Svårstartad Husa

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
Har sökt runt lite men kan inte finna något som stämmer överens med mitt problem..

Den går bra att starta med kicken men med startmotorn är det annat ljud i trumpeten. Fått höra lite olika teorier om vad det kan vara men vet inte riktigt om dom stämmer.

Kör man på startmotorn när den är kall så går den runt men den vill inte tända till riktigt. Man kan nöta ett tag innan det smäller till.

Är den varm har jag kommit på att man kan trycka på starten släppa och trycka precis igen så brukar den starta.

Någon som har några liknade erfarenheter eller kanske en konkret lösning vore jag tacksam.

Tacksam för svar
Oskar

Vet inte exakt vad du har för problem men min var var ganska svårstartad hela första säsongen, speciellt med startmotorn, även varm. Plockade sen ner förgasaren och låt den ligga i diesel några dagar, renblåsning o ihopsättning. Startar nu lätt även kall med startmotorn. Fräscht batteri på ca 7 Ah behövs också.

Rengjord förgasare men framförallt väl injusterade ventiler är bra första steg.

Det låter som en bra ide att testa.

Vad laddar era på batterit jag mätte min lite snabbt med lampor och annat på då kom den inte upp i mer än 12,6V låter inte det lite klent?

Husor ska väl vara kinkiga på starta me elstarten fram till och med 03?

Trycker du bara på knappen eller använder du dekompen oxo? Som jag lärt mig ska man snurra motorn me dekompen längst in och sen släppa ut den tills den startar, min startar NÄSTAN då :D Nu ska eländet bort iaf, när man väl lärt sig äre inga problem att kicka igång den trots att man väger 52kg ;)

Tips jag fått tidigare är att byta till ett häftigare batteri, typ det som sitter på 04orna...

startmotorn är kraftigare oxå :D

Men batt, kanske hjälper

OlleR skrev:
Husor ska väl vara kinkiga på starta me elstarten fram till och med 03?

Trycker du bara på knappen eller använder du dekompen oxo? Som jag lärt mig ska man snurra motorn me dekompen längst in och sen släppa ut den tills den startar, min startar NÄSTAN då :D Nu ska eländet bort iaf, när man väl lärt sig äre inga problem att kicka igång den trots att man väger 52kg ;)

Tips jag fått tidigare är att byta till ett häftigare batteri, typ det som sitter på 04orna...

Provade med att ladda battat men det hjälpte inte inget.. Får väl ställa ventilerna till att börja med..

Urre skrev:
Provade med att ladda battat men det hjälpte inte inget.. Får väl ställa ventilerna till att börja med..
Det är alltid första tecknet på att ventiljustering behövs. Att den blir lite vrång på elstarten. Min går hur enkelt som helst...

elstart?? sånt väger.. jag å d1ce har monterat av våra så det är enbart kick som gäller :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph