Ringrostig
Ny medlem
Nu har första prototypen av egentillverkat slipon testats.
En riktig budgetvariant blev det men...men...det ser inte så illa ut alls,effekten är märkbart bättre, den väger ca. 1,5 Kg mindre än orginal, och den är manligt grov i målet.
(Bilder och ljud kommer troligtvis nångång nästa vecka)
Sliponet består av följande pryttlar
Ljuddämpare: Simons "MIDI" (Svart) Artikelnr: U415129 Pris: 300 Kr
Anslutn. mot bef. rör: Simons 30 grader böj: Artikelnr: U025130 Pris: 34 Kr
Länk: http://www.ray.se/Artiklar/index.htm (välj 2-tum i rullgardinsmenyn)
Övriga småpryttlar
Rostfri slangkämma att klämma fast fjädrarna mot böjen.
Rostfri slangklämma eller bandjärn att göra det bakre ljuddämarfästet av.
2004-08-28:
OBS!!! Vissa bandjärn går av!!! Det gjorde mina. Rostfria bandjärn kanske håller bättre, mina var vanliga galvade. \\Micke
Och till sist...
En liten och dyr sprayflaska med värmetålig färg (600 grader +) Pris 98 Kr
(Färgen behövs till böjen. Ljuddämparen har redan en snygg svart ytbehandling)
Vet inte hur det är på andra hojar men på KTM 640 -03 var ytter diametern på bef. krök 53,2 mm.
Standard inv. diameter på muffen på avgasdelar är 51mm
Eftersom jag inatt inte hade tillgång till varken gassvets eller press var enda lösningen att sätta fast böjen i skruvstädet, trä in bakänden på ett järnspett, och med hjälp av detta bända ut röränden till 53mm diameter.
Snyggt vart det inte, men det syns ändå inte väl monterat på hojen... och som sagt... detta var endast en prototyp.
Har träffat en superkille på Ferrita (rostfria avgasdelar), de kan ev. hjälpa till att tillverka en "skräddarsydd slipon" i rostfritt för ca. 1500 bagis.
Man kanske kommer kunna beställa endast färdiga ljuddämpargavlar där, i så fall kunde man beställa ett passande rör i titan nånstans och sedan köpa gavlarna, perforerat innerrör och böj(ar) på Ferrita. Delarna till själva ljuddämparen är sedan tänkt att popnitas ihop. Böjen och ljuddämpargaveln passar innuti varandra.
Ingenting är klart med Ferrita ännu, men ring gärna (0221-180 70) dit och hör efter, om de märker att intresse finns kanske de även satsar på mc-marknaden så småningom.
Effekten blev alltså märkbart bättre med enbart slipon
Man behöver alltså inte åka omkring med en orginalsläde som låter som en fiskebåt, bara för att ekonomin inte är på topp.
Munstycken till förknasaren kommer till veckan
MVH. \\Micke
En riktig budgetvariant blev det men...men...det ser inte så illa ut alls,effekten är märkbart bättre, den väger ca. 1,5 Kg mindre än orginal, och den är manligt grov i målet.

(Bilder och ljud kommer troligtvis nångång nästa vecka)
Sliponet består av följande pryttlar
Ljuddämpare: Simons "MIDI" (Svart) Artikelnr: U415129 Pris: 300 Kr
Anslutn. mot bef. rör: Simons 30 grader böj: Artikelnr: U025130 Pris: 34 Kr
Länk: http://www.ray.se/Artiklar/index.htm (välj 2-tum i rullgardinsmenyn)
Övriga småpryttlar
Rostfri slangkämma att klämma fast fjädrarna mot böjen.
Rostfri slangklämma eller bandjärn att göra det bakre ljuddämarfästet av.
2004-08-28:
OBS!!! Vissa bandjärn går av!!! Det gjorde mina. Rostfria bandjärn kanske håller bättre, mina var vanliga galvade. \\Micke
Och till sist...
En liten och dyr sprayflaska med värmetålig färg (600 grader +) Pris 98 Kr
(Färgen behövs till böjen. Ljuddämparen har redan en snygg svart ytbehandling)
Vet inte hur det är på andra hojar men på KTM 640 -03 var ytter diametern på bef. krök 53,2 mm.
Standard inv. diameter på muffen på avgasdelar är 51mm

Eftersom jag inatt inte hade tillgång till varken gassvets eller press var enda lösningen att sätta fast böjen i skruvstädet, trä in bakänden på ett järnspett, och med hjälp av detta bända ut röränden till 53mm diameter.
Snyggt vart det inte, men det syns ändå inte väl monterat på hojen... och som sagt... detta var endast en prototyp.
Har träffat en superkille på Ferrita (rostfria avgasdelar), de kan ev. hjälpa till att tillverka en "skräddarsydd slipon" i rostfritt för ca. 1500 bagis.
Man kanske kommer kunna beställa endast färdiga ljuddämpargavlar där, i så fall kunde man beställa ett passande rör i titan nånstans och sedan köpa gavlarna, perforerat innerrör och böj(ar) på Ferrita. Delarna till själva ljuddämparen är sedan tänkt att popnitas ihop. Böjen och ljuddämpargaveln passar innuti varandra.
Ingenting är klart med Ferrita ännu, men ring gärna (0221-180 70) dit och hör efter, om de märker att intresse finns kanske de även satsar på mc-marknaden så småningom.
Effekten blev alltså märkbart bättre med enbart slipon

Man behöver alltså inte åka omkring med en orginalsläde som låter som en fiskebåt, bara för att ekonomin inte är på topp.
Munstycken till förknasaren kommer till veckan

MVH. \\Micke

Last edited: