessutom har den R1:ans bromsar och dom gillar jag inte alls, bromsarna på Bladen är GRYMT mycket bättre :fakta
Det som är bra med Fazern däremot är kåpan, är sugen på att åka på mc-semester nästa sommar och då vill man gärna ha lite vindskydd.

S3:an är ganska dyr och har 30hk mindre än Firebladen, dessutom är jag inte så förtjust i växellådan. Annars är den egentligen ett väldigt bra köp, billig försäkring och bra bromsar.

Kawasakin är snygg som f-n! Men jag va och provkörde en sån och blev ganska besviken på motorn. Måste varvas som satan för att det ska hända något. Drygt i längden och inte direkt vad man förväntar sig av en 1000cc hoj.
Bromsarna va jävligt bra på den...
Mindre bra är att den är så pass ny, får nog räkna med att lägga en del emellan om jag säljer Bladen.

Så att montera bort kåporna på Bladen o köra den som streetfighter é kanske inte så dumt? Känns iofs sjukt att göra så med en så pass ny hoj, men det är ju lätt att byta tillbaka till original om man känner för det.
Tycker dock det é synd o förstöra utseendet på en så snygg hoj, den är ju så j-a fin som den är...

Tänkte isf sätta dit en Duke front på den, har sett en R1:a här i krokarna som har det och den är j-ligt tuff faktiskt. Dessutom byter jag nog bakänden och framskärmen till kraschkåpor också. Skulle helst vilja ha en tank till , men det verkar va svårt o få tag på en sån.

Vad säger dom som byggt om sina hojar till streetfighter? Vart köper man styre och det som behövs för att montera det? Hur pass mycket bättre blir körställningen? Tänker främst på hur mycket vikt man får på handlederna..

Finns det nån som har bild på sin hojar som man kan få se?

SÅ, hur ska göra? Bygga om eller köpa en annan hoj?
 
Magnus Karlsson´s 954 (som förövrigt enligt honom var till salu sist jag träffade honom) är väldigt läcker, den är dock snyggare i verkligheten :fakta
 

Bifogat

  • p4180023.jpg
    p4180023.jpg
    68.7 KB · Visningar: 1,217
Bygg om den du har men skaffa en till styrkrona! 954´orna är ju hur fina som helst! Här är en kompis hoj vi byggde om. Renthal Fatbar och raisers köpta på Motor huset i Valbo.
 

Bifogat

  • peter.jpg
    peter.jpg
    54.1 KB · Visningar: 1,378
Nu blir man väll idiotförklarad här men... Styrkrona, är det alltså där clip-on styret är fäst i hojen? :crash :rodnar Varför ska jag skaffa en till sån?

Här är en bild på R1:an med duke2 kåpa
 

Bifogat

  • r1 med duke front.jpg
    r1 med duke front.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,225
Ska du sälja den som original så undrar kanske folk varför du har fyra hål i den... typ. Alltså plattan gafflarna är skruvad i, som du ska sätta crosstyret på.
 
Okidok, man måste göra nya hål alltså... Då vet jag vad du menar :)
Så man kan köpa vilka raisers som helst, borra nya hål i styrkronan och sätta på ett crosstyre? Finns det olika höga raisers? Svårt o veta vad man ska ha för höjd isf, vill ha så högt som möjligt utan att hojen ser ut som en chopper... Samma sittställning som det va på motarden vore perfekt.

Hur mycket ska man räkna med att det kostar totalt med styre, styrkrona och risers?

Nån som vet vad en Duke2 front inkl lysen kostar? Ingen som har en liggandes som ni kan sälja? Gör inget om den är lite skrapad.
 
1000kr styre, 500kr raisers, 700-1500 för nya slangar till broms, koppling. Eller kanske en wire till kopplingen om du inte har hydraulkoppling.
 
Va inte så farligt, men sen är ju frågan vad Honda ska ha för en styrkrona. Får ringa o höra efter imorgon.

Börjar bli mer o mer sugen på o behålla Bladen och bygga om den :)
 
MackeNo1 skrev:
Va inte så farligt, men sen är ju frågan vad Honda ska ha för en styrkrona. Får ringa o höra efter imorgon.

Börjar bli mer o mer sugen på o behålla Bladen och bygga om den :)

Nånstans finns det nog en smulad som du kan köpa.
 
Har en cnc fräst krona med fästen för crosstyre den passar på en 01 929:a kanske passar på din hoj?? isåfall är den tillsalu!


MackeNo1 skrev:
Va inte så farligt, men sen är ju frågan vad Honda ska ha för en styrkrona. Får ringa o höra efter imorgon.

Börjar bli mer o mer sugen på o behålla Bladen och bygga om den :)
 
Om du inte vill trixa hela tiden tror jag harr du kommer att tröttna på en streetfighterblade!
Hur är det med handleden egentligen? Jag tycket också att det var ruggigt jobbigt att köra sporthoj dom första veckorna, men då har jag ingen skada i handlederna bara normalt otränad. Skulle det inte funka att få upp muskulaturen i handleden, det är ju dessutom inte fel i andra sammanhang heller…!? Du har hela vintern på dig!

Z1000 tycker jag var sjyst, kan hålla med lite om att motorn måste varvas, och jag blev aldrig kompis med växellådan, dessutom dyr, men den är grymt snygg och den lilla vindavvisaren funkar faktisk rätt bra! S3:an före –01 har en annan motor med 10hk mindre och betydligt sämre växellåda, prova en senare så är växellådan mycket bättre!
Och Fazer 1000 skall du inte ha…

Men mitt råd är ändå att du tränar upp handleden! Bladen är en bra hoj original, du kommer inte att ha lika kul med den som fighter, tror jag!
 
Du behöver ju inte tvunget ta av kåporna för att montera ett crosstyre.. har sett några sporthojar som har crosstyre.. kan se skumt ut för vissa, men om du har problem me orginalstyret så är det kanske bättre.
 
Jag gjorde några photoshoppade Bladefighters för ett tag sen som blev ganska lyckade.

Nr.1
 

Bifogat

  • cbr 954 rr fighter.jpg
    cbr 954 rr fighter.jpg
    120.4 KB · Visningar: 1,036
Last edited:
Eller så kan du gå hela vägen och köra hardcore stuket ala. Tyskland.

Nr.3
 

Bifogat

  • cbr 954 rr fighter 3.jpg
    cbr 954 rr fighter 3.jpg
    112.4 KB · Visningar: 968
Last edited:
jag har också problem med en handled. mitt tips är att du köper boxarlindor och lindar runt handlederna. linda så att du får det mesta runt handleden. det ger väldigt bra stöd. gör hela skillnaden för mig.
 
Hm, varför inte prova bygga en streetfighter? Du har ju en snygg (ny) hoj, synd att byta bara för att handleden inte riktigt vill. Sen kan jag förstå om det är lite "svära i kyrkan" att behöva demontera en sån fin hoj :fakta och att den skulle vara rolig att köra som den är.

Du får ju lite av kinderäggs-varianten, flera önskningar i en! Dvs du kan göra en fighter av den men fortfarande ha feta bromsar, och mycket motor. Passar det inte dig går det ju att göra tillbaka till RRRRR hoj och köra med riktiga styret och kåpor. Har du bara orken, pengarna och viljan så är det inget problem. Den kan bli riktigt tuff!

Halvförsäkring? Blir ju roligare utan kåporna på om du kör fighter.

Jag säger : Prova!
 
Jag har ringt runt lite idag, en styrkrona (original) kostar 2200:-
En skrapad dukekåpa får jag för 500:- Men då är den utan lysen, och nya lysen kostar 2200:- :skrämd Tyckte jag va ganska saftigt.

Sen ska jag ha raisers och styre också. Men det ska finnas färdiga kit med styrkrona, raisers och styre för runt 3500:- har jag hört. Bra mycket billigare än original alltså.

Är det inte stor risk att kylaren tar mycket stryk om man lägger omkull hojen utan kåpor?

995i: Ligger mycket i det du säger..... :tummenupp

Mc-budet: snackade med dom på lelles och enligt dom så passar inte styrkronan från 929 på 954. Synd, annars hade jag köpt din.

Ingen som vill sälja en dukekåpa med fungerande lysen billigt till mig? :)
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top