Egentillverkat slipon

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Nu har första prototypen av egentillverkat slipon testats.
En riktig budgetvariant blev det men...men...det ser inte så illa ut alls,effekten är märkbart bättre, den väger ca. 1,5 Kg mindre än orginal, och den är manligt grov i målet. :yoparty
(Bilder och ljud kommer troligtvis nångång nästa vecka)

Sliponet består av följande pryttlar
Ljuddämpare: Simons "MIDI" (Svart) Artikelnr: U415129 Pris: 300 Kr
Anslutn. mot bef. rör: Simons 30 grader böj: Artikelnr: U025130 Pris: 34 Kr
Länk: http://www.ray.se/Artiklar/index.htm (välj 2-tum i rullgardinsmenyn)
Övriga småpryttlar
Rostfri slangkämma att klämma fast fjädrarna mot böjen.
Rostfri slangklämma eller bandjärn att göra det bakre ljuddämarfästet av.
2004-08-28:
OBS!!! Vissa bandjärn går av!!! Det gjorde mina. Rostfria bandjärn kanske håller bättre, mina var vanliga galvade. \\Micke

Och till sist...
En liten och dyr sprayflaska med värmetålig färg (600 grader +) Pris 98 Kr
(Färgen behövs till böjen. Ljuddämparen har redan en snygg svart ytbehandling)

Vet inte hur det är på andra hojar men på KTM 640 -03 var ytter diametern på bef. krök 53,2 mm.
Standard inv. diameter på muffen på avgasdelar är 51mm :huvet
Eftersom jag inatt inte hade tillgång till varken gassvets eller press var enda lösningen att sätta fast böjen i skruvstädet, trä in bakänden på ett järnspett, och med hjälp av detta bända ut röränden till 53mm diameter.
Snyggt vart det inte, men det syns ändå inte väl monterat på hojen... och som sagt... detta var endast en prototyp.

Har träffat en superkille på Ferrita (rostfria avgasdelar), de kan ev. hjälpa till att tillverka en "skräddarsydd slipon" i rostfritt för ca. 1500 bagis.
Man kanske kommer kunna beställa endast färdiga ljuddämpargavlar där, i så fall kunde man beställa ett passande rör i titan nånstans och sedan köpa gavlarna, perforerat innerrör och böj(ar) på Ferrita. Delarna till själva ljuddämparen är sedan tänkt att popnitas ihop. Böjen och ljuddämpargaveln passar innuti varandra.
Ingenting är klart med Ferrita ännu, men ring gärna (0221-180 70) dit och hör efter, om de märker att intresse finns kanske de även satsar på mc-marknaden så småningom.

Effekten blev alltså märkbart bättre med enbart slipon :yoparty
Man behöver alltså inte åka omkring med en orginalsläde som låter som en fiskebåt, bara för att ekonomin inte är på topp.
Munstycken till förknasaren kommer till veckan :banana

MVH. \\Micke :rofl

Last edited:
Skoj att Feritta bryr sig. Jag ville att de skulle göra ett par böjar åt mig för några år sedan för att få upp mina kolfiberslipon jag hade på min dåvarande TL1000. I princip skrattade de bara åt mig då :4skrika

Ge oss bilder för fanken. Känns som om en bildämpare inte borde göra sig så bra på en hoj men jag hoppas på att bli motbevisad...

coolt... upp med bilder så man får se bygget..
hur blev ljudet i den (ljudet är ju hälften av nöjet med en stånka)?

Ge oss bilder för fanken. Känns som om en bildämpare inte borde göra sig så bra på en hoj men jag hoppas på att bli motbevisad...
Bästa att plåta innan all färg på burken brunnit upp. :brinnerup
Slutpipen på dämparen skall kapas en aning, men pga. mycket heta avgaser törs jag inte göra det föränn munstyckena till förknasaren är monterade. (vill inte bränna upp blinkersen)
Halva avgassystemet är ju blått, vilket många hävdar tyder på för snålt med bensin. Motorn går inte varm, kan det ändå vara skadligt att köra i detta skick, skall man vänta tills munstyckena är på plats :va

Eftersom allt funkar kanon har jag nu beställt en rostfri variant av den dämpare som syns på bilderna, pris: 470 kr. (30 grader böjen 85 Kr)
Svar till Hurtig: På lägre varv: Doooovt muller, Vid gaspådrag: Fortfarande ganska dooovt och rätt så högt, men ändå inte i närheten av krav på hörselproppar :D
OK! Nog snackat...här kommer lite bilder...

Bifogat

• P8180104red.jpg
    P8180104red.jpg
    75.5 KB · Visningar: 545
  • P8180105red.jpg
    P8180105red.jpg
    77 KB · Visningar: 292
  • P8180109.jpg
    P8180109.jpg
    55.6 KB · Visningar: 298
  • P8180110.jpg
    P8180110.jpg
    92.2 KB · Visningar: 490
  • P8180111.jpg
    P8180111.jpg
    67.8 KB · Visningar: 391
  • P8180112.jpg
    P8180112.jpg
    100.2 KB · Visningar: 417
Last edited:
Ringrostig skrev:
Bästa att plåta innan all färg på burken brunnit upp. :brinnerup
Slutpipen på dämparen skall kapas en aning, men pga. mycket heta avgaser törs jag inte göra det föränn munstyckena till förknasaren är monterade. (vill inte bränna upp blinkersen)
Halva avgassystemet är ju blått, vilket många hävdar tyder på för snålt med bensin. Motorn går inte varm, kan det ändå vara skadligt att köra i detta skick, skall man vänta tills munstyckena är på plats :va

Eftersom allt funkar kanon har jag nu beställt en rostfri variant av den dämpare som syns på bilderna, pris: 470 kr. (30 grader böjen 85 Kr)
Svar till Hurtig: På lägre varv: Doooovt muller, Vid gaspådrag: Fortfarande ganska dooovt och rätt så högt, men ändå inte i närheten av krav på hörselproppar :D
OK! Nog snackat...här kommer lite bilder...
Kör du med för tunn blandning kan du bränna avgasventilerna, sånt ser du inte på tempmätaren.

Oscar.m skrev:

Jo, det där ser jag inte riktigt poängen med. Om man är ute efter att göra ett eget system så ska det väl iaf bli antingen bättre eller snyggare än billigaste skitet på marknaden. Absolut lite snyggare än så iaf...
Men pysslet kanske är målet till viss del... :va

Daniel...

ypvs skrev:
Jo, det där ser jag inte riktigt poängen med. Om man är ute efter att göra ett eget system så ska det väl iaf bli antingen bättre eller snyggare än billigaste skitet på marknaden. Absolut lite snyggare än så iaf...
Men pysslet kanske är målet till viss del... :va

Daniel...

Eller mycket billigare? Och Ringrostig kanske tycker det är bättre andra om han får ned ljudet med den burken. Visst, det är lite ratbike över ett sånt avgas men vafan, knappt 500 pengar liksom. Det är ju som du säger dessutom, vissa grejer gör man för att det är skoj att mecka o ha sig.

Dagens challenge till YPVS då, hitta något billigare som ger mer effekt "direkt".
Allting börjar ju med fulmek, förutom dina system då som började med:"Hur många är intresserade av "specialsystem", kommer snart, bara att skriva upp sig". (fritt citerat, orkar inte leta upp tråden.)

//John

Är det inte roligare att nita ihop nåt eget ur 1,5-2mm alu-plåt isåfall... Det där ser ut att passa bättre på en volvo 240 från 81 med schweizerost...

Har man råd att köpa en ny hoj, ska man väl inte hålla på så där...

Jag ryser när jag ser slangklämman, och monteringsbanden gör mig illamående....

Du borde ha stryk!!!!

Hoppas verkligen att det här är ett skämt, eller att du fått originalsystemet snott och inte haft råd att köpa nytt... För intefan sätter man väl det där åbäket hellre än originalsystemet???

Gör om GÖR RÄTT!!!!!

:fatta! :fatta! :fatta!

Enda rimliga saken att få för sig är väl att öppna upp originalsystemet. Eller hitta bättre begagnat aluslipon från valfri riskokare.....

BILDELAR HÖR HEMMA PÅ BILAR.... :huvet :huvet

:D

Zana skrev:
Är det inte roligare att nita ihop nåt eget ur 1,5-2mm alu-plåt isåfall... Det där ser ut att passa bättre på en volvo 240 från 81 med schweizerost...

Jag ryser när jag ser slangklämman, och monteringsbanden gör mig illamående....

Du borde ha stryk!!!!

Hoppas verkligen att det här är ett skämt, eller att du fått originalsystemet snott och inte haft råd att köpa nytt... För intefan sätter man väl det där åbäket hellre än originalsystemet???

Gör om GÖR RÄTT!!!!!

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Gjorde lika i våras på husan i väntan på mitt FP!! (mitt krävde proppar i örat)

Bifogat

• Bild 0131.JPG
    Bild 0131.JPG
    43.9 KB · Visningar: 245
  • Bild 0130.JPG
    Bild 0130.JPG
    38.1 KB · Visningar: 315
  • Bild 0132.JPG
    Bild 0132.JPG
    20.6 KB · Visningar: 215
jonas47 skrev:
Gjorde lika i våras på husan i väntan på mitt FP!! (mitt krävde proppar i örat)

Inte samma kaliber direkt, men en lårkaka borde du ha!!!!

Gå inte till mekonomen och handla delar till hojen!! För bövelen!!!

va fan trackar ni ner på honom för???
som det står så är det bara en prototyp...
och jag vill se den valfria dämparen för under 500kr!

Hurtig skrev:
va fan trackar ni ner på honom för???
som det står så är det bara en prototyp...
och jag vill se den valfria dämparen för under 500kr!

Ok sorry då... men det ser ju för taskigt ut...

riv ur originaldämparen = 0kr

Ojojojojoj vilket drag det vart här då...
Vi får väl ta ett svar i taget...
Svar till Bengan:
Bör man inte köra alls då eller är det en långsam process, typ några hundra mil ?
Ä jag kan nog sätta tillbaks silltunnan och stå ut med den i några dagar, munstyckena kommer ju till veckan.
Men Du får gärna svara om Du orkar, så kanske man lär sig nåt, tack.

Svar till YPVS: Som jag sa, det är endast en prototyp. :fakta Målet är naturligtvis som Du säger: bättre och/eller snyggare.
Från början var tanken att det hela skulle sluta med en slipon i titan, men det blir liksom lite dyrt att köpa pryttlar i titan och labba med.
Nu har jag ev. fått en bra kontakt gällande kolfiber, så vi får väl se vart det slutar.

Svar till Cola Ola, johngbg och almspang
Tack! De kommentarerna värmde, började tro att jag skulle åka på ett "alla mot en verbalt kokt stryk". :D

Svar till Zana:
Har inte tillgång till vals annars fanns den tanken i början.
0,5 meter alurör på metallvaruhuset skulle kosta 500 spänn, och då skulle man stå och pressa eller svetsa gavlar, borra hål
för anslutningsstosar svetsa dessa... ... för dyrt och för mycket jobb för en prototyp.
>>Nita ihop nåt eget... Har Du nån god idé ang. delar i alu? Böjar i alu vore kanon! Då skulle det bli lätt att muffa ändarna till rätt innerdiameter,
eller finns det andra ideer, typ: tillvägagångssätt, personlig kontakt, eller annan ljus ide, var inte blyg utan släng fram dom vetja,
även det var liksom meningen med den här tråden.
Slangklämman är inte vacker, men funkar bra för ändamålet. Men lugn bara lugn... den slutliga lösningen kommer att bli svetsade öglor.
Bandjärnen funkar också bra för ändamålet, men där är den slutliga lösningen lite svårare. Svetsade öglor på dämparen...funkar bra till bakre fästet
men det mellersta blir lite svårare eftersom det blir ganska långt. Jag gillar stuket på dämparen att den står lite mer rakt upp, det blir lite
kaxigare look på nåt vis, problemet blir då att det mellersta fästet blir långt. Ser på bilden på Din avatar att även Ditt system pekar mera uppåt
än andra (kanske är skillnad på 660...va vet ja) hur som helst, Du kanske kunde vara bussig och få upp en blid på Din hoj utan sidokåpa
så man får se hur det hela är draget på den dämpen?
Till sist... jojomän! Det ljudet och den extra power som åbäket faktiskt ger, så är det självklart att jag hellre väljer det. :yoparty
(och Du... jag skall svetsa: öglor, fästen och muffar...jag lovar)
Riva ur orginaldämpen, vad skall man då ha på besiktningen? :va

Till Jonas47:
Intressant!
Handen på hjärtat... märkte Du stor skillnad när Du fick på FP:n
Jag är iofs. redan hörselskadad, men ja tycker bara de låter gött :D

Och Hurtig har ju faktiskt läst vad jag skrev. Det är ju bara en prototyp.:tummenupp

Tanken med den här tråden var att utbyta ideer (vilket väl till viss del har infriats), men även att så ett frö till någon eller några att själva börja testa
lite okonversionella (eller hur det stavs) lösningar. Så... Om nån har ideer eller vet var man kan få fatt i material, eller... tveka inte att sjunga ut.
Gonatt! :trött

MVH. \\Micke

Last edited:
Zana skrev:

Jag ryser när jag ser slangklämman, och monteringsbanden gör mig

illamående....

Du borde ha stryk!!!!

Gör om GÖR RÄTT!!!!!

Lugna ner dig! Var det inte du som höll på klaga på varför du inte hade råd med motard och sen helt plötsligt skulle köpa en husa. Vad hände med dessa planer. Sen att du hittar en 660 som du helt plötsligt köper med en massa godis från börjar är ju bra för dig för då behöver du inte köpa ny dämpare mm.
Du skulle väl aldrig få för dig att byta tillbaka till original eller? Sluta upp med den attityden låt killen få pröva sig framåt. Alla har väl inte samma ekonomi som du kanske har till slut!

Märkte stor skilnad!!

JAg satt dit mitt Simons bara för att jävlas me alla och allt :hihi Och det Gjorde det :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka