Transportera hoj, hur spänner man fast bäst

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Jag skall titta och men största sannolikhet köpa hoj nu i helgen *äntligen*
Jag har hyrt ett kåpat släp med uppkörningsramp och spännöglor i golvet. Vi har spännband.
Hur spänner jag bäst fast hojen?
Spänna dämparna i botten som polaren sa, är det det bästa?
 
Egen åsikt: Om däcken är säkert förankrade i marken så kan hojen hoppa hur som helst utan att ramla.

Jag har fraktat i bil många gånger och spänner ett band över styrinfästningen och ett över svingen genom fälgen bak.

Lutar hojen samtidigt mot stödet, men spänner inte ner det för hårt mot det, då kan man böja stödet. När man känner att hojen står stadigt kan man åka. Håll koll på hojen första biten (om man har bil, med släp blir det svårt :rolleyes: ) Stanna efter ett par mil och efterdra banden.

//jaG

toxicated skrev:
Jag skall titta och men största sannolikhet köpa hoj nu i helgen *äntligen*
Jag har hyrt ett kåpat släp med uppkörningsramp och spännöglor i golvet. Vi har spännband.
Hur spänner jag bäst fast hojen?
Spänna dämparna i botten som polaren sa, är det det bästa?
 
Spänn fast den i "öronen" i motorfästet eller så i de under gaffelkronorna.

Spänn ej mot sidostödet utan ha hojjen upprätt istället.

Dra absolut ej dämparna i botten, då pajjar du packboxarna
 
Jag har kanske varit försiktig i överkant när jag fraktat min hoj på släpvagn men jag har faktiskt använt 5 (!) spännband, ett på vardera undre gaffelkrona, ett på varsida om svingen o ett som håller fast bakhjulet så att hojen inte kan röra sig framåt vid ev. häftig inbromsning. Förmodligen hade det funkat med spännband enbart i gaffelkrona + bakhjul men nu hade jag två till så varför inte....

Jag har för övrigt haft hojen upprätt (inte på stöd) och måttligt spända band, långt ifrån att bottna dämparna o den har sett ut att stå bergfast på släpet även om det vart lite gropigt.
 
spänna fast mc....

Tja..så här såg det ut när jag hämtade hojjen i Enköping i helgen och det gick ju bra :)
 
Väldans massa snören, men hojen är skitsnygg! Gillar att fälgarna är lackade.
 
Som sagts tidigare...
2 band i undre gaffelkronan, framåt.
1 band i vardera skjutspinnarna, snett bakåt/nedåt

När jag transporterade från Tyskland hade jag dessutom en planka på vardera sidan av däcken för att förhindra att hjulen hoppar åt sidan!
Det räcker ju med små plankbitar som du spikar fast i botten på släpen!
 
Funkade för mig i 150 mil på Autobahn från Tyskland till Sverige :)
Ruckade inte en millimeter!

PS. Glöm inte fälla upp sidostödet (om du inte har depåstöd), annars har du ett hål i golvet när du kommer fram DS.
 

Bifogat

  • Bild1.JPG
    Bild1.JPG
    92.4 KB · Visningar: 1,474
  • Bild2.JPG
    Bild2.JPG
    76 KB · Visningar: 922
  • Bild3.JPG
    Bild3.JPG
    75.4 KB · Visningar: 888
IO skrev:
Funkade för mig i 150 mil på Autobahn från Tyskland till Sverige :)
Ruckade inte en millimeter!

PS. Glöm inte fälla upp sidostödet (om du inte har depåstöd), annars har du ett hål i golvet när du kommer fram DS.
Precis, sådär ska man göra, fast gärna säkra den i sidled också.

Sen får man passa sig för vassa delar av hojen. Stoppade bilen för att gå ut och kika en gång när jag körde en hoj från dalarna till Östersund med släp. Ren tur, för en av remmarna hade flätats upp så det bara vara några trådar kvar... Den hade tydligtvis skavt mot bakre fotpinnarna på något sätt.
 
berggren_martin skrev:
Precis, sådär ska man göra, fast gärna säkra den i sidled också.

Sen får man passa sig för vassa delar av hojen. Stoppade bilen för att gå ut och kika en gång när jag körde en hoj från dalarna till Östersund med släp. Ren tur, för en av remmarna hade flätats upp så det bara vara några trådar kvar... Den hade tydligtvis skavt mot bakre fotpinnarna på något sätt.

Gäller att kolla hojen på resan, jag kollade till den vid varje tank-stop. Kan rekommendera dessa spännremmar, tror ClasseOlson har dessa i 4-pack för under en 100-ing.
308059_Bw2.jpg


Dom är kanon, har fraktat mycket hoj med dessa. Har 4 st och det räcker.
 
Daniel88 skrev:
Spänn fast den i "öronen" i motorfästet eller så i de under gaffelkronorna.

Spänn ej mot sidostödet utan ha hojjen upprätt istället.

Dra absolut ej dämparna i botten, då pajjar du packboxarna

Jag ställde frågan till A.A på Öhlins hur hårt man kan spänna ner framgaffen och fick det svaret att dom skall vara hårt nerdragna å fick inte stå och "jobba".

///Agne
 
På många hojar kan det vara trångt att komma åt att spänna från gaffelkronor utan att riskera att dra sönder kåpdelar. Då är det grymt smidigt med den spännremspryl som Duells säljer, en konstruktion av plattsling som gör det väldigt enkelt att spänna "i kryss" på ett bra sätt över styrhalvorna. Kostar runt 400:-, kanske inte värt pengarna för en enda transport hem från verkstan, men om man fraktar hojar då och då är det ett smidigt hjälpmedel.

Art.nr. 4510 på www.duells.se under "Remmar och stroppar".
 
Blade skrev:
Som sagts tidigare...
2 band i undre gaffelkronan, framåt.
1 band i vardera skjutspinnarna, snett bakåt/nedåt

När jag transporterade från Tyskland hade jag dessutom en planka på vardera sidan av däcken för att förhindra att hjulen hoppar åt sidan!
Det räcker ju med små plankbitar som du spikar fast i botten på släpen!
:fakta

exakt så gör jag med, kanske något extra spännband ifall man är extra nojjig
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top