Sladda med en motard!!

in mot kurvan, växla ner 2 hack, lätt tryck på bakbromsen, dra INTE in kopplingen utan känn på kopplingsgreppet lite bara....sen gliiiiider du in i mål.....

om du menar uppställ ut ur kurvan så är det väl bara att...gasa? :)

Inte för jag kan sladda peht men har du PilotSport så får du hollywoodljud oxå när du sladdar :tummenupp The chix will dig it!!!

rejser skrev:
in mot kurvan, växla ner 2 hack, lätt tryck på bakbromsen, dra INTE in kopplingen utan känn på kopplingsgreppet lite bara....sen gliiiiider du in i mål.....

På gräset bredvid Rättviksbanan är det väl lättsladdat :lol

Tom Byron skrev:
Inte för jag kan sladda peht men har du PilotSport så får du hollywoodljud oxå när du sladdar :tummenupp The chix will dig it!!!

hehe jo jag hade ett 3,25 brett(smalt) 20 år gammalt dunlop på en enduro för några år sen, det ylade och skrek helt underbart när jag slajda me det....va ju skitkul :D

rejser skrev:

:Bugar Tackar nu ska det övas ska du veta :hihi

rejser skrev:

Är lite trög... Men du menar att man petar ner en till två växlar utan att dra in kopplingen eller bara lite (rätt?) Sen lägger man konstant tryck på bromsen bak och reglerar sladden med hjälp av kopplingen.

Borde inte hojen varva ut då???

Ska man inte ha så mycket tryck på frambromsen som möjlig också??? annars blir det ju ingen effektiv inbromsning bara spektakulär. men frågan löd ju bara hur man sladdar ioförsig.

Själv vill jag lära mig sladda på asvalt, kan bara på crossbanan innan man sätter den i vallen. Men det kommer nog.

jo en fråga till till en som tycks kunna det där med sladd. Känar man tid på att sladda???? borde bli bättre bromsvärkan pricis innan däcket släpper dock min egna teori som kan vara fel :rolleyes:

liljekvist skrev:
jo en fråga till till en som tycks kunna det där med sladd. Känar man tid på att sladda???? borde bli bättre bromsvärkan pricis innan däcket släpper dock min egna teori som kan vara fel :rolleyes:

Dels kommer du rakare ur kurvan vilket gör att du kan gasa på tidigare o dels så har man ju varvet uppe vilket man borde tjäna en del på också.

liljekvist skrev:

Vet inte om man tjänar så spec mycket på det egentligen..men "proffsen" gör så...räcker inte det som anledning? :banana

liljekvist skrev:
Är lite trög... Men du menar att man petar ner en till två växlar utan att dra in kopplingen eller bara lite (rätt?) Sen lägger man konstant tryck på bromsen bak och reglerar sladden med hjälp av kopplingen.

Borde inte hojen varva ut då???

Ska man inte ha så mycket tryck på frambromsen som möjlig också??? annars blir det ju ingen effektiv inbromsning bara spektakulär. men frågan löd ju bara hur man sladdar ioförsig.

ja du kan ju dra in kopplingen lite precis när du växlar ner och sen släppa ut den för att få motorbroms som hjälper till att bromsa upp hjulet på sladd.
hojen varvar ju mindre än om du bara motorbromsar eftersom du saktar ner hjulet med bromsen.
jo klart man ska bromsa fram oxå men just när man ska lära sig slajda behöver man inte bromsa stenhårt fram, det går att få sladd på bakhjulet ändå.
svårt o säga om man tjänar så mycket tid på det, det blir ganska låg kurvhastighet för många bromsar för länge helt enkelt( jag med!) det visade ju John Stambeck på sin husa i RM-racet på Barkarby...han hade bästa varvtiden av alla utan att slajda nånting!
där man tjänar på det är i riktigt skarpa kurvor när det går att lägga ner och ta kurvan tightare och slå på tidigare än en som bara styr runt kurvan.

så tror jag det funkar iaf :)

Så här beskrivs det i Supermoto Magazines 'körskola'. Är inte så stor skillnad mot det som skrivits tidigare i tråden, bara lite utförligare.

Bifogat

• backing-1.jpg
    backing-1.jpg
    137.8 KB · Visningar: 334
  • backing-2.jpg
    backing-2.jpg
    132.9 KB · Visningar: 438
  • backing-3.jpg
    backing-3.jpg
    136.3 KB · Visningar: 243
Spider skrev:
Så här beskrivs det i Supermoto Magazines 'körskola'. Är inte så stor skillnad mot det som skrivits tidigare i tråden, bara lite utförligare.

Tackar för det bra upplägget. :Bugar Nu ska jag ut oh öva...... Bara det inte blir gipsvagga denna sommar med :kocko

Är det inte risk att man sabbar vev-lagret eller liknande om man motorbromsar kraftigt??

Tror jag råkade ut för det på min XR.

om du har en stånka själv måste du väl märkt tat motorbromsen är rätt kraftig? (även om en del moderna crossstånkor inte har så mycket sånt)

Kuggar man bara ner o släpper upp kopplingen så stannar hjulet upp mot asfalten helt enkelt, iaf på mina gammla härken jag haft, funkar på grus med om man vill testa på lite halkigare underlag innan man vågar på asfalten.

Spider skrev:

Klockrent facit!! Skulle bara behöva kompletteras med en stor säck pengar
för att reparera krascherna innan man lärt sig, samt en portion dödslängtan
så man kan göra en slide a' la "no fear"..... :fyllisar
One houndred yards slide... ca 90 meter.... jojävlardetvorenåt!!!

Varit ute och provat idag!! Måste säga att det e fan inte lätt :( Fast vill man vara sjukskriven ett tag då är det bara att öva :3freak

jonas47 skrev:
Varit ute och provat idag!! Måste säga att det e fan inte lätt :( Fast vill man vara sjukskriven ett tag då är det bara att öva :3freak

Jag tycker det är skit mkt svårare att göra på gatan, men på bana kommer det lite mer av sig själv.

Iofs gick det ju som det gick när jag höll på, men man lär ju sig av sina misstag! :3freak

Jag kan inte sladda in ur kurvorna men däremot ganska bra ut, något jag funderat på är, hur är det man gör för att gå över från "bromsande" till gasande? Hugger det inte rätt rejält? De e ju en sak å göra det på gruset, men på asfalten så tar det ju fast!?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT