Starta med elstart? Ett husaproblem.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu ere såhär att jag har monterat startmotorn på min Husaberg FE650 -02, efter många om och men så hittade jag startknappen ^^, hursomhelst så vill inte motorn tända fastän den e varm å jag använder dekompen. Har prövat köra med hjälpstart men den vill fortfarande inte? Vad gör jag fel? Vad kan jag ha kopplat fel? Hur gör ni när ni startar med elstart? (hela proceduren!)

[Sökningsfunktionen fungerade inte för tillfället]
Tack på förhand!

nu är jag absolut ingen expert i denna fråga men som jag har uppfattat det så är det en restarter å inte en starter.. att den ändast går igång när den är varm...

OlleR6 skrev:
Nu ere såhär att jag har monterat startmotorn på min Husaberg FE650 -02, efter många om och men så hittade jag startknappen ^^, hursomhelst så vill inte motorn tända fastän den e varm å jag använder dekompen. Har prövat köra med hjälpstart men den vill fortfarande inte? Vad gör jag fel? Vad kan jag ha kopplat fel? Hur gör ni när ni startar med elstart? (hela proceduren!)

[Sökningsfunktionen fungerade inte för tillfället]
Tack på förhand!

Ventilerna måste stå perfekt (0.10) och blandskruven måste var rätt justerad för att en elstart över huvud taget ska komma i fråga på en -02:a. Vidare så måste autodekompgrejen som sitter på kammen ha rätt lyfthöjd och får inte vara nernött. Fräscht batteri och frisk startmotor är också ett måste.

Det finns en anledning till att många tar bort startmotorerna på de där hojarna.... (läs fungerar väldigt sällan) :) :) :)

Last edited:
hp skrev:
Venlilerna måste stå perfekt (0.10) och blandskruven måste var rätt justerad för att en elstart över huvud taget ska komma i fråga på en -02:a. Vidare så måste autodekompgrejen som sitter på kammen ha rätt lyfthöjd och får inte vara nernött. Fräscht batteri och frisk startmotor är också ett måste.

Det finns en anledning till att många tar bort startmotorerna på de där hojarna.... (läs fungerar väldigt sällan) :) :) :)
Ah ok, tack för hjälpen, nu är det ju inget problem att kicka annat än om man fått stopp vid rödljusen (163cm lång :P). På kicken startar den lagomt lätt, tror inte jag kickat mer än 5 gånger innan den startat sen jag "lärde mig".

När Husa va här för två år sen (måste vare den här årsmodellen alltså) så startade den direkt på elstarten, fast de kanske hade bytt motor då? Eller ställt in den rätt...

När hojen är ny och allt är tipp-topp brukar det fungera bättre. Efter en tid brukar det bli gradvis sämre. Jag vet en -02:a som funkar bra med elstarten och han bytte till en ny startmotor och nytt batteri. Innan bytet provade han med allt utan att få det att fungera bra. Startmotorerna går inte att renovera eller linda om och är tydligen av kass kvalite. Ett tips: det är samma startmotor som till vissa årsmodeller av Yamaha R6 (-99 tror jag) samt till nyare CBR 600 RR. Den har beteckningen Mitsuba SM-14.

På min 400:a blev frikopplingen till startmotorn sliten(clutch mechanism freewheel i reservdelslistan).Då startade den ibland när den var genomvarm,annars drogs motorn med ett halvt varv sen började det "frihjula" igen.Med ny koppling och påsvetsad dekompkläpp gick det att kallstarta tom.Men en 400:a snurrar väl lite lättare förståss.... :3freak

Busaberg skrev:
På min 400:a blev frikopplingen till startmotorn sliten(clutch mechanism freewheel i reservdelslistan).Då startade den ibland när den var genomvarm,annars drogs motorn med ett halvt varv sen började det "frihjula" igen.Med ny koppling och påsvetsad dekompkläpp gick det att kallstarta tom.Men en 400:a snurrar väl lite lättare förståss.... :3freak
Samma ingrepp är gjort med min hoj och den startar lätt på elen även när den är kall och det är en 650 -01 men nu är det batteriet som är slut så det blir till att skaffa nytt. Har kickat igång hojen så länge jag haft den men kan vara skönt med elen ibland :)

Kommer inte med nåt nytt bekräftar bara vad hp skrev. Att ventilerna behöver ställas märker jag på att den börjar bli svårstartad om jag inte har koll på annnat sätt. Den har aldrig varit så lättstartad (varm)som efter att förgasaren rengjordes. Någon som vet hur kraftigt batteri det går att köpa till husan (Ah)?

von reisen skrev:
Kommer inte med nåt nytt bekräftar bara vad hp skrev. Att ventilerna behöver ställas märker jag på att den börjar bli svårstartad om jag inte har koll på annnat sätt. Den har aldrig varit så lättstartad (varm)som efter att förgasaren rengjordes. Någon som vet hur kraftigt batteri det går att köpa till husan (Ah)?

Du kan köpa hur kraftigt du vill, bara måtten är samma...det kraftigast jag sett med rätt mått är batteriet som är monterat original på 04:orna, 7Ah. Kostar ca 1200:-

Adrian_J skrev:
Du kan köpa hur kraftigt du vill, bara måtten är samma...det kraftigast jag sett med rätt mått är batteriet som är monterat original på 04:orna, 7Ah. Kostar ca 1200:-

Okej det var slarvigt formulerat men du fattade tydligen ändå. Tackar :tummenupp

Läge att lyfta tråden: Fick pris på 04:ans batteri (7 Ah) 1400:-, hittade ett annat som går i batterilådan men är högre, Man får trixa en del för att få dit det, två av tre fäste till batteri lådan går att använda, det tredje bakre höger sida najade jag ihop, tog även bort framdrevet för att joxa dit hållaren. Batteriet har beteckningen YTX7L-BS (7 Ah) 740:- på Connys Motor. Obs! är man lat och har gott om pengar så rekommenderas det inte.
Det gamla batteriet var på 5 Ah och var knäckt efter styvt ett år. Har inte använt kicken på tre veckor, startar lika klockrent som vägmaskin. Dessutom behöver man inte vara rädd att sparka av kickaxeln igen... :crash

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025